selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Hej!

Tänkte dela med mig av lite intryck från en mycket angenäm Keel-demo . Ljudkompaniet i Uppsala stod som värd i de nya lokalerna på Skolgatan 3, granne med Katedralskolan. Jag var lite tveksam till hur en demo skulle fungera i den lilla lokalen, men det fungerade mycket bra. Ingen verkade vara ensam i någon hörn, alla umgicks och hade trevligt :wink:.

Jag deltog i Keel-demon på High Fidelity som var snarlik denna, skillnaderna var:
  • Passiva Komri istället för aktiva
  • Jämförelse mellan tre tolvor, varav två med Keel:
    • #1 LP12, gamla trampolin, gamla subchassit, Ekos, Akiva
    • #2 LP12, gamla trampolin, Keel, Ekos, Akiva
    • #3 LP12, nya trampolin, Keel, Ekos-SE, Akiva
  • Ingen Unidisk inkopplad :twisted:


Om jag har råkat missa något på tolvornas konfiguration får nån gärna rätta mig. Den stora poängen är att jag för första gången fick möjlighet att bilda mig en uppfattning hur stort steg Keel och Ekos SE är separat.

Image
Keel subchassi och Akiva-pickup

Image
Tolva #2 och #3

Övrig kringutrustning var Linto/Lingo, Linn Klimax Kontrol, Klimax Solo monoblock och passiva Komri.

Image
För- och slutsteg samt tolva #1

Image
Översiktsbild

För att dema detta med maximalt nöje krävs två saker:

Image

Mycket riktigt, Linn-representant och öl. Som ni ser på bilden fanns båda delarna på plats - Andrew Oattes och Mariestads. Så spänn fast säkerhetsbältena, för här kommer en lyssningsrapport!

Den första jämförelsen stod mellan tolva #1 och #2. Den enda skillnaden mellan tolvorna är Keel (pris 29100kr), i övrigt är de exakt lika och spelade med samma Lingo/Linto. Jag kände lite på dem efteråt och de var båda korrekt justerade. Milt uttryckt kan man säga att Keel är en av de största uppgraderingar jag hört. Det diskuteras priser hit och priser dit, men i relation till förbättringen den gör är det inget annat än ett bra köp. Den första skivan som spelades var med artisten "Fattaru" - låten "Mina hundar" (ingen av mina personliga favoritartister direkt). Det passade utmärkt för att tydliggöra skillnaden med Keel - man förstår lättare vad artisten sjunger och melodin i bakgrunden blir renare och tydligare. Det är en kul syn att se när det spelas på första tolvan och folk sitter stilla, men när Keel-tolvan spelar sitter alla och rycker lite i nacken till musikens melodi. Väldigt påtagligt. Därefter spelades en låt med Cohen och det var samma effekt där. Även hifimässigt blir det bättre med tystare bakgrund och mer detaljer.

Image
Det demas LP12 för fullt!

Efter några snuttar hit och dit var det dags för nästa intressanta demo - tolva #2 mot #3. Här har båda spelarna Keel (29100kr) och det som skiljer är att #3 har nya Ekos-SE-armen (44000kr) och nya trampolin (2000kr). Intressant nog är skillnaden mellan #2 och #3 mindre än mellan #1 och #2. Prisskillnaden är större, men Keel gör mer! Ekos-SE är grädde på moset. Linns officiella ståndpunkt är att Ekos/Trampolin ger 40% förbättring och Keel 60% på dagens topptolva mot förra topptolvan. Jag skulle snarare säga 30 mot 70! Keel ger mer musik, Ekos-SE ger inte lika mycket mer musik men lite mer hififörbättringar än Keel. Tillsammans blir det otroligt bra, men jag rekommenderar alla att börja med Keel om pengarna inte räcker till båda uppgraderingarna. Sammanfattat: Keel är en NY produkt och väldigt prisvärd. Ekos-SE är en finputsning.

Image
Folk minglar efter demon, och funderar på vilken bank med kontanthantering som ligger närmast

Det var riktigt kul att höra skillnaderna, jag har definitivt bestämt mig för att det blir en Keel på min tolva innan Ekos. Det är kul att Ljudkompaniet visar hur bra såna här arrangemang kan hållas i de nya lokalerna, mer sånt!

Innan jag slutar måste jag passa på att skriva en rad om BILD!

Image

Northern Star 32" LCD-tv och Linn Komponent-högtalarsystem

Northern Star är en ny aktör på LCD-TV-marknaden och jag måste säga att jag är otroligt imponerad! :shock: Bildkvaliteten på den här tvn är bland det bästa jag sett i LCD-väg, oavsett pris. Priset ja, 14k för 32"-modellen är grymt prisvärt! Den var kopplad till en Linn Classik Movie, men bara för att strö salt i såren kopplade vi upp den mot en Unidisk 1.1. ARGH!!! :lol: Kolla upp denna TV om ni har möjlighet!

Måste såklart avsluta med det vackraste som finns i stereoväg, LP12.

Image
Till minne av det gamla subchassit :wink:

Tack och hej!

Edit: PerK rättade mig, ingen av tolvorna hade nya Trampolin!
Edit2: PerK rättade sig själv, #3 hade visst nya trampolin!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 18:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Tack för ett mycket trevligt reportage jajo, och ursäkta strulet :?

Håller helt klart med att det stora lyftet var att gå från gamla topp 12:an till Keel, Ekos SE tillför en hel del, men inte alls lika mycket som Keel.

Fast den största chocken var nog att se den högtalarlösa TV:n från Northern Star, tyckte det var mycket bra redan med Classic Movie, fick en smärre chock över hur bra det blev med Unidiscen.

Ser fram emot att få hem min Keel-uppdaterade 12:a :D :D :D

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 18:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ah! Visste inte att det hände saker i Linn-Sverige på annat håll igår också :)

Tack för fint reportage! Och Northern Star verkar klart intressant måste jag säga, trots att det ju inte var huvudbudskapet med artikeln, men ändå. :)


Top
   
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
jajo wrote:
Jag var lite tveksam till hur en demo skulle fungera i den lilla lokalen
Jag som är van vid Tonläget tycker den ser jättelik ut! Kan inte vara några problem med den lokalen!
jajo wrote:
Milt uttryckt kan man säga att Keel är en av de största uppgraderingar jag hört. Det diskuteras priser hit och priser dit, men i relation till förbättringen den gör är det inget annat än ett bra köp.
Jag kan bara säga att jag håller med, precis mitt intryck. Men det kanske ni redan läst i tråden om Keel i Gbg. SKillnaden när man får höra Keel isolerat är ofattbart stor. Vi som hade förmånen att relatera Keel/Cirkus med Lingo2/Valhalla skillnaden är smått förstummade av skillnaden Keel gör.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 19:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Fantastiskt trevligt reportage, blir ännu mer Keel-nyfiken nu ;)


Top
   
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 20:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tack för, som vanligt, bra bilder och intressant läsning. Jag fascineras av hur en sådan där "plåtbit" kan påverka ljudet såpass mycket.
Linnofil wrote:
Men det kanske ni redan läst i tråden om Keel i Gbg.
Det nämde du väl bara som hastigast, tror många missade det när de läste tråden :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Du är otroligt GRYM med kameran Jajo :shock:

Vad körde ni mellan Unidisk o Nortstar LCD'n? Komponent eller...
Kul att den var så bra!


Top
   
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Sony wrote:
Det nämde du väl bara som hastigast, tror många missade det när de läste tråden :wink:
När du hör Keel kommer du att förstå... :mrgreen: Jag har faktiskt fortfarande svårt att smälta hur bra Keel är!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
sportbilsentusiasten wrote:
Du är otroligt GRYM med kameran Jajo :shock:

Vad körde ni mellan Unidisk o Nortstar LCD'n? Komponent eller...!
Tusen tack Jan för din snälla kommentar! Det värmer.

Mellan Unidisken och TVn var det komponentkabel av högre kvalitet. Dock var det en del skuggor på subtitles, jag vet inte vad det berodde på men eventuellt var nåt inte hundra i kabeln. Det går eventuellt att få ÄNNU bättre bild!

/ Jacob


Top
   
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 22:51 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Linnofil wrote:
När du hör Keel kommer du att förstå... :mrgreen: Jag har faktiskt fortfarande svårt att smälta hur bra Keel är!
Jag var faktiskt upp till Luleå och lyssnade på Keel/Komri men hade inte perspektiv på hur grym just keel var. Kul att se entusiasmen över "plåtbiten" dock!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Nice! Tack for reportaget, jajo! Kan ju inte precis säga att suget minskar men i väntan på att få höra grejerna själv är det kul att kolla på läckra bilder. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 10, 2007 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
jajo wrote:
Till minne av det gamla subchassit :wink:
Umm.. såg just att det sitter en Arkiv på den tolvan. Är den bilden alltså inte på en av demo-tolvorna?

Edit: .. och vid lite närmare eftertanke så måste det väl vara en Ittok också.. det här är uppenbarligen någon helt annan tolva. Ursäkta en förvirrad själ. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 10, 2007 01:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
teatime wrote:
jajo wrote:
Till minne av det gamla subchassit :wink:
Umm.. såg just att det sitter en Arkiv på den tolvan. Är den bilden alltså inte på en av demo-tolvorna?

Edit: .. och vid lite närmare eftertanke så måste det väl vara en Ittok också.. det här är uppenbarligen någon helt annan tolva. Ursäkta en förvirrad själ. :)
Det är en fjärde tolva, ja ;)

/ Jacob


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 10, 2007 01:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Sep 30, 2005 09:32
Posts: 81
Location: Varberg
Imponerande bilder! :P

Tänk om jag kunde ta så fina bilder också............ :roll:

Vad använder du för kamera?

/Lars


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 10, 2007 10:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
teatime wrote:
jajo wrote:
Till minne av det gamla subchassit :wink:
Umm.. såg just att det sitter en Arkiv på den tolvan. Är den bilden alltså inte på en av demo-tolvorna?

Edit: .. och vid lite närmare eftertanke så måste det väl vara en Ittok också.. det här är uppenbarligen någon helt annan tolva. Ursäkta en förvirrad själ. :)
Det är faktiskt en blank EKOS, tro det eller ej.
De hade den som demo i förra butiken.

/Per


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited