selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 12:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed May 02, 2007 22:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har tidigare hat uppe frågan om Knekt system här, men några till funderingar har dykt upp. Skall som sagt bygga hus och kommer att flytta in om drygt 1 år. Har nu fått igenom hos "regeringen" att satsa på multirum i huset vilket känns som ett kul projekt. Var i Luleå under påsk så jag var in och pratade med Magnus på Takt och Ton och det verkar ju finnas ganska många trevliga alternativ. Budgeten är lagd till cirka 100 000 kr. Hur skall man nu fördela dessa pengar? Huset är ett mindre 2-planshus på cirka 130 m2. Jag tänker mig att jag vill ha musik i badrum uppe + nere, bastu, kök och givetvis i vardagsrum. En classic Movie R1 finns idag som ju klarar multirum, men skall man även uppgradera denna samtidigt? (kanske lite för stram budget)..... Spelar idag mycket vinyl på en Basik.

Någon som har erfarenhet av hur dessa inbyggnadshögtalare från Linn låter? vill i vardagsrumet ha infällda i väggen och inte i taket för att jag antar att det låter bäst. Kan man köra inbyggnadshögtalare aktivt? Kommer eventuellt också att ha ett separat lyssningsrum senare, men tanken är att detta i huvudsak skall ersätta det jag har idag. Jag vill ju inte gärna att det skall låta sämmre än vad det gör idag med min Classik Movie och Tukan :? Blir man nöjd med en sådan lösning ljudmässigt? Det är väl kanske tyvärr inte så lätt att få provlyssna sådana högtalare så alla erfarenheter och synpnkter mottages tacksamt. Man vill ju inte gärna lägga ut dom pengarna och bli missnöjd.

Mvh
Jonas

Post subject:
PostPosted: Wed May 02, 2007 23:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej
Vi är väl några stycken som diskuterat detta på en annan tråd. Jag har inte hört inbyggnadshögtalarna mer än väldigt kort på HF (tror jag). Jag kommer själv att satsa på en hel del Unik. Unik är ju en trevlig högtalare med ett bra pris. Troligtvis inbyggnad i badrum, men i övrigt kommer jag nog köra unik samt ett par Katan.
Linnofil verkar ha mycket kunskap i ämnet. :)

Post subject:
PostPosted: Wed May 02, 2007 23:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

OK! Skall söka lite bättre. Jo Unik är ju trevliga. Har haft dom tidigare, men saken är den att dom inte får synas så det går nog bort .......eller byta så byta fru :D

Har pluggat linns hemsida lite nu också......finns flera alternativ på inbyggnadshögtalare. Både för aktiv och passivt utförande. Har även kommit en helt ny modell som heter "Linn Custom" som tydligen skall vara en modell av "Component" för inbyggnad. Låter spännande!
Fredrik S wrote:
Hej
Vi är väl några stycken som diskuterat detta på en annan tråd. Jag har inte hört inbyggnadshögtalarna mer än väldigt kort på HF (tror jag). Jag kommer själv att satsa på en hel del Unik. Unik är ju en trevlig högtalare med ett bra pris. Troligtvis inbyggnad i badrum, men i övrigt kommer jag nog köra unik samt ett par Katan.

Post subject:
PostPosted: Wed May 02, 2007 23:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Classic wrote:
Jo Unik är ju trevliga. Har haft dom tidigare, men saken är den att dom inte får synas så det går nog bort .......eller byta så byta fru :D
Låter inte som ett bra alternativ!!!

Jag har fått OK för Unik. Vita Unik i ett vitt rum syns ju inte så mycket!

Post subject:
PostPosted: Thu May 03, 2007 04:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik S wrote:
Tackar! Kunskap kanske är att ta i, men viss erfarenhet i.a.f. Dessutom en god vän med mer erfarenhet än mig.

Dra igång systemet så ska ni få se på acceptans! Jag installerade svarta 5110 (Uniks föregångare) i vitt kök och fick samma dag besked om att jag absolut inte fick ta bort dem!

Custom 2K ska vara bättre än Komponent enl. vad jag hört. Det verkar dock vara samma grejer. Bra nog enligt mig! (Bättre än Espek, inbyggt i väggen! Vem kan klaga på det?) Satsa på dem! Men glöm inte att placeringen måste tunedemas in. Trist men sant. Försök göra det medans bakväggen är öppen så att du kan dra kabeln snyggt. Jag ska försöka få in en bild snart på en Diskreet installation jag var med och tunade in. Med 100 tusen på fickan får det nog bli en del begagnat om du vill ha så många rum. (Med nya högtalare och bättre källa blir det kärvt.) Ett snabbförslag (det är löjligt sent, ska lägga mig...):

1: Bad+bastu nere:
Roomamp2i, 2xBasik 3 RCU
2 el 4xCustom 104C, ev. 2xDiskreet i bastu (mindre kritiskt?)

2: Bad upp: + ev. Sovrum?
Roomamp, ev. Roomamp2i, Basik 3 RCU+ ev. Basik 3 IR RCU
Custom 104C i bad, Custom 106C i sovrum + Komponent 120 under sängen

3: Kök:
Line Receiver + Basik 3 IR RCU
LK140, Custom 106C

4:Vardagsrum:
Börja med Movie R1, byt snarast till SC/5125 el C5100 (Movie till sovrum?)
2xCustom 104C, 3xCustom 106C, Sizmik 10.25 Kustom

Något att diskutera kring? Godnatt!

Post subject:
PostPosted: Thu May 03, 2007 09:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

BTW Linnofil . Du har PM. Ibland verkar det ta flera dygn för dem att nå fram!

Post subject:
PostPosted: Thu May 03, 2007 11:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

custom 2 k låter ju riktigt intressant. Har någon koll på vad dom kostar ungefär? Tänker mig eventuellt att man kanske kan nöja sig med något enklare högtalare i t.e.x badrum och sovrum och satsa på dessa i vardagsrum.

Eller kanske övertala "regeringen" att höja budgeten..... :roll:

Post subject:
PostPosted: Thu May 03, 2007 12:12 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tyvärr är inte Custom 2K något helt billigt nöje. Prisnivån ligger strax över Komponent om jag inte är felunderrättad.

106C kostar ca 8 000 styck och 104C ca 7 500 för paret så en budgetförhandling ligger nog i tiden.... 8)

Jag funderar själv på hur jag ska finansiera 6 par 104C och 1 par 106C för att inte tala om 5 st Komponent 104 och 1 st 120. Knekt är ett h-e för ekonomin men helt klart beroendeframkallande.

/Micke

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00