selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Listor?
PostPosted: Wed May 05, 2004 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Listor inom ämnet musik är alltid aktuellt. Därför tänkte jag att vi skulle syssla lite med det kära vänner.

Helt oambitiöst så tänkte jag presentera en lista över topp fem artister här hemma hos mig. De artister som finns med är kanske inte de som jag lyssnar mest på jämnt. Men var gång jag hör något alster av följande artister så tycker jag det är kanon och jag har tyckt så länge och jag vet att jag kommer att tycka så ett bra tag till.

Genesis

Pink Floyd

Rush

Yes

Frank Zappa

Allt som dessa herrar har gjort är kanske inte kanon, men banne mig om inte nästan allt är det. Det är ju även grupper som har ändrat sig lite under årens lopp men under sina respektive storhetstider var de alla riktigt bra.

Fyll gärna på med egna helt ovetenskapliga fem i topp listor eller något annat vad vet jag...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 05, 2004 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Judas Priest

Jack Baymoore

Sonny Rogers

Saxon

Eva Eastwood


Skulle kunna lägga på en del till men det var ju 5 som gällde.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 05, 2004 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Känn dig fri att lägga till några bubblare...var lite bredd på din lista tror jag.. i a f mot min


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 05, 2004 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Då lägger vi till några bubblare till då :)

KSMB

Attentat

Bethoven

Raphsody

Iron Maiden

George Thorogood

Mozart

Asta Kask

Accept

Guana Batz

Johnny Burnette

Stray Cats

Lisa Ekdahl

Black Sabbath

Siw Malmkvist

Little Eva

Connie Francis

Jerry Lee Lewis

Beach Boys

High Noon

Wildfire Willie

Charie Feather

Casey Sisters

Rythmmaires

Red Peters and her solid senders

Tja det var några till

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 00:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Följande artister skulle jag placera i top 5-skiktet så att det blir lite variation:

NeiL Young

Bob Marley

Depeche Mode

Redman

Morcheeba

Men jag skulle banne mig inte kunna leva utan:
Black Uhuru
Black Sabbath
RZA
Kiss
Iron Maiden
Bob Dylan
Marvin Gaye
Al Green
Metallica (bara de äldre)
Kraftwerk
Front 242
Nate Dogg
Marlena Shaw
Lyn Collins
IAM
MC Solar
Samt en uppsjö till!!!


Man kan ju göra listan hur lång som helst känns det som!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 11:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Feb 06, 2004 09:58
Posts: 155
Location: Republiken Jämtland
Då ska inte jag vara sämre än att presentera en lista då :-)

"Weird Al" Yankovic

Mark Knopfler

Meat Loaf

Runrig

Leningrad Cowboys

Bubblar gör det ju alltid av artister som vill in på listan, annars är det väl mest sambon som bubblar av irritation på min kassa musiksmak :lol:

Men bubblarna:
Eros Ramazotti
Michael Ruff
Beethovens 5:e symfoni med Herbert von Karajan bakom pinnen
Johnny Cash
Kiss
Iron Maiden
Bläckblåsmusik av all sort...


/Thomas
-- som just nu saknar en Alfa Romeo --

_________________
"Objekt vilka kamoufleras i en säsongbetonad kristallinisk aggregatform av diväteoxid blottlägges vid dennas övergång till större molekylär rörlighet."


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Hett just nu hos mig:

Fläsket Brinner (varmt och svängigt)

Bo Hansson (sommarnätter...)

Hunger (amerikansk psykedelia)

Peter Green's Fleetwood Mac (Then Play On kan vara en av världens bästa plattor)

Charlie & Esdor (svenska hippiehjältar. Som en blandning mellan Ananda Shankar och Cream)

Bubblar:
The Tiny (ny svensk grupp med stråkar och kvinnlig sång)
Led Zeppelin
Black Sabbath
Beatles
Fläskkvartetten
Cream
Paatos


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ajabaja... man får inte göra för långa listor!

Counting Crows: Underbara musik med bra texter. Deras första skiva (A&EA) ligger helt klart som en av mina favoritskivor.

Dream Theater: Jag gillar att upptäcka deras musik. Alltid finner man något nytt och spännande att digga. Inte så värst lättlyssnat och visst plågas jag ibland av skrikig sång och gnisslande gitarrer, men totalt så gillar jag det här. Det finns mycket att upptäcka, både i musiken och i texterna.

Madrugada: Norsk rock, som jag upptäckt på egen hand. Inte många i Sverige som känner till dom, men trevlig musik. De två första skivorna (Industrial Silence, The Nightly Disease) är två klasser bättre än deras tredje (Grit).

Sophie Zelmani: Känns som musiken jag känner till bäst av ett antal sångfåglar jag har att välja bland. Lugnt och trevligt att lyssna på.

Fish: En ganska ny upptäckt och "oj oj" vad jag gillar det här. Sån fart i musiken och bra låter är det också! Äger ett antal live skivor och endast två studioskivor (förutom två samlingar) och det är studioskivorna som ligger högst upp på inköpslistan.

Sen är det ett antal andra artister och grupper som jag rankar högt. Ibland handlar det dock om enskilda skivor och liknande:

Pain of Salvation - Remedy Lane: En skiva som är bra musikmässigt, låter bra och har spännande texter. Äger dock inte skivan ännu (väntar på att den skall reas och har gjort det i 3 år snart :oops: )

Anders Widmark Featuring Sara Isaksson: En riktigt trevlig pianohistoria med en sångfågel bakom mikrofonen. Skulle vara spännande att höra annan musik av Anders Widmark. Nån som vet om det är något för mig?

Eric Clapton är mer eller mindre mogen musik som aldrig slår fel. Chronicles & One More Car Ride + DVD är de skivor som finns i skivstället.

Pink Floyd: Spännande musik. Har man bara tid att lyssna så blir det riktigt bra.

Jewel: En annan sångfågel som sticker ut lite. Lite annan typ av musik och lite grövre texter. Hennes två första skivorna är det som gäller.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
monkeydevil: Ah.. Paatos! Det är rätt intressant musik. Såg att skivan fanns på Ginza för 49:- eller nåt sånt. Funderade på att lägga en beställning, men hittade inte så mycket annat att fynda.

Sen läste jag om The Tiny men har inte kunnat provlyssna ännu. Lät annars som intressant musik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Equi2>
Tyvarr sa har supergitarristen Reine Fiske slutat i Paatos, men de slapper i alla fall sin nya platta i maj. Blir nog bra!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 16:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Här kommer några artister/skivor som går rätt så frekvent för tillfället, är dock rätt så ombytlig mellan olika stilar.

ARK - Burn the sun, kanon för er som gillar Dream Theater-liknande musik. Tight, snyggt och hårt varvat med en kanonpipa från norske Jorn Lande.

Sun Caged - Sun Caged, Hollands svar på Dream Theater, samma typ av kastrerad sångare, samma kategori helt enkelt. Ruggigt bra!

Pink Floyd - det mesta, kommentar överflödig. Kanongrupp, skulle offra hus och hem för en sista konsert!

Am I Blood - Agitation, Am I Blood och The Truth Inside The Dying Sun, Metalgrupp från finland som hittat sin inspiritation i huvudsak från tidiga Metallica, vilket hörs. Hårt, brutalt men samtidigt melodiskt.

Nils Lofgren - Acoustic Live, Kanongitarrist åt både Springsteen och Neil Young, knäpper på guran som aldrig förr. Grym akustisk liveplatta, med många fina melodier och solon med härlig konsertfeeling.

Som sagt så varierar skivvalen beroende på humör och känsla, andra artister som spelas är:

Eva Cassidy
Mark Knopfler
Dire Straits
Eric Clapton
Alison Krauss & Union Station
Ozzy
Black Sabbath
Shadowman
Seventh Key
Jaded Heart
FM (från England, finns visst nåt proggressivt band från Kanada som jag inte har hunnit att lyssna på ännu)
Metallica
Iron Maiden
Dio
Kiss
Toto
Joe Satriani
Dream Theater
Rush

mfl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
5 artister som skulle vara svåra att leva utan:

Frank Sinatra
Beatles
The Who
Jennifer Warnes
Bryan Adams

j-ligt svårt att bara skriva 5


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Många med rolig musiksmak. Själv är jag nog allätare och har favoriter inom många olika musikstilar.

Joe Satriani! Weii! Måste nog slå till och köpa samlingskivan som kommer ut nu.

ARK och Sun Caged har jag lyssnat en del på, men det var inget som fastnade, även om det inte var något fel på musiken direkt.

Gjorde ett litet fynd idag och upptäckte att Madrugadas sångar har släppt en soloplatta som verkar riktigt bra (tillbaka till rötterna). Funderar på beställa den och Marillion - From Stoke Row to Ipanema (DVD). Nån som sett DVD'n och kan säga om det är något för mig (som är såld på Fish) eller förstör det bara låtarna?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Ja listan kan göras längre än det finns utrymme på servern men om man listar dom större i min samling så har vi:

Meatloaf
Elvis ( 68-77)
Deep purple

Chris Rea
Lalla Hansson
Monika thörnell
Rainbow
Dio

Kan fortsätta hela natten om ni vill :D

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 10, 2004 20:53 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Fem artister som Ayn inte kan leva utan.

Som du säger Tjagge, så är det möjligen inte så att det är de artisterna som man lyssnar på jämt och ständigt - man har ju alltid sina perioder, musiken skiljer väldigt mycket från period till period till min del. Men hursomhelst:
  • Tool - världens bästa band?
  • Dream Theater
  • Peter Gabriel
  • Hoven Droven
  • Loreena McKennitt
Puh! Jobbigt att välja ut endast fem. Jaja, bubblarna:
  • Sorten Muld
  • Sting
  • Michael Ruff
  • Iona
  • Bruce Hornsby
  • Jars of Clay
  • Quilty
  • A Perfect Circle
...osv... :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited