selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 12:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag har funderat lite på att beställa en mörk marmorskiva i samma storlek som min Karik och lägga den den ovanpå cdspelaren för att göra den lite stadigare. Jag är inte någon fysiker men tog för givet att om den är tyngre så borde den stå stadigare och vibrera mindre av ljudvågorna. Stämmer detta?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 15:17 
ulfbnilsson wrote:
Jag har funderat lite på att beställa en mörk marmorskiva i samma storlek som min Karik och lägga den den ovanpå cdspelaren för att göra den lite stadigare. Jag är inte någon fysiker men tog för givet att om den är tyngre så borde den stå stadigare och vibrera mindre av ljudvågorna. Stämmer detta?
Nej, inte nödvändigtvis.

Mer intressant är: har du problem med vibrationer idag?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag vet inte om jag har problem, eftersom jag inte vet hur det skulle låta om jag tex ställde elektroniken i ett annat rum, på ett bättre stativ etc. Hur vet man att man har problem? Finns det något enkelt sätt att testa?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 16:53 
ulfbnilsson wrote:
Jag vet inte om jag har problem, eftersom jag inte vet hur det skulle låta om jag tex ställde elektroniken i ett annat rum, på ett bättre stativ etc. Hur vet man att man har problem? Finns det något enkelt sätt att testa?
Min poäng är bara att man inte behöver oroa sig för vibrationer om man inte
upplever att CD-spelaren hoppar eller på något sätt låter illa. Karik är ju
konstruerad av proffs för att kunna användas utan granitplattor och dylikt.

Onödigt att oroa sig över problem som man inte har. Dessutom tror jag att
granitplatta ovanpå spelaren skulle se förskräckligt ut! :P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 18:56 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
ulfbnilsson wrote:
Jag vet inte om jag har problem, eftersom jag inte vet hur det skulle låta om jag tex ställde elektroniken i ett annat rum, på ett bättre stativ etc. Hur vet man att man har problem? Finns det något enkelt sätt att testa?
Enklaste och absolut bästa sättet är väl att du testar det :idea:

Fredde har ju placerat sina högtalare på ett par "stenblock" och han tyckte ju det blev bättre. Det är väl inget som Linn rekomenderar direkt men i det fallet så var det tydligen bättre, däremot kanske du kan testa med första bästa block innan du beställer något snyggt och tillskuret för att passa ovanpå...jag är personligen lite skeptisk men oavsett om det funkar eller inte så har du ju lärt dig något av det. Finns ju massor av konstiga plattor, koner och stenar man kan lägga på/under elektroniken för att det ska låta bättre, även om jag är lite skeptisk till en del så kan jag ju inte uttala mig varken för eller emot eftersom jag inte testat. Däremot finns det ju folk som tycker det blir bättre och då ska man ju respektera det, är ju roligt för dem med ett (oftast) billigt tweak. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 19:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Man kan ju även lägga stenar under kudden för att sova bättre säger vissa....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag ställde en gång min karik på en moddad Lack hylla (Lp12 style). Det var en stor skillnad (bättre alltså), men tyvärr för fult. När jag ställde den på två mkt stabila konsoller HÅRT inskruvade i en betongvägg så hörde jag ingen skillnad jämfört med den vanliga hyllan.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
majjen04 wrote:
På högtalare gör t ex många det "berömda" knackandet i toppen på lådan för att avgöra hur dämpad lådan är. Detta görs för att undvika att högtalaren "dansar" över golvet pga de låga resonanserna,
Men tänk om högtalaren låter superbra fastän den inte håller för "knacktestet"? Är det inte bättre att lyssna på grejerna?

mvh /Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 13, 2004 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Har ni "knacktestat" Isobarik ? Det gjorde jag för många år sedan. Sedan slutade jag knacka. Prova själva så fattar ni varför.

2250 är lättare än LK100...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 13, 2004 00:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Det låter lite "HiFi skribent" om knack test och apparaters vikter. Men, men.... och att lägga stenar här och där, ja ja. Jag skall egentligen vara tyst för jag vet inte vad jag snackar om, men känslan jag får.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 13, 2004 08:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 10:16
Posts: 64
henriklh wrote:
majjen04 wrote:
På högtalare gör t ex många det "berömda" knackandet i toppen på lådan för att avgöra hur dämpad lådan är. Detta görs för att undvika att högtalaren "dansar" över golvet pga de låga resonanserna,
Men tänk om högtalaren låter superbra fastän den inte håller för "knacktestet"? Är det inte bättre att lyssna på grejerna?

mvh /Henrik
Hej Henrik!

Ser inget problem i vad du säger, visst skall man lyssna på grejerna! :shock: Visst kan de låta bra med dålig dämpning.
Det gör dock inget om de är bra dämpade eller hur, tänk va bra de skulle varit då!
Mvh
Kenth

_________________
Linn vad är det?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 13, 2004 08:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 10:16
Posts: 64
stefan wrote:
Har ni "knacktestat" Isobarik ? Det gjorde jag för många år sedan. Sedan slutade jag knacka. Prova själva så fattar ni varför.

2250 är lättare än LK100...
Hej Stefan!

Jag fattar varför, dessa högtalare låter nog inte så bra även om man dämpar dem bättre. :D
De enda högtalare från Linn jag skulle kunna tänka mig är Akkurate, dessa skulle nog passa i sovrummet.
Funderar faktiskt att köpa ett par då min fru tycker de är snygga. :shock:
Komri är dock bland det sämsta jag lyssnat seriöst på, för prisklassen så är den ett skämt.
Mvh
Kenth

_________________
Linn vad är det?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 13, 2004 09:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Anledningen till att jag har börjat fundera på uppställningen av prylarna är främst att jag tycker att det alltid låter mycket bättre i butiken än hemma. (Tom Linnister börjat använda Naim fraim hylla och är alldeles lyriska över resultatet (fast den är svindyr). Jag har själv inte lyssnat på den.)

De tre områden jag vill förbättra är rummets akustik, uppställningen av prylarna och ev skaffa en kabel direkt från proppskåpet. Nu står högtalarna med ryggen mot fönster från golv till tak, så jag ska skaffa tunga gardiner att dra för. Uppställningen har jag tänkt att förbättra genom att ställa stativen på något tungt samt sätta spikes/konker mellan stativet och skivan som Kariken står på. Den dedikerade kabeln får komma senare. Jag återkommer med intryck om det inte drar ut på tiden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 13, 2004 10:04 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
ulfbnilsson: Glasrutor alldeles bakom högtalarna brukar sällan vara så bra, och sen att Linn:s högtalare oftast är bäst ganska nära bakväggen gör att det blir ännu grötigare med reflexer osv. Prova att placera högtalarna bakom en vanlig vägg (helst solid sådan) för att testa, även om det inte funkar som vardagsmöblering permanent. Jag tror det kan göra ganska stor skillnad, eller som du säger, placera ett par rejäla gardiner där.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 13, 2004 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Tack för tipset. Tyvärr kan jag inte flytta högtalarna till en annan vägg (gift). Jag har flyttat omkring dem en hel del och det är väldigt stor skillnad i ljudet beroende på hur nära väggen (fönstren) de står. När de står nära blir basen tyngre, lite dovare men ljudet vill inte riktigt lossna från högtalarna och det låter lite tråkigt. Om jag flyttar ut dem (nu ca 60 cm) blir det helt annorlunda. Ljudet blir väldigt luftigt, och flyger ut ur högtalarna men det saknar också en del tyngd. Jag hoppas dock att en lite tyngre gardin kan få lite mer ordning på det.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited