selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 00:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: source first?
PostPosted: Wed Jan 16, 2008 00:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Detta är ju ett kärt ämne bland selleristerna och jag tänkte bara peka finger åt Linn som verkar ha det lite besvärligt med sin nya strategi med produktlinjer

Kolla in webben och notera (om jag inte missuppfattat det) att Ekos SE går före Keel enligt dem själva i graderingen Bronze till Platinum

Och att akurate moviesystem innefattar en unidisc SC

Ovan exempel känns inte direkt som source first, mer som anpassningar till ngn marknadsföringsstrategi

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 16, 2008 01:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om jag förstått det rätt så har Linn tonat ner detta med source first. Och tittar man lite historiskt så har Linn-handlare i England (GB) aldrig drivit frågan lika hårt som det fortfarande görs i Sverige. Att såga ur botten på ett Ikea lack-bord har setts med förundran "over there" :-)

Det finns säkert några hard-core entusiaster som kan berätta mer om detta...

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 16, 2008 01:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jösses... :roll:

Nog för att jag fnyst åt hela produktsegmenteringen, men det där Akurate Movie System-förslaget är dummare än tom jag drömt om. De verkar ha gått i lås på sin egen marknadsföring.

Att stoppa in Keel efter både Ekos SE och Klyde är så fel att man undrar om det inte bara är ett misstag. Eller så har de verkligen inte höga tankar om Akito och Adikt...

Pinsamt!

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 16, 2008 09:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det korkade är att Keel inte är gjord för Akito även linnist här har fått det ihopmonterat, dock får man inte optimal VTA om jag tolkade det rätt. Vill man köpa Keel och en ny arm så är det bara Ekos SE som passar enligt Linn men dom bara måste ju ändra på det.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 16, 2008 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Det korkade är att Keel inte är gjord för Akito även linnist här har fått det ihopmonterat, dock får man inte optimal VTA om jag tolkade det rätt. Vill man köpa Keel och en ny arm så är det bara Ekos SE som passar enligt Linn men dom bara måste ju ändra på det.
Aha. Ja, det är ju en förklaring förstås. Trist. :?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 16, 2008 10:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fast egentligen spelar det ju ingen roll vad linn föreslår. Vill man ha source first är det ju bara att fördela sin egen hifi-budget på ett annat sätt än vad Linn föreslår. Man kan ju göra det hur extremt man bara vill hemma.

Som vanligt gäller det nog att lyssna och bilda sig en uppfattning om vad man själv tycker ger mig mest njutning. I den processen kan man ju beakta allehanda förslag från Linn som tex tune-dem, source first, Ikea lackbord etc men kanske även andra faktorer som rumsjustering, rack etc.

Jag skulle inte överlåta till Ivor att få för stort inflytande över vad jag ska tycka om. Det är ju jag ska betala för systemet och det ju jag som ska lyssna på det under en lång tid, så därför är det ju helt upp till mig att bestämma hur jag vill ha det.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 09:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fast det är ju inte så bra om de råd och tips man får från handlarna och/eller Linn inte är de bästa råden.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns väl två problem runt att få "bäst" råd.

Ett av dem är att handlaren och Linn är affärsverksamheter som drivs i syfte att tjäna pengar, vilket gör att de också kan ha andra mål än bästa möjliga ljud. Jag skulle dock tro att Linn och deras handlare i detta avseende är mer pålitliga än många andra då de bygger sitt koncept väldigt mycket runt långsiktiga relationer som baseras på nöjda kunder.

Det andra skälet är att "bäst" inte är objektivt. Det finns helt enkelt olika smak, (särskilt när det gäller högtalare som bla Jan förespråkar). Jag ville inte driva det längre i en tidigare tråd men det är ändå ett bra exempel. Lejonklou tycker att Karik/Numerik låter trist med top of the line Keltiks och sämre än ett par Keilidh, medan jag tycker att det lät alldeles förträffligt och mycket bättre än med mina gamla Kabers eller Ninkas. Så, vad är då bäst? Ja, det går inte att svara på eftersom det ju blir rätt konstigt att säga att Lejonklou, eller jag då "tycker fel". Vi gillar bara olika aspekter.

Så jag tycker nog att man bör lyssna på vad handlaren har att säga och föreslå, men till sist ändå själv bilda sig en uppfattning.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

instämmer med ulf. många diskussioner blir lite märkliga eftersom man (omedvetet) utgår ifrån att "bäst" betyder samma sak för alla inblandade. för riktiga hardcore-linnies är bäst lika med "spelar bättre" oavsett hur det låter, själv vill jag ha välljud också :-)

generellt bör man nog vara lite tydligare än att bara säga "bättre".

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Lejonklou tycker att Karik/Numerik låter trist med top of the line Keltiks och sämre än ett par Keilidh
Nej, nu får du ge dig Ulf!

Fortsätt denna diskussion i sin egen tråd och läs vad jag skriver! Jag skrev - upprepade gånger eftersom du inte förstod - att min Karik lät bättre hemma med Keilidh än den gjorde i maxade Keltiksystem.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
instämmer med ulf. många diskussioner blir lite märkliga eftersom man (omedvetet) utgår ifrån att "bäst" betyder samma sak för alla inblandade. för riktiga hardcore-linnies är bäst lika med "spelar bättre" oavsett hur det låter, själv vill jag ha välljud också :-)

generellt bör man nog vara lite tydligare än att bara säga "bättre".

/ B
Det är väl få som inte skulle skriva under på att de vill ha allt 8) !? problemet är väl att det är få som har råd :cry: , men man kan ju tycka att Linn och deras representanter hade koll på prioriteringarna och därmed i varje fall försökte ge bättre råd än konkurrenterna och inte bara föja med strömmen.

Håller med om att de mycket väl kunde försöka vara lite mer utförliga och kanske t.o.m. drista till sig att försöka ge mer utförliga råd med tillhörande förklaringar. En pedagogisk utmaning m.a.o.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
ulfbnilsson wrote:
Lejonklou tycker att Karik/Numerik låter trist med top of the line Keltiks och sämre än ett par Keilidh

Fortsätt denna diskussion i sin egen tråd och läs vad jag skriver! Jag skrev - upprepade gånger eftersom du inte förstod - att min Karik lät bättre hemma med Keilidh än den gjorde i maxade Keltiksystem.
Var finns den tråden? Har letat...
Tycker nämligen att diskussionen är principiellt inressant.
Är själv tveksam om bättre grejjer med samma källa är totalt sämre, men jag kanske också missuppfattar budskapet.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Var finns den tråden? Har letat...
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=4065
Från sida 2.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag la ner diskussionen i den tidigare tråden just för att jag tycker att vi kom till slutsatsen att vi tycker olika och att det därför inte leder till så mycket. Du verkade vara av samma uppfattning då du skrev i ditt sista inlägg:

"Som jag sedan påpekade så talar jag enbart för mig själv vad gäller hur jag upplevde min Karik i olika system. "

"Det är dock ingen som kräver att du ska tro på det eller tycka likadant."

Det var därför jag tyckte att den jämförelsen passade som ett exempel på hur man helt enkelt tycker olika och att det inte finns något som är "bäst".

Jag gick dock tillbaka och kollade i detalj vad du skrivit och mitt minne svek mig där. Du skrev inte att Karik Numerik lät trist som jag kom ihåg det. Du skrev:

"Förresten tyckte jag inte att Karik-Numerik lät något vidare framför Keltik. "

Samt

"Jag tyckte det var trevligare att lyssna på min Karik hemma med Keilidh än när samma spelare drev Klout+Keltik."

För att ha skrivit fel ber jag givetvis om ursäkt. Grundiden tycker jag dock ligger fast. Jag tycker detta exempel, dvs hur man olika man upplever Karik Numerik/Keltik, tydligt visar att det är en fråga om tycke och smak. Du tyckte att det inte lät ngt vidare medan jag tycker att det lät fantastiskt bra.

Lejonklou wrote:
ulfbnilsson wrote:

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Apropå Linns Akurate Movie System så har jag ju hört SC (jag äger en SC) med Ninka, aktiva/passiva Espek och Komponent (säkert Katan också), allt detta har ju låtit rätt men när jag hörde SC/2200/Akurate242 så lät det inte rätt. Låter ju konstigt att påstå att man får en förbättring genom att byta 242 mot Espek men det är ju ändå lite grann slutsatsen av det (vi gjorde inte det bytet då). Detta är väl ungefär samma sak som Lejonklou skriver.

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00