selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page 1 2 3 4 510 Next
Author Message
 Post subject: Prisvärd whisky
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 21:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Flyttar denna tråd nu när vi fått en avdelning för just såna här diskussioner :) //Ayn

Jag har förstått att man behöver tuna sin Linn rigg med lite tillbehör för att få max njutning :wink:
Jag har just nu en 12-årig Glenfiddich single malt hemma.
Ingen aning hur den står sig, men den är väl ganska ordinär eller?
Som amatör på ämnet - kan man få lite bra tips på prisvärda "livets vatten"i olika prisklasser?
Om inte annat för att ha när svänggänget kommer o ska lyssna :D

Har någon tunat fram den som låter bäst? Bör ju vara den som är godast iof.

Post subject: Re: Prisvärd whisky
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 21:40 
sportbilsentusiasten wrote:
Har någon tunat fram den som låter bäst? Bör ju vara den som är godast iof.
Nu är du bara för skön, Jan :wink:

Vad det gäller Whiskey är det nog bara att gå på det man tycker är godast. Till skillnad från Linn-utrustning är det inte alls säkert att man får godare smak för att man lägger mer pengar... Bland mina favoriter finns billigare Whiskey-sorter. Ska försöka sätta ihop nån lista senare.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Två favoriter är Ardbeg 10YO och Lagavulin 16YO och hör nog till de mer vanliga sorterna som inte kostar skjortan, dock mer än de billigaste.

Tycker dessa två sticker ut en hel del och smaken går väl att beskriva som Ardbeg = Tjära & Lagavulin = Rök.

Finns en hel uppsjö av sorter och åldrar. Har testat ett 20-tal skulle jag gissa på. Av dessa tycker jag många smakar "olika" men inte har tillräckligt med karraktär för att man skall komma ihåg och känna igen dom vid ett blindtest.

Har man just börjat utforska whiskyvärlden tycker jag det kan vara en bra början att bekanta sig med Laphroaig 10YO eller Highland Park 12YO.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 00:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

equi2 wrote:
Två favoriter är Ardbeg 10YO och Lagavulin 16YO och hör nog till de mer vanliga sorterna som inte kostar skjortan, dock mer än de billigaste.
Här har vi killen som vet vad han pratar om! :)
De två är solklart mina favoriter också.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 00:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Har man just börjat utforska whiskyvärlden tycker jag det kan vara en bra början att bekanta sig med Laphroaig 10YO eller Highland Park 12YO.
Vad är motivet att testa dessa innan Ardbeg 10YO och Lagavulin 16YO, om de senare är bättre?

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 01:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänk bara på att det kanske är bättre att uppgradera Linn riggen istället för att förbättra den med alkoholhaltiga drycker man kan ju ha otur och bli mer beroende av dem än av Linn riggen. :D :lol: nångång ibland är ju givetvis ok :wink:

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 01:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mina två favoriter:
Highland Park 18
Ardbeg 25 från 1975 (går inte få tag i längre, buääääh)

Laphroaig 10 ingår i bassortimentet ungefär som pasta i skafferiet, den SKA bara finnas. Jag gillar den, men den är inte på pallplats.

Mera on-topic dock .. : Nybörjartips är väl alla lena fruktiga single malts som exvis Glen Livet. Lite budweiser över det, men en bra början :). Macallan är också ganska 'lättdrucken', rätt blandad. Ett annat nybörjartips är att blanda ner alkoholstyrkan på vad du än köper till ungefär 30%. Smaksak om man blir vattenhatare, en som droppar ner en droppe med pipett, om man kör ner till 30% alkoholstyrka eller rentav kör fifty-fiftn, men .. 30% alkoholstyrka är ett schysst grundtips att börja med.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 01:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hm.. Finns det ingen risk att man kan bli urkopplad om man dricker för mycket av denna dryck? Eller någon annan dryck med inhåll av b.la alkohol?

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bunnahabhain 12 Years (319:-) tycker jag är en prisvärd islay om man vill börja med en med lite tuffare smak. Annars så tycker jag att man kan prova Glenmorangie 10 Years (399:-) som är väldigt behaglig och mjuk i smaken, fördelen med denna är att den finns på halvflaska om man nu känner sig osäker på om man kommer att gilla den eller inte.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Tycker dessa två sticker ut en hel del och smaken går väl att beskriva som Ardbeg = Tjära & Lagavulin = Rök.
Lustigt, jag tycker precis tvärtom. Båda är kanon, ja. Men Lagavulin smakar tjära och torr torv för mig medan Ardbeg är väldigt rökig. Dock är båda rökiga, tjäriga, torviga som de flesta Islay sorter.

Bowmore 12y, är en bra start malt från Islay, finns på halvbutelj. Det var Bowmore som fick in mig på maltwhisky.

Glenfarclas tycker jag funkar fint av Speyside sorterna. Hoppa över den 10 åriga och köp 15 åringen. Eller kanske 17 som verkar finnas på bolaget nu för tiden. Glenfarclas smakar mycket nöt, marsipan skulle jag vilja säga.

Även Macallan ligger åt det hållet. Macallan lagrar all sin whisky på sherryfat. Ger en lite fyllig söthet. Macallan är kraftigare än Glenfarclas och relativt mycket dyrare, 18-årig Macallan ca 900kr 17-årig Glenfarclas ca 600kr. En 12-årig Macallan tillhör dock grundsortementet på grund av märkets status och goda renome.

Macleods har en serie med 8-årig malt från olika områden, varje flaska kostar 299kr och kan vara en bra introduktion till de olika områdena. Deras Islay är i alla fall helt ok.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursäkta alla nybörjarfrågor men vad är Islay?
O en annan fråga som ingen har kunnat svara på hittills... Om det nu är godare med pyttelite vatten när man ska smutta drycken - varför inte blanda in lite i sb med att flaskan fylls?

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 15:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Part Nan Angelen 34 YO kring 1200:-/flaska

God whisky värd stålarna

Ardbeg 10 YO en smakupplevelse utöver det vanliga, man känner riktigt tjärlukten vid öppnandet bland annat. 449:-

Glenfiddich 10 YO- en flykt utifall det inte finns någon av ovanstående, men god den med.

Oban 14 YO en av mina favoriter, mild med fin eftersmak lite rökighet, bra "bjud whisky".

det var allt från mig

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För att bryta trenden om måste jag ju då istället rekommendera Irlänska whiskey som har en betydligt mjukare smak och tar då inte upp så mycket av vår uppmärksamhet, för vi vill höra musiken också :). Jameson är en trevlig sort, kan vara tolv år men är inte direkt viktigaste, snarare sällskapet.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
För att bryta trenden om måste jag ju då istället rekommendera Irlänska whiskey som har en betydligt mjukare smak och tar då inte upp så mycket av vår uppmärksamhet, för vi vill höra musiken också :). Jameson är en trevlig sort, kan vara tolv år men är inte direkt viktigaste, snarare sällskapet.
Tackar för tipset låter mycket intressant har svårt för de flest typer av wiskey jag testat men några har passat smaklökarna men har inte en aning om vad det var för typer. Vad kostar en sådan då visst kan man kolla själv men när det ändå är uppe på tapeten.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 16:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Ursäkta alla nybörjarfrågor men vad är Islay?
O en annan fråga som ingen har kunnat svara på hittills... Om det nu är godare med pyttelite vatten när man ska smutta drycken - varför inte blanda in lite i sb med att flaskan fylls?
Det har man gjort också. Whiskey från fatet ligger i närheten av 60% alkoholstyrka (det exakta talet varierar förstås, beroende på hur länge den är lagrad). När det tappas på flaska späds det normalt ner till dryga 40%, men det går att köpa "cask strenght" också, vilket jag personligen tycker är helt överlägset. Vet inte varför, men jag tycker det blir en helt annan (och bättre) smak när man helt själv får späda ner till önskad styrka.

Varför även "förspädd" whisky smakar bättre efter en skvätt vatten är jag inte säker på, men det sägs att man frigör smakämnena på sätt. Jag tänker mig att det fungerar som någon slags "omrörning". Iallafall kan man ju se att något händer i whiskyn där man skvättat i vatten (blir lite smågrumligt just där).

Islay är en region (närmare bestämt en ö med detta namn) och whiskysorterna därifrån påminner om varandra i karaktären (rök & tjära). Som motpol kan nämnas sorterna från högländerna, som ofta är sötaktiga i smaken. Själv har jag gärna en flaska från vardera av dessa i skåpet.

Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00