selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri May 07, 2004 09:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Jag skulle gärna vilja ha era synunkter på Keltik, anledningen är att jag har fått ett erbjudande om att köpa ett par till rätt kurs(enligt mig).

Jag har lyssnat väldigt lite på dessa högtalare och skulle vilja höra vilka erfarenheter ni har. Starka sidor, svagheter, fördelar och nackdelar osv.

Är dom känsliga för rummets utseende och storlek, placering?

Jag har ett svagt minne att det krävs lite kvalité på slutstegen för att dom skall må som bäst, förslag på steg önskas.

Spelar idag med:

Ikemi (silverkabel)
Kairn Brilliant
AV5125
Klout (bfa)
Tunebox
Kaber (aktiva)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 07, 2004 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag har endast lyssnat på Keltik en gång men det är hittills den absolut bästa högtalare jag lyssnat på. Ingen annan högtalare har låtit mer musik tycker jag. Det var då med cd12, Klimax kontrol, klimax och 2250. Om man ska nämna någon nackdel ska väl det vara att de kanske inte är lika analytiska som de nya högtalarna, men jag tycker personligen inte att det spelar någon som helst roll i sammanhanget. OBS! Jag har inte jämfört, det är bara en känsla jag fick då jag lyssnade.

Vad jag hört bör man ha minst Klout för att det ska bli bra, så det är ju inga problem för dig.

När det gäller placering och rum har jag dock ingen aning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 07, 2004 11:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Keltik är grymma högtalare! De och Keilidh påminner om varandra en del då bägge är väldigt stryktåliga. Du kan spela helt sjukligt hårt med dem :twisted:
Problemet är att de krävs en hel del av dem i slutstegsväg och jag vet de som har haft 5125 och de har inte tyckt att de klarat av uppgiften och tvingats köpa 2250.
Du kan driva dem med lk240, 5105, klout, 2250 och självklart stegen med bättre effekt, men jag skulle inte ens försöka med 5125....
De ska även vara ganska svåra att placera och de ska tyvärr vara väldigt avslöjande när det gäller kringutrustningen och hur den är monterad.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 07, 2004 14:28 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
Keltik är, som det påpekats av andra, väldigt häftiga.. Basförmågan är något i hästväg och man kan spela så jävla hårt med dom så det är smått otroligt.
Största nackdelen är ju att det behövs minst tre stereoslutsteg.. Kraftiga bör dom nog vara också ja.. Lite dumt eftersom lk85 och 140 låter bättre än lk240.
Ofta brukar man se att folk använder lk240 till basen och andra bättre ljudande steg till mid och diskant.
Jag har lyssnat på dom i ett cd12, 5103, 3xklimax mono system.. Det rockade hårt.. 8)
så min rekommendation om du vill komma billigt undan är att köpa till ett eller två lk240 och köra bas/mid och köra klout till diskant. har du råd så är ju två eller tre klout bättre.. :wink:

edit: värt att komma ihåg dock är ju att Ninka är bättre än Keltik. Dock får du ju inte basförmågan som Keltik presterar då..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 07, 2004 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Quote:
edit: värt att komma ihåg dock är ju att Ninka är bättre än Keltik. Dock får du ju inte basförmågan som Keltik presterar då..
På vilket sätt? utveckla gärna....

Har för mig att man kan ställa korten så att man kan få sjukt mycket bas eller lite tightare, då har man lite valmöjligheter på vilken typ av ljud man vill ha.

Min tanke inledningsvis är i så fall att köra 5125:an på mellan och diskant samt att köra klouten på basen, sedan får man väl göra en bedömning om det räcker till för att bli nöjd........

Varianten att köra klouten på diskanten och fyra LK240(inte två, för dom är väl monosteg?) känns inte riktigt aktuellt, det blir alldeles för många lådor.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 07, 2004 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag har ingen erfarenhet av Keltik men en del av 5125 och i min mening så finns det kraft så det räcker och blir över, mina Katan drevs med lätthet i passivt läge och aktivt finns det hur mycket power som helst. I ditt fall med Klout på basen tror jag det är lugnt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 07, 2004 16:09 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
Ninka spelar mer musik och mer exakt än Keltik.. Iaf de gamla Keltik..
De nya idag har ju andra midbasar och annat filter.. Har jag för mig iaf..
Men det blev ju världens liv när Ninka kom och spöade hela den gamla högtalarserien.. Helt plötsligt fanns det jättemycket Keltik till salu och destå fler arga Keltik ägare.. 8)

edit: för att inte tala om mängden av Kelidh och Kaber som helt plötsligt såldes jättebilligt..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 07, 2004 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag ar nastan saker pa att jag har sett pa Stereokompaniets hemsida ett Keltik system med lk 100. Eftersom det var pa deras hemsida maste det ju varit installerat av dem och de skulle ju inte gjort det om det inte hade funkat. Darfor ar det val rimligt att anta att 5125 skulle kunna driva Keltik utan nagra problem? Problemet med Keltik ar val att aven om du far dem billigt far du ju kopa slutsteg for en hel formogenhet. Budgeten bor val hamna i ungefar samma omrade som passiva Akurate med en 2250 sa det ar kanske de tva alternativen man bor jamfora. Dessutom har du ju mojligheten av uppgradera Akurate langre fram. Dessutom kommer ju nya Exotik forsteget snart, det kan ju vara ett annat lockande alternativ.....

Jag lyssnade pa Keltik for ganska manga ar sedan och gillade dem skarpt. Jag har haft ett par Ninka (med stenfot) i ca tva ar nu och tycker val inte att de ar sa dar superfantastiska. Absolut inte daliga, men inte heller varldens basta hogtalare utan helt enkelt "good value for money".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 07, 2004 18:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Quote:
Problemet med Keltik ar val att aven om du far dem billigt far du ju kopa slutsteg for en hel formogenhet.
Tricket är ju att jag tänkt köra med det jag har idag och sedan fundera på ett nytt försteg, då behövs ingen större förmögenhet(allt är relativt!?). Borde ju få en slant för tuneboxen och Kaber.

Någon som har en uppfattning om en vettig prisbild på Keltik??


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 07, 2004 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Stereokompaniet har ett par for 35 tkr. 5 ar gamla.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 07, 2004 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
ulfbnilsson wrote:
Jag ar nastan saker pa att jag har sett pa Stereokompaniets hemsida ett Keltik system med lk 100. Eftersom det var pa deras hemsida maste det ju varit installerat av dem och de skulle ju inte gjort det om det inte hade funkat. Darfor ar det val rimligt att anta att 5125 skulle kunna driva Keltik utan nagra problem?
Jag frågade Jörgen just precis angående att driva Keltik med LK100. Han tyckte personligen inte att det var någon bra idé även om han hade kunder som ville ha det så. Även om systemen är installerade av Stereokompaniet så får ju kunden själv bestämma vad han vill köpa.

Jag antar att de kunder som driver Keltik med LK100 är ute efter djupbasen men inte igentligen har den ekonomi som krävs.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 07, 2004 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Om man tycker att Ninka slår (gamla) Keltik, då är man nog inte så bra på att installera Keltikarna. Det är ju en del pill med trevägs aktiv installation.

/Marcus


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 07, 2004 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Quote:
Om man tycker att Ninka slår (gamla) Keltik, då är man nog inte så bra på att installera Keltikarna. Det är ju en del pill med trevägs aktiv installation.
Tack för det, jag började misströsta där ett tag. Har bara gjort en timmes lyssning på Ninka så jag blev orolig att jag hade missat något eller kanske rent av blivit tondöv.
Någon hejd får det lov att vara, Ninka är en kanonhögtalare, inget snack om saken men att höja dom till skyarna det tänker jag inte göra.
Bra ljud för pengarna helt enkelt, just därför är inte Keltik värd sina 90000:-, begat för 25-35000:- gör dom mer prisvärd.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 08, 2004 15:20 
Som folk har skrivit, det är enkelt att få passiva Ninka att låta väldigt bra,
men mot korrekt uppställda och in-tunade Keltik står Ninka helt chanslös.
Matchen är slut innan det börjar :twisted:

Keltik, 3x2250, 5103 och topp LP12 är bland det brutalaste och mest
musikaliska jag hört. Sanslös live-känsla! (minnena ger fortfarande rysningar)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 09, 2004 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Är dom kinkiga på storleken på rummet??

Har förmodligen för smalt och litet rum, ca 3,2 x 4,8, för att dom skall riktigt må bra.

Men det är hög ballhets- och rockfaktor, det gillar jag. :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited