selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har nu aktiva Katan med 5125 och grubblar lite på slutmålet
Källa är Unidisk SC och den kommer inte att bytas så föreslå inte att jag ska uppgradera källan :D. Varför jag grubblar nu beror såklart på prishöjningen, vissa prylar ökar ju rejält.

Vad saknar jag nu egentligen inget men mer bas skulle vara kul men det måste vara kvalité och sen kanske mer av Akurate soundet om ni förstår vad jag menar helst utan massa pill. Jag ser faktiskt en del på film och konserter efter inköpet av Unidisken (det du Jan du sa ju att det skulle bli så). så en Center och bakkanaler kan ju vara aktuell vad det lider. Mina förslag har helt olika prisbild så det kanske blir galet men man kan ju ta i beaktande vilken Källa jag har. Dvs aktiva Akurate är inget alternativ och blir det nått av dom billiagre alternativen kan man ju alltid köpa skivor och center etc snabbare istället. Prio är dock absolut 2-kanaler

Alt1. Katan med AV5125 och 1 sub (Sizmik 10.25, 12.45, Akurate 221)

Alt2. Aktiva Komponent med två AV5125 och 1 sub

Alt3. Passiva Akurate 242 med AV2250 eller nått Chakra steg

Alt 1 eller alt 2 skulle jag slå till på direkt nu innan höjningen.Skulle det bli alt 3 så kanske jag passar på att byta AV5125 till ett Chakrasteg och köra passivt på Katan tills jag har råd med Akurate

Det som är mest intressant är väl Alt1 mot Alt 3

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns för närvarande inte aktiva Komponent-filter till 5125... (bara Chakra).

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Det finns för närvarande inte aktiva Komponent-filter till 5125... (bara Chakra).

/M
Just det nu när jag läser det så kom jag ihåg att jag läst det redan, tack då faller alt 2 eller får ändras till Passiva Komponent med 2250 eller nått chakra steg

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En annan tanke är att köpa akurate 212 eller 242 och biampa dom passivt med 5125 tillsvidare. Sedan har du möjligheten att aktivera dom senare...

edit: Om du köper 242 kan du senare bara köpa en 5125 till och aktiva kort, aktivera med 5125 alltså mycke billigare än gå på chakra steg.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
En annan tanke är att köpa akurate 212 eller 242 och biampa dom passivt med 5125 tillsvidare. Sedan har du möjligheten att aktivera dom senare...

edit: Om du köper 242 kan du senare bara köpa en 5125 till och aktiva kort, aktivera med 5125 alltså mycke billigare än gå på chakra steg.
Jo tanken med ett till AV5125 har också funderats på men det blir ändå ca 30 000 och det känns också som för mycket pengar när man bara har en Undisk SC framför.

Så alt 3 blir alltså med ett 2250 eller biampat med AV5125 och det är slutmålet :)

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
och det är slutmålet :)
Visst... ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag var nära att slå till på ett par Akurate 242 en gång i tiden. De stod uppställda hemma i min rigg som bestod av LP12 (AkitoB/Adikt/Lingo) / Karik / Exotik / 2250. Visst blev det bättre, men såhär i efterhand kan jag lugnt säga att Karik / Akurate 242 låter sämre och snudd på mindre kraftfullt än Katan / Unidisk 2.1.

I ditt fall är det lurigare. SC är ingen dålig signalkälla och Katan är inte lätta att byta ut mot något basigare utan att man saknar något! Eventuellt kan 242 vara ett alternativ, men det blir väldigt baktungt och 242 kommer först till sin rätt med någon av de större Unidiskarna tycker jag. Rätt justerade Espek kan nog leverera det du vill ha! Ninka? Ger mer bas men är förvisso sämre på annat. En Sizmik 10.25/12.45 med Chakrasteg och riktigt bra justerad alternativt Akurate-subben skulle också kunna funka.

Ett annat alternativ är att byta 5125an mot två 2250 eller ett C4200.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Jag var nära att slå till på ett par Akurate 242 en gång i tiden. De stod uppställda hemma i min rigg som bestod av LP12 (AkitoB/Adikt/Lingo) / Karik / Exotik / 2250. Visst blev det bättre, men såhär i efterhand kan jag lugnt säga att Karik / Akurate 242 låter sämre och snudd på mindre kraftfullt än Katan / Unidisk 2.1.

I ditt fall är det lurigare. SC är ingen dålig signalkälla och Katan är inte lätta att byta ut mot något basigare utan att man saknar något! Eventuellt kan 242 vara ett alternativ, men det blir väldigt baktungt och 242 kommer först till sin rätt med någon av de större Unidiskarna tycker jag. Rätt justerade Espek kan nog leverera det du vill ha! Ninka? Ger mer bas men är förvisso sämre på annat. En Sizmik 10.25/12.45 med Chakrasteg och riktigt bra justerad alternativt Akurate-subben skulle också kunna funka.

Ett annat alternativ är att byta 5125an mot två 2250 eller ett C4200.

/ jajo
Tack Jajo, Ninka är inget alternativ av flera anledningar. Jo Akurate 242 blir ju baktungt hur man än gör, jag får väl försöka lyssna i min butik vid tillfälle.

Man kanske skulle gå på en Sizmik 10.25 och plocka upp Lejonklou med mitt privatjet :wink: det kanske är mest kostnadseffektivt och blir bäst i slutändan :) Just 10.25 ökar ju radikalt i pris också

Jo två 2250 har väl också bollats runt lite i huvudet och även C4200, men med C4200 blir det också för baktungt och dyrt.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
don Tomaso wrote:
och det är slutmålet :)
Visst... ;)
:D Visst skulle aktivt ligga i bakhuvudet men väääääldigt långt bak

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du kan använda din befintliga 5125 till att biampa t ex Akurate och köra
Katan i mono som bakhögtalare... Jag körde så med Espek/Sekrit tidigare.

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man ska bygga långsiktligt. Det är inget fel att bygga bakifrån om du har som mål att uppdatera hela kedjan.
SC/2*5125/aktiva 242 verkar som ett bra mål.

Passiva Akurate är inge kul. Bara att inse att du inte kommer att bli nöjd innan de är aktiva. (vi struntar i Klimax stegen nu..)
5125 är grymt prisvärda o kommer troligen att sjunka mer, nu när chakraserien börjar komma ut beggade.

PostPosted: Fri Aug 25, 2006 21:27 
Site Admin
Site Admin

don Tomaso wrote:
Alt3. Passiva Akurate 242 med AV2250 eller nått Chakra steg
Alt4. Aktiva Akurat 242 med 2*5125

Visst kan man prata framåttung och bakåttungt men huruvida man lutar åt något håll spelar väl ingen roll om det låter bra. Ikemi/5103 med detta låter i mina öron kanon och kan väl anses väl likvärdigt med SC och snäppet sämre än med din lp12:a.

Jajo: Att Karik utan Numerik inte riktigt visar upp 242:ornas potential kan jag tänka mig (har inte hört dock) men hur tycker du skillnaden Lp12/242 vs. 2.1/Katan är/var då?

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus: Jo det skulle funka men inget större än Unik som bakhögtalare godkännas nog av regeringsrätten, klart det funkar ju att köra Unik i mono också :wink:

Jan trodde du skulle tycka det var för baktungt alla verkar ju tycka att SC är för dålig för Akurate. Men då kanske det jag egentligen haft länge som slutmål fungerar bra dvs precis det system du beskriver. Jag lägger till ett par silverkablar till det så klart och internt kablage i slutstegen precis som siffernisse har.

Bestämmer jag mig för detta alternativ blir det inte stegvis utan jag sparar tills dess att jag har råd med Akurate 242 ett till AV5125 och aktiva kort direkt. Kanske köper jag en silverkabel om suget blir för stort innan jag har pengarna.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Jan trodde du skulle tycka det var för baktungt alla verkar ju tycka att SC är för dålig för Akurate. Men då kanske det jag egentligen haft länge som slutmål fungerar bra dvs precis det system du beskriver. Jag lägger till ett par silverkablar till det så klart och internt kablage i slutstegen precis som siffernisse har.
Det är lite baktunkt men jag bygger mina rekomenderingar på hur jag tror den som frågar kommer att "växa" med systemet på lång sikt.
Med väl 2*5125/242 på plats kommer du senare uppgradera källa/försteg :wink:
Om det tar år gör väl inget :D
Jag hade Keltik/Klout i mer än 10 år o uppgraderade CD fyra gånger, LP12 minst 10gånger o försteg 3 gånger innan jag bytte bort slutsteg/högtalare.

Långsiktligt tänkande gäller särskilt slutsteg/burkar för de gör mindre skillnad än resten.
Hålla på att hatta med småuppgraderingar på dessa enheter är ingen ide :D
Dyrt o frustrerande.

PostPosted: Sat Aug 26, 2006 03:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Jajo: Att Karik utan Numerik inte riktigt visar upp 242:ornas potential kan jag tänka mig (har inte hört dock) men hur tycker du skillnaden Lp12/242 vs. 2.1/Katan är/var då?
Efter alla uppgraderingar spelar 2.1an så grymt bra att den utan tvekan spelar i närheten av min LP12:a (jag föredrar dock LP12an på de skivor jag har i både LP- och CD-format, det svänger mer!). Det är klart att Akurate 242 är överlägsna Katan med LP12an/Uni2.1 som källa. Jag minns hur dåliga inspelningar och
raspiga skivor plötsligt lät bra med Akurate. I mitt system som jag har nu skulle 242 säkert göra susen, men det är för mycket pengar sett till vad man får. I mitt rum rockar Katan+Sizmik sjukt bra, helt enkelt! Om jag hade mer pengar att lägga på hifi just nu skulle det hamna på en center + ett 2250 till, alternativt Uni 2.1->1.1.

Mvh,
jajo

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00