equi2 wrote:
Tycker dessa två sticker ut en hel del och smaken går väl att beskriva som Ardbeg = Tjära & Lagavulin = Rök.
Lustigt, jag tycker precis tvärtom. Båda är kanon, ja. Men Lagavulin smakar tjära och torr torv för mig medan Ardbeg är väldigt rökig. Dock är båda rökiga, tjäriga, torviga som de flesta Islay sorter.
Bowmore 12y, är en bra start malt från Islay, finns på halvbutelj. Det var Bowmore som fick in mig på maltwhisky.
Glenfarclas tycker jag funkar fint av Speyside sorterna. Hoppa över den 10 åriga och köp 15 åringen. Eller kanske 17 som verkar finnas på bolaget nu för tiden. Glenfarclas smakar mycket nöt, marsipan skulle jag vilja säga.
Även Macallan ligger åt det hållet. Macallan lagrar all sin whisky på sherryfat. Ger en lite fyllig söthet. Macallan är kraftigare än Glenfarclas och relativt mycket dyrare, 18-årig Macallan ca 900kr 17-årig Glenfarclas ca 600kr. En 12-årig Macallan tillhör dock grundsortementet på grund av märkets status och goda renome.
Macleods har en serie med 8-årig malt från olika områden, varje flaska kostar 299kr och kan vara en bra introduktion till de olika områdena. Deras Islay är i alla fall helt ok.