selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 15:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Linnofil wrote:
Stones wrote:
Stiligt
Inaktuell kommentar, med hänsyn till bilderna. :D
Jooo 8)
Linnofil wrote:
Kul att du har uptäckt skillnaden en TV kan göra. Jag antar att mynttricket är lättare att genomföra med filten på plats?
Precis vad jag också tänkte. Och det var det! Det var när jag höll på med mynten som jag kom på att testa detta.
Linnofil wrote:
Ärligt talat finns det något annat du kan göra. Ta bort högtalarna, limma tjärpapp på alla ytor på ytterskalet och inne i TV som är tillräckligt släta. På Mekonomen finns 2 sorters dämpning avsedd för bilplåt. En tjock homogen, nästan klibbig och en tunnare pappbaserad. Jag brukar använda båda. Sedan kan TV:n stå emellan högtalarna utan att göra skillnad. Jag har gjort det på ett flertal TV apparater med gott resultat.

Jag tipsade om det i GForce tråd, men han verkade inte ta det på allvar. Kul att du provar!
Menar du att jag skall limma tjärpappen på båda sidor om TV-skalet? Har faktiskt försökt att öppna högtalargallret tidigare, men det var omöjligt att göra något åt elementen vad jag kunde se (utifrån min begränsade tummen-mitt-i-handen-förmåga...). De satt där de satt. Skall nog testa detta med tjärpapp åtminstone!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
monkeydevil wrote:
Linnofil wrote:
Kul att du har uptäckt skillnaden en TV kan göra. Jag antar att mynttricket är lättare att genomföra med filten på plats?
Precis vad jag också tänkte. Och det var det! Det var när jag höll på med mynten som jag kom på att testa detta.
Härligt! Ett tydligt tecken på att ju bättre anlägning man har desto lättare är det att höra skillnader. Är det en vink till de som inte kan höra?

monkeydevil wrote:
Menar du att jag skall limma tjärpappen på båda sidor om TV-skalet? Har faktiskt försökt att öppna högtalargallret tidigare, men det var omöjligt att göra något åt elementen vad jag kunde se (utifrån min begränsade tummen-mitt-i-handen-förmåga...). De satt där de satt. Skall nog testa detta med tjärpapp åtminstone!
Tjärpappen ska bara sitta på insidan. Av estetiska skäl har jag inte testat att klistra på utsidan. Kanske funkar det med?

Det är faktiskt ganska enkelt att göra. Du klarar det säkert! :wink: Jag ska försöka beskriva operationen. Det är ingen ide att försöka öppna fram, elementen sitter skruvade bakifrån i 95% av fallen. Ta ur kontakterna (särskilt 230V!) och vänd på TV:n, ta sedan bort hela bakre kåpan. Det brukar vara ett ganska begränsat antal skruvar, ev. även snäppfästen som måste tryckas till. Då har du ett stort skölpaddskal i plast som kan dämpas ut, lägg undan det så länge.

Börja med att ta bort högtalarna i TV:n. Isolera högtalarkablarna och fäst upp dem säkert. Ta bort eventuella lösa plastburkar som högtalarna är monterade i. På TV:n letar du runt bildrör och högtalare efter släta ytor (ej förstärkt med fenor/ribbor) på plasten. Klipp till tjärpapp (eller av den tjocka tjärskivan) i bitar så att det passar på alla släta ytor av rimlig storlek (>5x5 cm?). Klistra sedan in dem (självhäftande, smidigt). Bildröret brukar jag låta vara. Ta dig sedan ann sköldpaddskalet. Gör likadant, klipp, passa in och klistra. Se till att inte klistra över några ventilationshål eller skruvhål/uttag för kontakter. Det brukar gå att klistra riktigt stora ytor på bakkåpan. Troligtvis är det här det gör störst skillnad.

Den tjocka varianten av dämpskivor dämpar bäst och är lättast att passa in när de släta ytorna böjer sig med liten radie, eftersom den är så flexibel. Den är ett helsike att klippa i eftersom den kletar ner saxen! (Rengör innan du lägger tillbaka den om du vill ha kvar din partner.) Att den är tjockare gör att den kanske inte för plats överallt. Dyrare är den också. Jag brukar köpa en skiva av varje, det räcker till en 29".

Efter allt klistrande är det bara att skruva på kåpan igen och vända TV:n rätt. Efter denna manöver ska det inte höras skillnad om du tar in eller ut TV:n i lyssningsrummet. Testa med filten så får du se om du lyckats! Det har fungerat utmärkt på ett flertal CRT-TV apparater för mig, trots olika högtalare och lokaler. Detta är något ALLA Linnägare borde göra, som har en TV i lyssningsrummet. Tänk på att ett antennfilter kan vara bra om du kopplar in TV:n i stereon.

En liten anledning till att det låter bättre i ditt test kan vara att du har en filt över den reflekterande CRT ytan. Det kommer du inte åt med dämpning av lådan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Eller köper du en platt tv som du väggmonterar... både snyggare och gör ljudet ännu bättre! :P

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Clas wrote:
Eller köper du en platt tv som du väggmonterar... både snyggare och gör ljudet ännu bättre! :P
Vaa? Vill du förstöra hela glädjen med "Gör det själv"? Martin Timell skulle säga: - Skäms! :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 09:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Linnofil wrote:
Clas wrote:
Eller köper du en platt tv som du väggmonterar... både snyggare och gör ljudet ännu bättre! :P
Vaa? Vill du förstöra hela glädjen med "Gör det själv"? Martin Timell skulle säga: - Skäms! :wink:
Antagligen blir det en större utmaning att tjära in sin platta TV :wink: Så Timell blir nog nöjd ändå


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag gick från fet-TV till platt-TV men tyvärr gjorde jag ingen direkt jämförelse det hände massa annat i samma veva. Men Linnofils tips är ju nästan gratis så jag tycker det är helt klart värt att testa gör en artikel av det vet ja :D med bilder det kan väl bli kul?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 26, 2007 08:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
:!:


Attachments:
File comment: En ny låda...
DSC00052.jpeg
DSC00052.jpeg [ 161.01 KiB | Viewed 4111 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 26, 2007 09:39 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Fyndat på HF..? :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 26, 2007 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Vad roligt. Kan det vara en spelare som förstår mer än bara CD kanske?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 26, 2007 09:54 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Eller... En i AV-format som förstår bara cd..?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 26, 2007 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
per wrote:
Fyndat på HF..? :)
Yes!
Roland wrote:
Vad roligt. Kan det vara en spelare som förstår mer än bara CD kanske?
Yes!
:D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 28, 2007 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Ja, då har man som sagt fyndat på HF. Jag har länge varit sugen på att uppgradera min Ikemi, ända sedan jag hörde en Unidisk 1.1 första gången egentligen. Frågan var bara vad man skulle köpa. Majik CD lät ju bra då jag hörde den, men var långt efter 1.1:an i jämförelse. 2.1:an tycker jag låter bra, men när man jämför med en 1.1:a är glappet stort även här. Så jag har väl mer eller mindre tänkt att jag inte kommer byta min Ikemi mot något sämre än en Unidisk 1.1. HF:s vårutförsäljning kom mycket bra timat med att hade lite extra grus i fickan, så det var bara att slå till! Det blev ett demoex av Unidisk 1.1 helt enkelt. Samt ett par silverkablar.

Det är banne mig inte klokt vad mycket musik en 1.1 plockar fram från skivorna. Allt låter bara så självklart. Musiken berör en så mycket mer. Den gamla klyschan att man får en ny skivsamling att upptäcka visade sig stämma än en gång. Man hör detaljer i musiken som aldrig kommit fram tidigare. Jag och min fru satte på en live-platta med Allison Krauss och det svängde utav helsike. Vi bara tittade på varandra med ett fånigt flin när vi båda hörde en slidegitarräka ingen av oss hört tidigare. Och så har det rullat på med skiva efter skiva. Skivor som bara haft en bra låt innan blir plötsligt bra rakt igenom.

Uni:n plockar fram förvånansvärt mycket bas också. Utan att vara "mycket". Det låter bara självklart. Och så kan man spela högre också! Det är bara musiken som kommer genom kablaget, när det är tysta partier på skivorna då är det verkligen TYST osv.

Att titta på film var nästa stora överaskning. Bilden är så mustig, men framför allt så låter det ju bra även här. Filmerna berör mer, det blir en grym upplevelse. Ljudet är ju jätteviktigt för film. Troligen låter en Unidisk bra mycket bättre än många biosalonger... Det blir liksom kul att titta på film bara för at man hör rösterna och soundtracket så bra...

Steget upp från Ikemi var stort! Ikemin är egentligen grym tunedem-mässigt, men en Unidisk 1.1 är helt enkelt ännu mer musikalisk. Dessutom plockar den fram den musik som finns på skivorna. Mycket musik som presenteras mycket musikaliskt.

Mitt system är ganska "source first" i dagsläget:
Källa: Unidisk 1.1 med silverkablar
LP12/Cirkus/Valhalla/Akito 1/Adikt
Kontroll: Kairn
Playback: 5125 och Katan aktivt. K400 och svarta Linnkablar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 28, 2007 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Härligt! Grattis! En underbar uppgradering i rätt ände, fortsätt så! Nästa steg blir väl Keel? Kul att frun är med på att pengarna sependeras rätt. Jag har själv haft lite problem med det på siståne...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 28, 2007 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Linnofil wrote:
Härligt! Grattis! En underbar uppgradering i rätt ände, fortsätt så!
Tack! Ja det är ju bara så att man får mest bang for the buck i source-änden!
Linnofil wrote:
Nästa steg blir väl Keel?
...eller Lingo, eller Akito2.... Finns lite att göra på min 12:a. :roll: Funderar annars på en Exotik med RIIA. Båda käloorna drar ju nytta av den uppgraderingen. Och det vore ju kul att kunna njuta ännu mer av 1.1:an genom ett bättre försteg.
Linnofil wrote:
Kul att frun är med på att pengarna sependeras rätt. Jag har själv haft lite problem med det på siståne...
Först tyckte faktiskt min fru att det var sinnessjukt med de pengar som det handlade om, men efter att vi lånade hem burken förra helgen insåg även hon vilken bra maskin det är. I vårt hem snurrar plattor flera timmar om dagen, så det är ändå ganska självklart att spendera lite pengar på det området. Andra tycker det är viktigt med en juste bil, för de sitter och pendlar i den timtals varje vecka. Själv är jag bara nöjd om bilen rullar (lite mp3-tänk!), medan musiken skall ha bra känsla.

Faktum är att vi har haft relativt separata ekonomier i alla år. Delat på räkningar och sånt, men sen har var och en fått göra vad den ville med sitt överflöd. Men det kändes ändå inte helt självklart att göra "vad man ville" med sitt överflöd, vilka prioriteringar man gör etc. Men sedan några månader kör vi helt integrerad ekonomi med endast ett konto osv. Och det fick helt motsatt effekt faktiskt, för vi hade en del diskussioner om "spelreglerna", och kom fram till att båda MÅSTE få köpa lite kul saker även om stålarna ligger i en pott. Och efter det känns det bara lättare att motivera dyra hifi-köp på något konstigt sätt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 28, 2007 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
monkeydevil wrote:
Troligen låter en Unidisk bra mycket bättre än många biosalonger... Det blir liksom kul att titta på film bara för at man hör rösterna och soundtracket så bra...
Stryk troligen.
Räcker med en Classik.
Såg en filmsnutt på 1.1 o såg en bit konsert på Movie hos Anders för ett par år sedan o sen var det inge snack, 1.1 skulle jag ha.
Den är mest imponerande på just DVD.
Kanske för att andra spelare (och bios) är så kassa.

Grattis!
Ta nu o köp på dig en massa livekonserter, hehe
Chockerande bra!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited