selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 08:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue May 11, 2004 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Lite mer funderingar på separat RIAA för MM-puppa i det här fallet Adikt

Många verkar gilla LK1 och höja den till skyarna särskilt med Dirak men hur står den sig mot andra märken tex:

Trichord Dino+ (ca 6800kr + frakt 4000kr + frakt utan "+")
Primare R20 (5500kr)

Någon som har testat?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 11, 2004 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Hoppas man inte blir kickad från forumet nu när man funderar på annat än Linn :wink: eller vad säger en moderator som Sony tex? fast du har ju både ditt nick och din Rel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 11, 2004 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Quote:
Hoppas man inte blir kickad från forumet nu när man funderar på annat än Linn
Det hoppas inte jag heller. Man vill ju jämföra alternativen. I det här fallet så finns det ju idag ingen produkt från Linn, ett MM-steg i en prisklass som är rimlig för en pickup som Adikt.

Det finns ju ett hyfsat stort utbud av MM-steg i en prisklass mellan 2-6000kr. För ett slutligt avgörande så finns det ju inget annat sätt än att försöka låna hem dom. Naim stageline är nog ett alternativ värt att kolla in om man nu bara kan lösa strömförsörjningen på något billigt sätt. Att köpa en ny Flatcap bara för den är ju orimligt dyrt.


Top
   
PostPosted: Tue May 11, 2004 14:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 10:16
Posts: 64
don Tomaso wrote:
Lite mer funderingar på separat RIAA för MM-puppa i det här fallet Adikt

Många verkar gilla LK1 och höja den till skyarna särskilt med Dirak men hur står den sig mot andra märken tex:

Trichord Dino+ (ca 6800kr + frakt 4000kr + frakt utan "+")
Primare R20 (5500kr)

Någon som har testat?

Hej Don Tomaso!

Har testat LK1 samt Primaren samt en del annat i RIIA väg.
Till Min Adikt passade dock Musical Fidelity Xlp-s samt deras senaste V3 bäst.
Dessa kostar nya mellan 2400- 3000 kr, att betala mer för en RIIA till en Adikt är "overkill".
MF låter bättre än både LK1 och Primaren till mina andra pickuper också.
Försök att få tag i en MF XLP-S begagnad, den bör inte kosta mer än ca: 1500 kr.
Mvh
Kenth

_________________
Linn vad är det?


Top
   
PostPosted: Tue May 11, 2004 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
majjen04 wrote:
Har testat LK1 samt Primaren samt en del annat i RIIA väg.
Till Min Adikt passade dock Musical Fidelity Xlp-s samt deras senaste V3 bäst.
Dessa kostar nya mellan 2400- 3000 kr, att betala mer för en RIIA till en Adikt är "overkill".
MF låter bättre än både LK1 och Primaren till mina andra pickuper också.
Försök att få tag i en MF XLP-S begagnad, den bör inte kosta mer än ca: 1500 kr.
Mvh
Kenth
På vilket sätt var MF bättre? Skulle vara intressant att få läsa en mer utförlig beskrivning!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 11, 2004 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
stefan wrote:
Quote:
Hoppas man inte blir kickad från forumet nu när man funderar på annat än Linn
Det hoppas inte jag heller. Man vill ju jämföra alternativen. I det här fallet så finns det ju idag ingen produkt från Linn, ett MM-steg i en prisklass som är rimlig för en pickup som Adikt.

Det finns ju ett hyfsat stort utbud av MM-steg i en prisklass mellan 2-6000kr. För ett slutligt avgörande så finns det ju inget annat sätt än att försöka låna hem dom. Naim stageline är nog ett alternativ värt att kolla in om man nu bara kan lösa strömförsörjningen på något billigt sätt. Att köpa en ny Flatcap bara för den är ju orimligt dyrt.
Nej klart man inte blir kickad :)

Linn har ju som du säger inget nytt alternativ iaf. Bra att få så mycket input som möjligt innan man lånar hem sen är det nog svårt att hitta riaa-stegen i närheten för hemlån.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 11, 2004 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Majjen tack för dina synpunkter MF har jag givetvis också spanat lite på. Låter som det är klart värt en provlyssning. Precis som Fredde vill jag gärna att du försöker utveckla skillnaderna lite mer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 11, 2004 19:32 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
stefan wrote:
Quote:
Hoppas man inte blir kickad från forumet nu när man funderar på annat än Linn
Det hoppas inte jag heller. Man vill ju jämföra alternativen. I det här fallet så finns det ju idag ingen produkt från Linn, ett MM-steg i en prisklass som är rimlig för en pickup som Adikt.
Exakt, använder man bara sitt eget omdöme så ska du nog inte oroa dig för att bli kickad, forum är ju till för diskussion. Och som du säger borde jag vara den förste att bli bannad i så fall pga mitt nick :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 11, 2004 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Quote:
Dessa kostar nya mellan 2400- 3000 kr, att betala mer för en RIIA till en Adikt är "overkill".
Håller inte med här, riktigt bra RIAA-steg gör jätteskillnad! Ni som inte hört det skulle bli klart överraskade vad en Adikt kan prestera i en LP12/Ekos2/Lingo2 in i en två år gammal Kairn. RIAA-steget är viktigare än linjesteget när man kör LP. Nyare Kairn som ensamt försteg klår en gammal Kairn med tape out in i ett bättre linjesteg som 5103. Så är det!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 09:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 10:16
Posts: 64
don Tomaso wrote:
Majjen tack för dina synpunkter MF har jag givetvis också spanat lite på. Låter som det är klart värt en provlyssning. Precis som Fredde vill jag gärna att du försöker utveckla skillnaderna lite mer.
Hej Don Tomaso!

Visst kan jag "subjektivt" utveckla mig lite mer.

MF X-LPS tycker jag passar bäst till en Adikt, då den är något mer förlåtande än XLP-S V3 när det gäller Adikts ibland lite "råa" diskant.
När det gäller MF mot de andra två så är de t ex tystare, dvs ger inte så mycket bakgrundsbrus som de båda andra. Primaren låter dock inte så mycket heller.
MF:arna ger också ett mer behagligt mellanregister (varmt) dvs man får lite rörkänsla där. MF:arna är även fastare i de djupare basregistrerna än dina andra förslag.
Project har också en rör RIIA för 3 500 kr som är mycket bra, den är dock lite blöt i basen anser jag, den kan du bland annat hitta på Vinylbutiken. com som ligger i hufudstaden.
Adikten är en prisvärd och hygglig pickup i sin prisklass, det finns dock flera andra pickuper i denna klass som matchar den.

Mina anläggningar består för nuvarande av två uppsättningar:

1. Förstärkare Krell Kav 400 IX, högtalare Infinity Kappa 90, LP 12:a med pre circus, Rega RB 600 samt Adikt, Perreuax CD1P cd spelare, Primare T20 tuner samt MF XLP:s samt snören från Audioquest bättre serier.

2. Förstärkare Audio Researth D70 samt SP16, högtalare ML Prodigy, LP12:a senaste versionen med en Rega RB 1000 arm, en Lyra Helicon, Adikt, Audio Researth CD 3, Primare T21 tuner, MF XLP:s V3 samt snören återigen från Audioquest.

Har förutom dessa lite lösa prylar t ex några extra pickuper m.m

I dessa anläggningar fungerade MF:arna utmärkt, i andra kanske de fungerar sämre, ju bättre kringutrustning desto bättre låter de.

Mvh
Kenth

_________________
Linn vad är det?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 09:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Tack Kent för din utförliga utläggning, förstår bra hur du menar.

btw vilka fantastiska anläggningar du har :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 09:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 10:16
Posts: 64
don Tomaso wrote:
Tack Kent för din utförliga utläggning, förstår bra hur du menar.

btw vilka fantastiska anläggningar du har :D
Hej Don Tomaso ( krokodilen?)

Är väl lite prylgalen antar jag. :D
Mvh
Kenth

_________________
Linn vad är det?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 10:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jo du är inte ensam här att vara lite prylgalen, men du ligger klart i topp skulle jag gissa på med flest prylar ... :wink: :D

Får du ont om plats kan jag ge en adress dit du kan skicka den enklare LP12:an :wink:

Jepp Krokodilen heter jag på hififorum

mvh Tomas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 14, 2004 20:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue May 04, 2004 18:48
Posts: 103
Location: Jämtland
Jag har en MF X-LPS som är uppgraderad med en MF X-PSU (extern nätdel) till min LP12:a som jag iof kör med Linn MC pickup nu, men tidigare så körde jag med Grado Gold MM. Och jag är mycket nöjd med detta riaa(både som MC och MM), den externa nätdelen är en STOR förbättring till detta Riaa.
Som jämförelse kan jag nämna att tidigare hade jag en Kolektor och MM-steget i den tycker jag lät väldigt platt och tråkigt mot X-LPS, utan X-PSU!!!

:) Micke

_________________
The world is full of Kings and Queens, who blind your eyes, then steal your dreams. It´s Heaven and Hell!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 15, 2004 09:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Ok en till som är för MF X-LPS det blir definitivt en provlyssning, tror det finns i Umeå iaf (RC) annars får man väl klippa ett begagnat om det dyker upp. Går ju alltid att kränga vidare, det är ju inga stora pengar


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited