selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue May 25, 2004 18:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Trodde att denna tråd skulle bli lite intressantare än vad den blev.
Vilka produkter Linn har och vilket årtal de lanserades på finns det redan förträffliga sidor för. Och det kommer då att likna gamla historielektioner allt för mkt årtal....... :wink:

Är det inga som har några roliga Linn anekdoter/sägner att berätta om.

Som den om koskalleöppnarmackapären! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 25, 2004 19:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Apr 15, 2004 17:25
Posts: 43
Location: Linköping
Quote:
Är det inga som har några roliga Linn anekdoter/sägner att berätta om.

Som den om koskalleöppnarmackapären!
Det är alltid intressant med anekdoter, särskilt såna som inte är direkt sanna!

Koskalleöppnarmackapären? Mer tack!

Sedan finns ju Ivors mer eller mindre lyckade reklamsatsningar, bl a den där med bikinibrud och uppblåsbara Barbara...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 25, 2004 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jaktflygplan och Gummibandsflygplan. punkterad not och en klar fin not. Koskalle grejen skall ju vara sann också. Ivors fars företag skulle tillverka en apparat som kunde ta ut kohjärnor i ett helt stycke.

Eller demonstration av aktiva isobarik volymen lite väl högt, förfriskad Linn representant och automat säkringarn löser ut i LK280orna när han lägger på nålen på skivan så var den musikaliska aftonen slut.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 26, 2004 08:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Hesekiel wrote:
Koskalleöppnarmackapären? Mer tack!
Se: http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=98 :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 26, 2004 12:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
måste ju bidra med lite iaf.... :wink:

Linn Classik Music (utan radiodel) - vet inte om det var 99 eller 2000 den introducerades på marknaden. :roll:

Nån som är helt säker :?:

Uppgraderade till denna efter högtalar inköpet (körde en sliten dvd före).

Ljudet kunde jämföras som skillnaden mellan Dag / Natt...... 8) så mycket bättre än en "vanlig" spelare.

Numera är det svårt att sitta nöjd efter man varit på besök på T&T och lyssnat på Unidiskarna med resp. system.... :x

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Intek, hette den va, vad var det? En integrerad stärkare. Var det Linns första stärkare? Eller var LK-1/LK-2 före? Och varför såg den ut som en Rotel och inte som alla andra Linn grejor har gjort?

Hur är det med Kan? Har Kan alltid sett ut som dagens kan (IV?) gör?
Vad är annars skillnaderna mellan tidigare modeller och dagens? Både utseende mässigt och ljud mässigt?

Helix och Nexus då. Vad efterträddes dom av? Tukan? Vilken prisklass låg dom i? Och hur lät dom?

Samma sak med Sara. Hur såg dom ut och vilket ljud hade dom? Har dom ingen motsvarighet i dag?

Ja några frågor om Linns historia som jag skulle vilja höra era svar och funderingar om.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
LK1/LK2 var Linns först förstärkare kom enligt sägen till på detta sättet vad jag hört. Linn tekniker sa till Ivor att de kunde konstruera en förstärkare som var bättre än Naims och då sa Ivor att varför gör ni inte det då så var LK1/LK2 ett faktum.
Intek, pretek och powertek kom till så att de ville ha en entry level förstärkare ungefär som med majik och de kom i början av 90 talet att de hadde formatet fullbredd 42,5cm eller om det var 43,5cm var för att de lätt skulle smälta in i ett vanligt fullbreddsystem med andra märken ren estetiskt tanken var väl att folk hadde ett spapel system och sedan graderade upp sig med en intek eller pre powertek i sitt befintliga japan paket och la till en Basik som skivspelare och vips så hadde det ett bra start system.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 12:55 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Apr 15, 2004 17:25
Posts: 43
Location: Linköping
Quote:
Intek, hette den va, vad var det? En integrerad stärkare. Var det Linns första stärkare? Eller var LK-1/LK-2 före? Och varför såg den ut som en Rotel och inte som alla andra Linn grejor har gjort?
Intek, samt de snarlika för/slutstegen Pretek och Powertek introducerades någon gång i början av 90-talet. LK1/LK2 kom alltså före. Intek/Ptek var mig veterligen ett försök av Linn att slå sig in i marknadssegmenten under LK1/LK2, dvs något som kunde passa en Basik/Axis-kund. Linn trodde nog att för att lyckas där behöver man göra förstärkare som ser ut som "riktiga" förstärkare. Därav fullbredd samt vridpotentiometer!

Fjärrkontroll och mikrodatorstyrning stod väl inte så högt i kurs i detta segmentet då det mer kunde påminna om billigare stack-produkter typ Sharp eller nåt.

Intek har dessutom hörlursutgång.

Intek/Ptek har ibland kallats Linns mest onödiga/misslyckade/sämsta produkter. Men som ägare av Pretek/Powertek kan jag inte riktigt hålla med. De spelar på rätt bra. MM/MC-delen lär dessutom hålla hög kvalitet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Låter dessa stärkare som andra tidiga Linn för/slut steg fast lite "sämre" eller mindre bra kanske man skall säga?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
ja de låter ungefär som de andra tidiga förstärkarna lite otydigare och lite effektsvagare men har rejält med kraft en då har hört en pretek powertek kombination driva ett par infinity kappa 9 och det var ett par högtalare jag aldrighört låta bra innan men de lät ganska skapligt med den kombinationen. normalfallet har jag bara hört de förstärkarna med Index II Helix och Nexus och då lät de ännu bättre.
Hur Index II, Helix och Nexus låter är svårt att svara på de det hänger väldigt mycket på vad man matar dem med. Index är väl dem av dem som kräver bäst grejor för att komma till sin rätt.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 13:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Apr 15, 2004 17:25
Posts: 43
Location: Linköping
Jag glömmer aldrig hur imponerad jag blev av Kan när de demades på Eufonia i Jönköping 1989. Så små, men så bra! Index lät inte alls så bra vid samma jämförelse.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
nä det är klart Index har inte en chans igämförelse med kan men de var bra högtalare för priset de betingade. och de var ju bara ett försök att göra en högtalare så bra det går så billigt som möjligt och som det så var de ju ypperliga. har själv haft mina sedan 93 eller 94 någon gång. Men Kan lirar ju i en helt annan division.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 13:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Apr 15, 2004 17:25
Posts: 43
Location: Linköping
Egentligen är det ju lite synd att Linn bara satsar på lite dyrare grejor numera. Så var ju inte riktigt fallet för 15 år sedan.

Linn var ju det HiFi-märke gällde när man var en fattig gymnasist - Linn var ju faktiskt affordable och kaxiga.

Idag är Linn bara kaxiga...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Ingen som vill berätta om hur dessa högtalare som jag nämde ser/såg ut. Helix Nexus etc har jag sett på bild men dom andra? I vilken prisklass låg dessa produkter när dom fanns och är det någon som har koll på vilka högtalare som efterträdde dessa, om det gjorde det?
Som blivande historielärare tycker jag sånt här är roligt, hoppas det finns fler som tycker det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 14:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Apr 15, 2004 17:25
Posts: 43
Location: Linköping
Om jag inte minns fel såg Sara ut som en stor muterad drickaback på högtalarställ; givetvis i fanér och någon form av front. Låter kanske inte så snyggt men de var faktiskt ganska snygga!

Isobarik och Kan var ju dock betydligt snyggare.

Rätta mig om jag har fel:
Sara ersattes av Kaber (även om de inte är speciellt lika).
Isobarik av Keltik.
Index/Helix/Nexus av Tukan/Keilidh.

Jag saknar en ersättare till Kan!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited