selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Sat May 08, 2004 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Hej alla!

Nu har det uppgraderats!! Det var länge sedan jag skrev i den här tråden, så nu blir det mycket på en gång.

Så här ser det nu (28/10-05)

KÄLLOR
LP12 / Valhalla / Cirkus / Akito I / Adikt (har även bytt motor, vilket hördes lite grann)
Ikemi med Lejonklous internkablage.

KONTROLL
Kairn phono uppgraderad med Brilliant.

PLAYBACK
LK2 - siktar på 5125 å det snaraste.
Katan
K400 singlewire

Så här ser stereoanläggningen ut:
Image

I våras köpte jag Lejonklous Ikemi. Det var ett lyft som heter duga. Plötsligt blev det roligt med CD också. Satt uppe hela natten första dygnet med Ikemi... Det slutade med att jag sprang ner i källaren och hämtade upp en påse med bortrensade plattor som jag aldrig lyssnar på. Hittade en massa godis där, t.ex. första Pearl Jam (som jag alltid tyckt är skitdålig) Den var plötsligt riktigt bra... :lol:
Image

Dessutom blev det en Cirkus-uppgradering på LP12:an i våras. Jäkligt trevligt. Plattorna svänger ännu mer.

Och i förrgår köpte jag (äntligen) Katan-högtalare. Jag har ju velat uppgradera mina tråkiga Cantonburkar bra länge nu. Oj vad Katan svänger! Och förmedlar mycket känsla. Så nu har man äntligen genomgående Linn, från källa till högtalare.
Image
Image

Och så har jag köpt en Revox A77 mark III rullbandspelare. Den är trevlig den med!
Image

Verk:

Linn Sondek LP 12 - i det första utförandet. Verket är troligtvis från 1977.
Image
Image

Akito-arm
Image

Adikt-nål - bytte precis. Mycket nöjd med denna, jämfört med min slutspelade K5.
Image

Lite fler bilder:

Lite skivor måste man ju ha och lyssna på också.
Image

Image

Här kan du se en film på vardagsrum med anläggning. Dock ej i aktuell möblering.

Kort om mig, då.
Jag är 27, fick upp ögonen för musik när jag var 11. Intresset djupnade för varje år, och ett antal (sunkiga) stereokombinationer har passerat revy hos mig. Samlar maniskt från och till på LP-skivor. Progg, psyk, blues, underground m.m. I takt med att min skivnål blev sämre för ett par år sedan och fram till att den deifinitivt kastade in handuken, så har skivintresset svalnat. Nu när jag köpt ny nål kommer fanatismen krypande igen. Ett ondskefullt samband det där. Men låter det skit är det inget kul att lyssna.

Läser juridik i Stockholm och jobbar extra i en skivbörs i Gamla Stan där jag så smått hjäper till med skivutgivning av svenska bortglömda rockplattor.


Last edited by monkeydevil on Tue Sep 29, 2009 23:37, edited 8 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 08, 2004 20:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
hehe jasså du blev nyfiken på piP? :D
ja jag kan inte annat än rekommendera en lyssning på dom.
fixa en tid med Öhman för provlyssning vet jag. enda sättet du får tag på ett par så.. :wink:
inoaudio@hotmail.com
tror det är ungefär tre veckor väntetid innan han har tid att ta emot dig.. själva högtalarna finns i lager dock.. iaf om du kan nöja dig med en obehandlad låda.. är lite osäker på hur det ligger till med fanerade eller lackade lådor.. borde väl inte vara så lång leveranstid på såna dock..
akta dig dock.. för han demar ju pi60s också.. och dom e inte nådiga.. har inte hört dom själv.. men från att hört piP och sedan ta dom i kvadrat (kubik?) så kan jag iaf få mig en liten uppfattning om hur pi60 kan låta..
men dom lådorna är lite längre väntetid på och en helt annan prislapp..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 09, 2004 00:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Du Kraniet,
har du hört de nya Carlsson-högtalarna OA58 som har kommit? Öhman skall tydligen ha varit med även där på något hörn och dessa ligger lika i pris. Dessa högtalare verkar ha imponerat på en del folk på forumen. Har dock inte läst om någon som jämfört dessa båda.
Lite offtopic från Linn, men det kanske man får vara i medlemspresentationen?!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 09, 2004 02:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Givetvis är det tillåtet ;) Det är tillåtet även i andra delar av forumet - sunt förnuft råder helt enkelt.

Angående OA58 så hörde jag dem på HighEnd '04. De var väl inte direkt dåliga, men imponerade heller inte särskilt mycket på mig - har liksom du hört väldigt mycket gott om dem så jag hade väl vissa förväntningar, som tyvärr dock inte infriades riktigt ändå. Till viss del kan det väl tillskrivas rummet, men en av grejerna med Carlsson-högtalare är väl att de ska greja de flesta rum utan problem ;)
Dels saknade jag en vettig 'soundstage', och dels kändes inte återgiven engagerande i allmänhet. En del kanske kan tillskrivas elektroniken bakom (Roksan), vem vet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 10, 2004 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Tror att OA58 liksom många andra högtalarfabrikanter (inklusive Öhman) försöker att krama ur så mycket bas det bara går ur så små element som möjligt. Typiskt för dessa högtalare är ju just det att basen går imponerande djupt för storleken och det imponerar på dom flesta.
Och att få en bas att spela extremt djupt och samtidigt extremt tajt, följsamt och med driv? Ja det går ju helt enkelt inte!

Och med stor säkerhet en av anledningarna till att Linn väljer att inte spela så där extremt lågt i basområdet som andra. Men då får man istället det där drivet och musikaliteten som gör att man kan sitta i timmar och lyssna!

Jag tror inte att Roksan är det sämsta i elektronik väg.
Någonstans i trakterna av Rega och Arcam.. :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 10, 2004 20:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jo, jag har hört Roksan vid andra tillfällen och det är prylar som gjort bra ifrån sig. Precis som du säger så ligger Roksan väl i ungefär samma område som Arcam och Rega - engelskt ljud 8) Vilket ju inte är så pjåkigt. Tror snarare att jag inte var så överförtjust i högtalarna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 10, 2004 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Ni som verkar ha lite, eller mycket, koll på vinylspelare. Vad anser ni vara en vettig introduktionsspelare??

Om vi säger ett maxpris på 5000 och ett annat på 10000 kronor hur skulle sådana spelare se ut??


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 10, 2004 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
OTTO wrote:
Ni som verkar ha lite, eller mycket, koll på vinylspelare. Vad anser ni vara en vettig introduktionsspelare??

Om vi säger ett maxpris på 5000 och ett annat på 10000 kronor hur skulle sådana spelare se ut??
På 5000:- en begagnad Axis eller ännu hellre en lite äldre begagnad LP12a 10 000:- = begagnad LP12a.

Skall det vara nytt så är det nog Rega som gäller men med olika modeller.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 11, 2004 07:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
OTTO wrote:
Ni som verkar ha lite, eller mycket, koll på vinylspelare. Vad anser ni vara en vettig introduktionsspelare??

Om vi säger ett maxpris på 5000 och ett annat på 10000 kronor hur skulle sådana spelare se ut??
Jag tycker inte att det är någon idé att köpa en vinylspelare under 10000:-, dvs en lite enklare 12a. Jag har fått den känslan med vinyl att det krävs en viss nivå för att det ska låta bra men när man väl nått den nivån blir det väldigt bra. Billigare spelare hänger helt enkelt inte med ljudmässigt i dagsläget.

12an kan du dessutom uppgradera eftersom!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 11, 2004 10:21 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Nu lägger jag mig i din presentation, men jag har en följdfråga på lp-dialogen...Det finns ju rätt gamla lp12:or som kostar en bra bit under 10', håller de ändå och är uppgraderingsbara eller är det då bättre att hitta en hyfsat färsk för lite mer pengar? Lp12:or finns ju från 5' upp till hur mycket som helst med alla tillbehör...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 11, 2004 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Quote:
Det finns ju rätt gamla lp12:or som kostar en bra bit under 10', håller de ändå och är uppgraderingsbara eller är det då bättre att hitta en hyfsat färsk för lite mer pengar? Lp12:or finns ju från 5' upp till hur mycket som helst med alla tillbehör...
Jag har varit mycket nöjd med min gamla mark I 12:a, det har liksom varit den starkaste länken i min anläggning. Mycket spelare för en hyffsat billig penning. Och visst går även den att uppgradera. Men självklart låter det ännu bättre på en nyare variant. I den senaste versionen är t.ex. Cirkus standard.

Men eftersom man ju faktiskt kan uppgradera, så kan man t.ex. köpa en äldre 12:a med en arm och en nål, och vill man därefter uppgradera efter ett antal år, så kan man ju göra det genom att byta ut själva verket och behålla sin arm och nål. En sorts bakvänd uppgradering.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Jag lade in lite bilder i det första inlägget.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Slängde in en liten filmsnutt också. Det är roligt med digitalkameror!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Kul video monkeydevil :!: Roligt med annolunda presentationer. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Kul video men sitter inte Adikten för långt fram? Ser ut så på bilderna.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited