selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 02, 2006 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Uppgraderat:

Har precis köpt en 5125 med aktiveringskort. Gick då från en passiv LK2 till aktiv 5125. Först kan sägas att lyftet som väntat var klockrent. Men till LK2:ans försvar så inser jag ändå hur bra den gamle jäkeln står sig! Den är ju väldigt musikalisk och trevlig egentligen.

Men jag är mycket nöjd med uppgraderingen, även om en grundlig omflyttning av högtalarna var nödvändig. Märkligt nog var plötsligt varenda trummis totalt otight när burkarna stod som de tunats in till LK2:an. Men efter lite omflyttande låter det bra, även om jag tror det går att förbättra mer. Om bara tiden funnes....

En väldigt intressant effekt av det nya slutsteget var att min fru plöstligt tyckte att varenda skiva vi spelade var jättebra! Hon är i.o.f.s. en sann music-lover, men nu var hon ändå tvungen att kommentera att allt var så bra! Det är lite som linnofil (tror jag det var) var inne på i någon tråd, att kvinnor kanske lyssnar mer med hjärtat och inte så granskande som en man kanske ibland kan göra. I vilket fall blev jag än mer övertygad om vilket bra köp det var!

Nuvarande setup är:

KÄLLA:
LP12 (Adikt, Akito I, Valhalla, Cirkus)
Ikemi med Lejonklous internkablage.

KONTROLL:
Kairn Phono (upgraderad med Brilliant)

PLAYBACK:
5125 med aktiva kort
Katan aktivt
K400

Passade även på häromdagen att testa Ikemi mot LP12 på ett antal plattor som jag har i båda formaten. Jag har tidigare tyckt att LP12:an varit långt bättre än Ikemin, men nu får jag revidera den uppfattningen. Fy tusan vad Ikemin svänger och låter bra. De plattor jag jämförde med var Eric Clapton "Me and Mr. Johnson" och "From the Cradle", Massive Attack "Blue Lines" samt Lenny Kravitz "Mama Said".

En intressant skillnad var att LP12:an spelade mycket mer avslappnat och ljudet känndes på något sätt öppnare, medan Ikemin fick det att låta lite mer forcerat. Ett tag trodde vi att det var olika hastigheter till och med! Men det var det inte... Men Ikemin låter ändå engagerande och svängigt, helt klart. Olikheterna i tune dem är ändå inte SÅ stora.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 02, 2006 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Grattis till inköpet och det stora lyftet.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 02, 2006 18:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
monkeydevil wrote:
En intressant skillnad var att LP12:an spelade mycket mer avslappnat och ljudet känndes på något sätt öppnare, medan Ikemin fick det att låta lite mer forcerat. Ett tag trodde vi att det var olika hastigheter till och med! Men det var det inte... Men Ikemin låter ändå engagerande och svängigt, helt klart. Olikheterna i tune dem är ändå inte SÅ stora.
Att det låter långsammare är ett tydligt tecken på bättre tune dem, då hjärnan hinner analyzera musiken :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
En intressant skillnad var att LP12:an spelade mycket mer avslappnat och ljudet känndes på något sätt öppnare, medan Ikemin fick det att låta lite mer forcerat. Ett tag trodde vi att det var olika hastigheter till och med! Men det var det inte... Men Ikemin låter ändå engagerande och svängigt, helt klart. Olikheterna i tune dem är ändå inte SÅ stora.
Ser att du kör med en Valhalla nätdel.
Om du byter ut den mot en Lingo kommer du att få ett helt annat driv!
Jag har exakt samma konfiguration som du med Akito1 arm, Adikt o.s.v. men med Lingo 2 nätdel. Så jag kan varmt rekomendera det!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Största uppgraderingen hittills!

Ikväll var Kalle från High Fidelity hemma hos mig och tunade till systemet, som vi kommit överens om då jag köpte 5125:an för ett par månader sen. Jag kan säga utan att tveka en sekund att det är den bästa och största uppgradering jag gjort.

Han började med att välja ut två plattor och lyssnade lite på ett par låtar från varje platta. Sen trodde jag att han bara skulle peta lite på högtalarna, och så skulle det vara klart. Istället gjorde han i princip ALLT utom just det.

Först kopplade han direkt ur 5125:an och skruvade isär den, för att ändra lite på riktningarna på kablarna. Och då hade han redan ägnat sig åt det för två månader sen när jag köpte den, men han sade att han kommit fram till en bättre riktning nu.

Därefter plockade han fram en bra grendosa han hade med sig och kopplade in apparaterna i.

Sedan tog han Ikemin och skruvade isär. Satt och hummade lite, för att gräva upp en annan internkabel ur sin verktygslåda som han bytte till. Skruvade ihop och kopplade in allt. Men när Ikemin var påslagen gick inte luckan upp när man tryckte på eject. Panikkänsla! Lugn bara lugn, sade Kalle, det är bara en kabel som glappar. Upp med låddan igen och trycka till. Nu gick luckan upp.

I med en CD. Vilken skillnad! Mycket mer känsla. Fast fortfarande lite vasst. Nu tog han och bytte kontaktdon på K400:orna, från guld till rätt metallblandning (samma som i högtalarna). Han sade att han efter lite detektivarbete hade hittat kontakter med rätt sorts metall i England.

På igen. Nu plötsligt hade displayen slocknat i Kairnen. Och det som var den enda burk han inte tittat i. Panikkänsla igen! Problemet försvann dock lika oförklarligt som det uppstått efter en avstängning. Och så på igen! Otroligt mycket mer skillnad! Superbra började det låta, ännu mer musik. Löjligt stor skillnad.

Bara för att ha öppnat alla burkar så tog han och skruvade upp Kairnen också. Han sade att man inte kan göra så mycket mer än att göra rent kontakterna på en Kairn, vilket han gjorde.

Som sista moment tog han och skruvade till piggarna på Katanstativen så de stod ordentligt i våg i Skeetsen och drog åt skruvarna runt ringarna på högtalarna. Nu försvann det lite vassa och essiga ljudet.

Nu satt allting på plats, ljudmässigt. Plötsligt lät det som jag hade förväntat mig, lika bra som i High Fidelitys lyssningsrum. Jag satt bara med ett fånigt leende på läpparna. Skall du inte justera högtalarnas position också, frågade jag. Inget man kan göra blev svaret. De måste stå närmare varann för att det skall vara någon mening, och det går inte hemma hos mig.

Så det blev alltså ändrad kabelriktning i 5125 och Ikemi, rengjorda kontakter i Kairn, nya kontaktdon på K400, ny kabeldosa med kontakterna i fas och justerade högtalarstativ. Dessa saker utförda utifrån ren yrkesskicklighet, i princip gratis materialmässigt, gjorde den största skillnad jag upplevt på anläggningen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Wow man gratulerar, gu vad skoj, härligt va.
Tänk att så lite kan göra så mycket, nog är denna hifi värld underlig.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 09:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag kan utan att tveka säga att jag är jävligt avundsjuk på den service handlarna erbjuder där nere i söder.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 09:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
monkeydevil wrote:
Nu tog han och bytte kontaktdon på K400:orna, från guld till rätt metallblandning (samma som i högtalarna). Han sade att han efter lite detektivarbete hade hittat kontakter med rätt sorts metall i England.
Någon annan kontakt än Linns då alltså?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Låter som om det snart är dags att bjuda över Kalle eller Anders till öin för lite finjustering!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
fredde wrote:
monkeydevil wrote:
Nu tog han och bytte kontaktdon på K400:orna, från guld till rätt metallblandning (samma som i högtalarna). Han sade att han efter lite detektivarbete hade hittat kontakter med rätt sorts metall i England.
Någon annan kontakt än Linns då alltså?
Exakt. Vet inte vad Linns kontakter är gjorda av, men hans poäng, och som hördes tydligt, var att visst är guld bra, men det är viktigare med samma metallurgi kontakt-högtalare. Det går säkert att tjacka såna där kontakter från HF.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Fast nu är ju Linn orginal INTE guld!
Finns ett par som låter bra, alla har vanlig metall


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 00:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
monkeydevil wrote:
Det går säkert att tjacka såna där kontakter från HF.
Kalle har beställt Deltrons dyrare bananer med skruv i tennpläterat utförande från tillverkaren. Det är samma konstruktion som de billiga Deltron men med ett stort grovt rör för kabeln och en skruv. Den guldpläterade varianten finns på Elfa.

Jag har fått en uppsättning för att utvärdera dem, framför allt skruvning kontra (bra) lödning. Om man löder dem låter de troligen likadant som de billiga Deltron (som ju är riktigt bra).

Tennplätering brukar vara lite bättre när man ansluter dem i icke-guldpläterade honor. Dock vet jag inte vad som låter bäst i guldpläterade honor, som på Chakrastegen till exempel...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Ingen som kan lägga in bilder under teknik på hur kablar skall vändas i 5125 o.s.v. ? 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 23:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Se denna tråd.


[url http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... art=15/url]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 13, 2006 14:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Har gjort en sidleds-uppgradering och en upp-uppgradering.

Sidled - När jag köpte Katan var även min fru helt inne på att vi skulle ha nya högtalare. Men när jag glad i hågen kom släpandes på High Fidelitys svarta demoex var hon inte lika entusiastisk... Även om vi var överens om att det lät grymt bra. Sedan dess har jag (och hon) velat byta färg, det är liksom roligare om alla är nöjda, och igår blev det äntligen av. Fick göra en liten deal med HF och fick då byta in mina svarta mot deras demoex i lönn. Det var mycket prisvärt. Lönnifieringen var till allas belåtenhet!

Uppgraderingen - köpte två stycken original Linn elkablar, senaste version "tre ribbor". Satte dessa på Ikemi och Kairn.
På 5125 sitter fortfarande Ching Cheng med hjärta.
Fy tusan vad mycket bättre jämfört med mina gamla Ching Cheng med hjärta! Tydligare toppar, dalar och mindre tjafs däremellan. Mer musik!
Jag tappade hakan av förvåning hur mycket bättre det lät. Rekommenderas varmt till alla. Mycket prisvärd uppgradering tune/krona.

Träffade dessutom Roland inne på HF, och vi stod och surrade en bra stund, kul! Även han hade gjort en designmässig uppgradering visade det sig.

Slänger in någon bild snart på burkarna.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited