selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 07:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat May 01, 2004 21:52 
don Tomaso wrote:
Vad blir det för riaa då för exotik var väl utan?

Ser väldigt fint ut
Moddad LK1 tillsvidare...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 01, 2004 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Blir nog bra, är inte lite avundsjuk särskilt på LP12:an


Ok mina Katan då som tråden handlade om står 190 cm isär har en IkEA-lackhylla mellan och den är 190cm. På nästa ställe ska dom nog stå lite tätare. 30 cm från bakväggen och invinklade så att den inre sidan på högtalaren är 90-grader mot bakväggen. Om ni fattar


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 02, 2004 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
mina står ca 1,80 isär och ca 30cm från bakvägg med element i mellan vägg och högtalare ena högtalaren har inte vähggen bakom utan ett fönster och hamnar på så sätt lite längre från väggen än den andra.till synes helt galet men det funkar. :shock:

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 03, 2004 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
fredde wrote:
ulfbnilsson wrote:
Jag blev inspirerad av tonläget och skaffade stora marmorskivor och lade under högtalarna. Plattorna är ca 60X70X5 cm så de är ganska tunga. Högtalarna står väldigt stadigt på detta underlag och vickar inte det minsta. Jag tycker att det blev en väsentlig förbättring. Jag har parkettgolv och jag tycker att det är svårt att få högtalarna att stå riktigt stadigt på den typen av underlag.
Jag har provat samma sak men är tveksam till det. Första intrycket var att det blev betydligt bättre, framför allt basen blev renare. Men då jag provade fram och tillbaka ett par gånger blev det så att jag även tyckte att det blev bättre då jag tog bort dem. Mycket blev bättre med, men samtidigt var det något som blev sämre. Men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad. Nu kör jag i allafall utan i allafall, men är sugen på att testa igen... :?
Har provat igen (se min presentation). Placerade om högtalarna en del och nu är det inget snack om saken. Det blir jäkligt mycket bättre. Stenplattorna kostade 30 kronor styck och det mosvarar en apparatuppgradering på många k kronor. Dock fungerade det inte så bra med den gamla högtalarplaceringen. Har ingen aning om varför.

Nu har jag i allafall placerat dem på ca 200 cm mellan, 23 cm fån bakvägg och 2,5 cm vinklat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 04, 2004 09:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Kul att det blev battre. Jag vet inte riktigt varfor, men min gissning ar att dels sa star hogtalaren pa ett tungt underlag vilken kan reducera vibrationerna att ga ut i golvet och dels sa star ju hogtalaren valdigt stadigt. Nar den star pa en hard och jamn yta sa gar det ju att justera spikesen sa att den inte alls gar att rucka pa. Jag kopte svarta stora granit block ca 20-30 kg styck, vilket blev valdigt snyggt, men vanliga stenplattor funkar ju lika bra ljudmassigt.

Mitt nasta projekt ar att skaffa en bit marmor att lagga pa cd-spelaren (mork och i samma storlek som cdspelaren). Manga riktigt dyra marken bygger ju valdigt stadiga och svindyra lador for att reducera vibrationerna. Min egen teori ar att man borde kunna uppna nagot liknande genom att lagga nagot tungt pa cd-spelaren. DCS (formodligen varldens basta cdspelare) har ett stort block marmor inbyggt i toppen och funkar det dar sa borde det ju funka pa min Karik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 04, 2004 09:49 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Mina Katan står just nu ca 60 cm ut från bakvägg, ungefär 2m mellan dem samt 3-3.5 m till lyssningspositionen, med nån cm invinkling. Har haft dem 15-25 cm från bakvägg tidigare, men testar nu när jag har mera basunderstöd att flytta ut dem en bit. Borde ju göra att väggreflexerna når lyssnaren senare --> mer ljud från högtalaren och mindre från väggen --> tydligare.

Dock behöver ju inte den teorin överensstämma med verkligheten, men alltid kul att experimentera lite. Nästa vecka kanske de står alldeles vid bakväggen igen. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 04, 2004 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Sony wrote:
Mina Katan står just nu ca 60 cm ut från bakvägg, ungefär 2m mellan dem samt 3-3.5 m till lyssningspositionen, med nån cm invinkling. Har haft dem 15-25 cm från bakvägg tidigare, men testar nu när jag har mera basunderstöd att flytta ut dem en bit. Borde ju göra att väggreflexerna når lyssnaren senare --> mer ljud från högtalaren och mindre från väggen --> tydligare.

Dock behöver ju inte den teorin överensstämma med verkligheten, men alltid kul att experimentera lite. Nästa vecka kanske de står alldeles vid bakväggen igen. :D
Det är bra, testa på! Det finns inga regler, ibland kan en till synes märklig placering ge ett mycket bra resultat!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 04, 2004 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Har flyttat mina högtalare lite. Förut var det så svårt att få dom att stå stadigt på vissa platser på golvet, vilket säkerligen har resulterat i sämre ljud. Dock körde jag en variant av mynt (nån spännande valuta) i bakkant av högtalarna (där golvet sviktade) och vipps så står dom 98% stadigt på platser där dom tidigare inte hade stått riktigt stadigt.

1.65m luft mellan högtalarna och 26cm från väggen. Lyssningspositionen ligger 2.4 meter bort.

Tidigare hade jag bredare mellan högtalarna och 10cm längre ut från väggen.. detta gjorde att jag behövde lite invinkling för att få rätt känsla (sammanhållning) i musiken. Nu däremot kör jag utan invinklingen.

Leter dock fortfarande efter ett par nya högtalare, som ska få ersätta Infinity-burkarna, som inte är helt tillfredsställande i basen (missljud). Dock är jag riktigt nöjd med röstförmedlingen. Jag upplever det som lättare att följa sången här hemma än flertalet andra högtalare jag lyssnat på.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 04, 2004 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Angående stenplattor skulle det vara kul om fler testade och gärna på andra golv än parkett. En kompis satte efter våra tester här stenplattor under sina Espek. Det var samma sak hos honom, en stor uppgradering. Han har också parkettgolv i lyssningsrummet. Stenplattor kan man hitta ute och låna hem gratis. Sätt tre muttrar under varje platta så det inte vickar, justera sedan spikarna så att högtaarna står stadigt och spela sedan. Det tar ca 30 min och kostar ingenting.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 05, 2004 01:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Hum, är det ingen som får sin anläggning installerad av handlaren nu för tiden?

När jag köpte min LP12 (begagnad!) kom Anders på Tonläget hem till mig och ägnade ett par timmar åt att hitta bästa för högtalarna och lite annat. Behövde inte betala en spänn extra för det.

Anders tycks mig rätt duktig på installationer, är det kanske inte likadant med andra handlare?

/Marcus


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 05, 2004 09:41 
Broccoli wrote:
Hum, är det ingen som får sin anläggning installerad av handlaren nu för tiden?

När jag köpte min LP12 (begagnad!) kom Anders på Tonläget hem till mig och ägnade ett par timmar åt att hitta bästa för högtalarna och lite annat. Behövde inte betala en spänn extra för det.

Anders tycks mig rätt duktig på installationer, är det kanske inte likadant med andra handlare?

/Marcus
Jovisst! Ljudkompaniet i Uppsala har alltid hjälpt mig med uppställning av
stereo och skillnaden mot när dom gör det och när jag gör mitt bästa är
gigantisk. Jag rekommenderar verkligen att man kontaktar sin handlare för
att få systemet installerat på bästa sätt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 05, 2004 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Tyvärr är det inte alla handlare som är så intresserade av att installera. Trots att det ska ingå i priset så bryr de sig inte... :x


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 05, 2004 10:44 
fredde wrote:
Tyvärr är det inte alla handlare som är så intresserade av att installera. Trots att det ska ingå i priset så bryr de sig inte... :x
Då tycker jag att du ska kontakta Linns helpline!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 05, 2004 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jag kan berätta en histora som belyser betydelsen av kompetent hjälp.

Jag hade aktiva Kaber, dessa var köpta beg från en numera nedlagd butik i västra Sverige. Dom hjälpte till att installera, placering och filterjustering (här fick man löda). Det gick en tid men jag var inte helt nöjd. Gjorde om det hela på egen hand, blev lite annorlunda men inte direkt bättre. Sökte hjälp hos Anders på Tonläget och han fick till det. Grejen var att Kaber hamnade på runt 10 cm från bakvägg vilket stred mot allt sans men först då blev det bra. Dock hade denna placering inte varit möjlig med passiva Kaber, filterjusteringarna hamnade rejält från default. Satt nöjd med detta tills jag flyttade.

Svårigheten här var att börja testa tillräckligt långt in och att höra att denna placering är bäst utan att filterjusteringarna är gjorda.

Jag vill inte här hänga ut personalen från den andra butiken, dom gjorde sitt bästa första gången, men det belyser skillnaden kompetent hjälp kan innebära. Visst, tre- (och mer) vägs aktivt är ju klart besvärligare än passivt och tvåvägs.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited