selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: griedls anläggning
PostPosted: Mon May 07, 2007 22:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Sep 16, 2006 10:07
Posts: 289
Location: uppsala
Har ju hängt här en tid nu, så jag tänkte att en presentation hör väl till.

jag heter kristoffer och bor och arbetar i uppsala och intresset för hi-fiutrustning började väl högstadiet. min första anläggning var en kompakt historia (sony) till vilken det senare inhandlades en cd-spelare (även den sony). allt detta byttes ut mot en technicsanläggning vilken jag sparade ihop till genom olika feriejobb. det blev en riktigt bra och prisvärd kombination som jag körde med i många år. men så för några år sedan så tröttnade jag på den och började se mig omkring efter nåt nytt. ville ha nåt som lät ofärgat och rent utan krusiduller. bara musik alltså. en bekant föreslog linn (han själv är quadare). så jag åkte till ljudkompaniet som råkade ha en begagnad anläggning som jag lånade hem. detta var augsti 2004 och jag insåg med en gång att det var rätt och slog till. både ljudet och designen var perfekt för mig. anläggningen bestod av:

mimik
kolektor II
lk85
k20
keilidh

lyssnade med min gamla technicsskivspelare då och insåg rätt snart att det var dags at byta ut den. den första uppgraderingen helt enkelt. det blev en p3 med at95 till slut. ett i min mening suveränt bra och prisvärt köp. men naturligtvis stannde det inte där. det fortsatte med skeets och strax innan jul i år köpte jag en lk140 med högtserienummer från ToT vilket jag upplevde som ett klart steg framåt. i samband med detta byttes k20 ut mot k400. testade bi-amp ett tag och gjorde en del blindtester med musiker jag känner mellan bi-amp och bi-wire. varken de eller jag upplevde någon egentlig skillnad. inte tillräcklingt stor för att motivera elektronik och sladd härvan i alla fall. så numer kör jag bi-wire. har dessutom bara mimiken framme när jag lyssnar på cd, vilket är sällan. även det för att minimera elektroniken just för att det ser bättre ut.

så för nån månad sedan så byttes at95an ut mot en adikt. mitt först intryck av adikten var: hmm...en dyr ickeförbättrning?? men efter en stund hände det något, och min misstro över gick i nöjdhet. upplever det bytet som ett stort steg framåt. längre än så har jag inte hunnit, och anläggningen består nu av:

(mimik)
p3
adikt
kolektor
lk140
k400
keilidh

vill avslutningsvis bara tacka moderatorerna (och alla andra med såklart) för ett trevligt forum.

//kristoffer


Attachments:
File comment: är inte intresserad av hembio men gillar film såklart. så det tar b&o och en uråldrig thomsson dvd hand om.
selleri15.jpg
selleri15.jpg [ 42.54 KiB | Viewed 1417 times ]
File comment: just nu snurrar miles davies
selleri02.jpg
selleri02.jpg [ 49.65 KiB | Viewed 1421 times ]
File comment: min favorit just nu...
selleri09.jpg
selleri09.jpg [ 36.53 KiB | Viewed 1418 times ]
File comment: en översiktsbild från. högtalarplaceringen är väl inte optimal, men tusan va bra keilidh spelar iaf.
selleri01.jpg
selleri01.jpg [ 87.44 KiB | Viewed 1434 times ]

_________________
Kristoffer, som gillar vinyl...


Last edited by griedl on Sun Jun 17, 2007 11:09, edited 2 times in total.
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 08, 2007 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Låter som en finfin instegsanläggning, griedl. Om man byter P3:an mot en LP12 så har jag haft exakt samma uppsättning och hade mycket roligt med den.

Håller också med dig om att steget till biamp inte är särskilt stort. I mitt fall upplevde jag det som både bättre och sämre - min fru tyckte mest att det var sämre - och det visade sig vid närmare koll att mina två LK140 lät något olika och det var den bättre av dem jag tidigare använt som enda slutsteg. Detta skärpte den gamla tesen att multiamp med olika slutsteg låter sämre än att enbart använda det bästa av dem.

Samma regel gäller för övrigt biwiring. Om kontakterna/lödningarna är av olika typ/låter olika kan det vara bättre att singelwira med det bästa paret (i t ex en K600) än att bi/triwira med alla ledarna. Det låter kanske extremt men testar man i praktiken så stämmer det.

Aktiv drift är dock en helt annan sak... Det blir ett stort lyft även om slutstegen låter lite olika. Men du kanske siktar på att förbättra källorna innan du tar det steget.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 08, 2007 10:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Sep 16, 2006 10:07
Posts: 289
Location: uppsala
jag får se vad nästa steg blir. man funderar ju, men det enda jag vet just nu är att jag nog kommer att vänta ganska länge med att uppgradera det jag har nu. men klart att skulle man komma över en 12a till rätt pris så är ju det alltid intressant. men å andra sidan så lät min p3 så bra tillsammans med nya majik och akurate (dvs klart bättre anläggning än min) så nåt direkt behov av att byta ut den källan har jag inte. däremot svängde jag angående nya lådorna. de nya är ju riktigt fina de med, och bra lät det också :D

_________________
Kristoffer, som gillar vinyl...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited