selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ljudet på DVD
PostPosted: Thu May 06, 2004 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
I början av DVD-tiden så sas det att ljudet skulle vara så jäkla bra och flera gånger bättre än CD'n. Aha? har vi upplevt det? Förutom på speciella DVD-audio och SACD? (som oftast är remastrade)

Har kopierat några filmer (backup, ni vet) och ljudet på skivorna är ju inte så märkvärdiga om man tittar på datamängden. Ett antal skivor (däribland Norah Jones) kör med AC3-kodat ljud (både stereo och 5.1) och ljudspåren är på runt 200mb! :shock: Alltså? det är ju samma ratio på komprimering som vanliga mp3:or (iaf på 5.1-ljudet).

Jag har inte direkt lyssnat så mycket/förväntat mig mycket av DVD, eftersom jag kört på en billig Denver DVD-spelare och nu genom datorn. Det låter som man förväntar sig, men om man har Unidisk? Får man verkligen ut så mycket man borde av ljudet på DVD:s?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 07, 2004 08:02 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
ljudet på musikvideoskivor är ju mycket riktigt AC3.. som är ungefär 256kb/s-400kb/s. så så jävla "hot" är det ju inte.. alltså sämre än CD.. AC3 är ju dessutom framtaget för film och inte musik och det är av den anledningen rippat lite annorlunda än musikkodning är.
DTS är ju bättre men fortfarande komprimerat, dock har det en högre bit-rate.

Det du tänkter på är DVD-Audio skivor som mycket riktigt är bättre än CD (och SACD). 192khz 24bit ljud som är väldigt mycket mer än CD. Mer dynamikomfång är väl den främsta förtjänsten. Även lite annan frekvensinnehåll är det ju också.
SACD är förresten lite underligt.. Det har högre upplösning i basområdet* än både DVD-A och CD men sämre upplösning (mellan ungefär 0,5-1 av upplösningen) än CD i de övre frekvenserna. Något som hörs mycket väl när man jämför CD mot SACD.. Upplösningen i basområdet är dock helt sjukt bra.. Men det är ett väldigt dåligt system precis som klass-d slutsteg också blir sämre ju längre upp i frekvens du går.

edit: * ungefär 20 gånger mer upplösning än CD


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 07, 2004 16:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Okay... det hela var bara en tanke jag fick när jag pysslade lite med några DVD:s

Jag tror även jag förstår valet av ljud/bild, eftersom jag upplever att det låter helt okay, dvs att jag inte upplever några direkta brister. Liveinspelningar som låter helt okay (trots hård komprimering) och det tillfredställer nog majoriteten av köparna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 07, 2004 18:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Kraniet wrote:
SACD är förresten lite underligt.. Det har högre upplösning i basområdet* än både DVD-A och CD men sämre upplösning (mellan ungefär 0,5-1 av upplösningen) än CD i de övre frekvenserna. Något som hörs mycket väl när man jämför CD mot SACD.. Upplösningen i basområdet är dock helt sjukt bra.. Men det är ett väldigt dåligt system precis som klass-d slutsteg också blir sämre ju längre upp i frekvens du går.
Känner igen det där! Lyssnade på ett klass D-slutsteg vid en lyssningsträff (ett Audacia One), och uppfattade basen som sjukt kontrollerad och bra! Diskanten tänkte jag inte lika mycket på, så där kan jag inte uttala mig - men man kan ju tänka sig att anledningen till att jag inte tänkte på diskanten lika mycket var att den inte var lika imponerande... ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 07, 2004 18:52 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
ja problemet med bit-rate system är att dom tappar upplösning ju närmare "bärvågen" man kommer. SACD är sämre än CD när det komemr till de övre registren.. Det smälter liksom ihop och blir "digitalt".. CD är betydligt bättre.. Förutom i basen då där det, som sagt, är helt sjuk upplösning i SACD..

edit: och andra "bit-rate baserade" system såsom klass-d..


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited