selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 23:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har idag monterat mitt alldeles egna hemslöjdade akrylsubchassi. Det är 12mm tjockt och till formen och montage en kopia av plåtorginalet. Finns inget ljuvligare än nyfrästa akrylspån i hela köket :?

Det var ett litet helsike att ställa in upphängningen tillfredställande, men det lyckades efter ett par timmar och ett flertal svordomar. Mina första intryck är att stökig musik låter klarare, mer precision i ljudbilden, det är inga småsaker jag menar här. Exempelvis låter pianon i rastaorkestrar inte längre "sprucket" vid dynamiska utbrott.
Vidare har den luddiga "precirkus-basen" drivits på porten, man kan klart höra vad som händer där nere i de djupaste oktaverna, basisternas lekfullheter avslöjas på ett sätt jag ej tidigare hört från den tolva jag har nu.
Jag vill minnas att min gamla tolva med cirkus hade liknande basområde, ni vet det där "släppet" man upplever just när man uppgraderat.

Sammanfattning; Inga spruckna ljud på "stökiga" inspelningar, klarare bas. Jag spelar med högre volym än innan modden, upplever det dock inte som högre. Jag är fortfarande inte nöjd :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 13:16 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Det kommer väl bilder så småningom, så att vi får se på underverket :D :D :D

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 14:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jo, det kommer bilder framöver. Jag kan ju säga redan nu att alstret inte ser mycket ut för världen. Jag slant med fräsen, sågen och mejseln, vilket resulterade i synnerligen vanprydande ytliga repor. Kanterna måste även de snyggas till, jag använde ett vanligt bågfilsblad avsett för plast och sågade för hand.
Iofs spelar det ju ingen större roll hur chassit ser ut, det sitter ju utom synhåll där inne i plinten.
Nu när jag vet att min konstruktion fungerar som det är tänkt, ljudförbättring och allt, känns det ändå som om det vore kul att få till en snygg finish.
En tanke som slog mig under detta lilla projekt är att det vore snyggt med en minimalistisk akryl/stål "skelettplint", så att man kan se subchassit och hela härligheten, motorn skulle i sådana fall monteras relativt fristående. Har redan småtestat konceptet, med lovande resultat.

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 05, 2006 21:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

var kommer ideen från?

läste en gång om en engelsk nu hädangången firma som levererade subchassis til LP12 i en kolfiber sandwich.
med denna konstruktion kunde man skruva fast tonarmen direkt i subchasssit istället för at skruva fast den i fiber armboarden. då kolfibren är immun mot självsvingningar i motsättning till LP12 ans stål subchassi- behövdes ingen dämpande armboard.

då amn tänker på det ligger den tanken en del närmare ivors grundtanke - än Linns läsning med styv kontakt hela vägen- med avbrott f¨r det besynnerliga armboardet- där tonarmen blir fastskruvad med 3 små skruvar...

men- är det härifrån du inspirerats? och har du också prövat att skruva fast tionarmen direkt i subchassit. borde funka också på akryl

//jonas

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 05, 2006 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

eliasson_jonas wrote:
då amn tänker på det ligger den tanken en del närmare ivors grundtanke - än Linns läsning med styv kontakt hela vägen- med avbrott f¨r det besynnerliga armboardet- där tonarmen blir fastskruvad med 3 små skruvar...
Jag har ibland haft samma tanke. Först lägger man ner otroliga resurser på tonarmslager, tonarm, pickupfäste med mera och sedan sitter tonarmen på en platta som i sin tur är fastskruvad med ett par små skruvar in i en fiberplatta. Antingen vet Linn något som vi inte vet eller så har dom inte tänkt hela vägen fram....

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eller så har de provat och provat och provat.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Precis. Det har provats massor av alternativ till och varianter på den där plattan (och även de tre små skruvarna), men den filtrering den ger har alltid behövts.

Men den skulle säkert kunna göras ännu bättre.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 15:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

eliasson_jonas wrote:
var kommer ideen från?
Ideen kommer just ifrån det där Cetech(?) kolfiberchassit. Jag läste ett inlägg av en kille som ägde ett sådant någonstans, han skrev att han även testat akryl med stor framgång.
eliasson_jonas wrote:
och har du också prövat att skruva fast tionarmen direkt i subchassit. borde funka också på akryl
Jag kör med fiberarmboarden, fastsatt med rejäla träskruvar. Sitter som berg! Jag ville gärna behålla linnloggan. Jag funderar starkt på att testa med enbart akryl, får ta det någon dag när jag har lust att såga.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var får du tag på akryl någonstans? Det råkar inte vara så att du kan bocka det också?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 15:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

I helgen bytte jag arm på min spelare, ut Ittok, in Mayware formula VI (unipivot). Tidigare har Mayware armen inte låtit så bra på tolvan, en sak jag tror beror på vibrationerna från plåtsubchassit som får en lätt väg upp i armen genom enpunktslagringen.
Maywaren är på pappret en bra arm att fästa Ortofon om40 på, medans Ittok är en lite sämre matchning.
Mayware armen fäste jag på armplattan genom att fräsa ut två akrylbrickor 6x6cm. Bickorna lades på varsin sida om armboardens armhål och tonarmens monteringsmuttrar användes till att klämma ihop härligheten. Fiberboarden är s.a.s i sandwich mellan två akrylbrickor med armen fäst i mitten. Armen har ingen direktkontakt med fiberboarden.

Nu har det verkligen hänt grejer! Aldrig har min tolva varit så tyst i bakgrunden och spårsäker, ljudet är otroligt fast. Cymbaler låter oerhört bra, skimmrande. Tolvan låter INTE som en precirkus tolva längre, långt ifrån. Jag vill skaffa en pickup som passar bättre till Ittok än Ortofonen, då jag är säker på att den är en bättre arm än Maywaren, bara den får en pickup med högre styvhet. Det bådar gott :D

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 15:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Var får du tag på akryl någonstans? Det råkar inte vara så att du kan bocka det också?
Akrylen har jag fått av min sambo (som fått uppdraget att kasta den), fick runt 1.5m2. Sorry, kan inte bocka, men jag skall höra efter med en kille jag tror kan.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skimrande cymbaler... Sist jag hörde en cymbal slås till var det nästan öronbedövande.

Ursäkta min skepticism, men jag undrar: Svänger det? Moddade 12:or brukar inte göra det.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 19:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Skimrande cymbaler... Sist jag hörde en cymbal slås till var det nästan öronbedövande.
Sist jag hörde cymbaler berodde ljudet på inspelningen.
Lejonklou wrote:
Ursäkta min skepticism, men jag undrar: Svänger det? Moddade 12:or brukar inte göra det.
Även en kabelvändare .
Även en kabelvändare kan tydligen vara skeptisk :P :wink:
Kan med glädje meddela att det svänger så att byxbenen smattrar mot vaderna :!:
Min sambo som nyss kom hem från jobbet satte kaffet i halsen i pur hängivelse c:a tio sekunder in i Linton Kwesi Johnsons "Wat about di workin' claas?". Det är ett högt betyg :D

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 19:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
bla bla bla... men den filtrering den ger har alltid behövts.
Filtreringen de små skruvarna ger behövs om man använder sig av billig pressad stålplåt till subchassi. Orginalchassit ringer som en gonggong och exiteras av motorvibrationerna.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blir alltid lika imponerad varje gång hemmasnickrare sätter Linns ingenjörer på plats. Jag antar att du har använt tunedem för att jämföra ditt subchassi mot Linns.

Samtldigt blir man lite förvånad. En av Linn ständigt förfinad konstruktion med över 30 år på nacken, och så är det så enkelt att få den att bli så mycket bättre.

Eller så är det så att Linns ingenjörer och du har olika mål.

Själv tror jag att det är precis som Fredrik säger, LP12-moddar låter ofta väldigt annorlunda men sällan bättre. Jag kan inte säga att jag hört så många, men de jag har hört har låtit snyggt/annorlunda (tycke och smak) men sämre i tunedem än original. För majoriteten är nog original det bästa, iaf om man inte tycker att tunedem och source first enbart är marknadsföringsknep.

/ jajo

Last edited by jajo on Mon Nov 06, 2006 19:39, edited 1 time in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00