selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 14, 2024 01:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: SC surround modes ?
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jag har en SC i rent 2-kanal system (Espek). Har då satt front->large, resten (center, surr, sub) till off. Satt och jämförde två DVD.

Madonna Confessions Tour: här finns det DTS och PCM. På DTS kan man välja DTS FUll, As Mix och Stereo men man tappar bas i dom två senare lägena. På DTS Full får man basen men det låter inte riktigt rätt i mixen. PCM låter bättre här.

Eagles Hell Freezes Over: Här låter det rätt med DTS Stereo och man tappar snarare bas på DTS Full som låter klart mera fel i mixen än Madonna. PCM låter konstigt nog sämst här. (detta är en NTSC-utgåva, ni andra kanske har en annan?)

Man behöver ju egentligen inte sitta och grubbla över detta kanske, på Madonna kör man ju PCM och på Eagles DTS Stereo, men jag skulle gärna ha en förklaring på det hela. Manualen är inte speciellt informativ här. Rent allmänt på filmer med DTS så finns basen där i stereoläget och man tappar dialogen delvis eller helt i DTS Full, Madonna verkar vara ett undantag. Varför finns dom här lägena ? Ställer man in att man endast har två frontar så finns väl ingen anledning att kunna få något annat än stereomix. Med PCM så låter väl As Mix något bättre än Stereo, kanske sker det mindre processande då ?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
DTS full behandlas inte av dsp alltså singnalen skickas som den är mixad riktigt tragiskt om om basen bara liger i .1 spåret

Fick rådet att köra AS MIX på dts spåret om man vill ha .1 kanalen utmixad i frontarna

Väljer man large på alla högtalare runt om kommer endas .1 spåret att gå till suben också lite synd eftersom man gärna vill ha lite stöd av en subb t.e.x om man har aktiva Katan eller aktiv Ekvall

Väjer man small på högtalarna kommer allt under (100 hz?) gå till suben, ändå värre om man har aktiva Espek eller annan fullregisterhögtalare eftersom nedre delen av basen i högtalaren försvinner

Vad jag fattar ska detta bli löst med ett exotik med D/A där man ska kunna ställa varje högtalare separat, delningsfrekvens alltså

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jag förstår det du skriver och det stämmer ju med Eagles (och det mesta annat jag provat). Men varför försvinner den lägsta basen i Madonna på DTS Stereo och DTS As Mix ?? Går kanske inte att ge något svar på.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
jag förmodar att .1 singnalen på dts inte går att styra om även om man väljer dts stereo eller as mix

svaret jag fick från linn angående just bas och dts var ganska luddigt då skrev dom....pröva as mix så kanske det funkar

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited