selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Radio via Knekt
PostPosted: Thu Mar 15, 2007 08:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej gott folk,

Om man kopplar ihop en Classik Movie R2 med en Unidisk SC via Knekt, kan man då nyttja radion som sitter i CMS för att lyssna i SC:n? Hur ska man koppla för att få till det annars?

Alternativt; När kommer det en radio i AV-chassi?

/Thomas

Post subject: Re: Radio via Knekt
PostPosted: Thu Mar 15, 2007 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

thomash wrote:
Hej gott folk,

Om man kopplar ihop en Classik Movie R2 med en Unidisk SC via Knekt, kan man då nyttja radion som sitter i CMS för att lyssna i SC:n? Hur ska man koppla för att få till det annars?

Alternativt; När kommer det en radio i AV-chassi?

/Thomas
Är ingen Knekt-expert, men så här mycket vet jag: Det går att lyssna på CMS:ns radio i SC:n, men då kommer du inte att kunna lyssna på SC:n i CMS:n. Jag antar att det beror på att man bara kan ha ett huvudsystem i Knekt som sänder, och resten av delarna blir mottagare.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 15, 2007 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Precis som Broccoli säger så går det fint. Men Knekt är som sagt ett stjärnnät och det går bara att spela i ena riktningen. För dig är det kanske intressantare med radio i huvudsystemet än SC kvaliteterna i Moviesystemet? Fördelen är att kabeln är samma för båda fallen. Så det är ganska enkelt för dig att plugga in kabel i andra hål på bakplanet och konfigurera om enheterna för att köra i andra riktningen, om det skulle vara aktuellt någon gång.

En varning kan vara på plats. Har man väl börjat med Knekt så går det inte att sluta!!! :!: :!: :!:

En Majik Tuner lär vara på gång, hur många år det tar vet jag inte, så jag köpte en Pekin istället!

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 15, 2007 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När Pekin försvann och Majik-serien kom så sa Linn att
de i n t e har någon ny radio på gång "eftersom det inte
finns någon gemensam världsstandard"... :? :?:

Jag tror nog att många skulle vara nöjda med radion från
en Movie -05 i ett Majik-skal om den hamnade i rätt pris...

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 15, 2007 14:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Där kom ju svaren som jag ville ha.

Man måste ju ha en radio det är så sant som det är sagt och eftersom att det saknas i Linns sortiment av lådor så...

Kanonbra.
/Thomas

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 15, 2007 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vi köpte upp en bunt Pekin innan de utgick, vi har nog några kvar...

Ring butiken och kolla.

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 15, 2007 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
När Pekin försvann och Majik-serien kom så sa Linn att
de i n t e har någon ny radio på gång "eftersom det inte
finns någon gemensam världsstandard"... :? :?:

Jag tror nog att många skulle vara nöjda med radion från
en Movie -05 i ett Majik-skal om den hamnade i rätt pris...

/M
När Majik serien presenterades av Andrew Oattes på Tonläget så sa han att det inte var en dålig gissning att en radio är nästa steg i Majikserien. Han lät antyda att det var en på gång. Men jag kanske upfattade honom fel?

Jag tror du har helt rätt i ditt antagande om en separat Movieradio. Med separat låda och nätdel skulle den kanske t.o.m. bli aningen bättre? Många skulle köpa för ett förväntat pris på runt 10+ tusen.. Men som har diskuterats mycket tidigare, så vill inte Linn verka i det segmentet längre och då är det inget vi kan göra någonting åt. Kanske ni som återförsäljare kan påverka genom att säga att ni har en hög efterfrågan på en sån apparat? Men med ert Pekinlager så tar det väl ett tag innan ni yttrar er... :wink: Annars är det ju hur enkelt som helst för Linn att ta fram en sådan radio. Låda, display och nätdel från en Majik Kontrol och radiokortet (är det fortfarande separat?) från Movie -05, borde bli max 12 tusen ut till kund.

Världsstandard kommentaren var otroligt korkad! Den världsstandard som finns är väl AM/FM, rätt etablerad kan tyckas. Sen finns det säkert folk som tycker att en radio ska ta in alla världens sattelitradiokanaler, men jag är inte en av dem. Kremlin tar bara FM, det var inget som bekymrade Linn i början på 1990 talet, trots att människan då hade kommunicerat med AM signaler i över hundra år!

Jag var faktiskt på väg att köpa en silverfärgad Pekin av T&T, men det slutade med en svart som var billigare, jag får leva med det...

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 15, 2007 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lustigt... jag/vi ställde en direkt fråga förra våren om n ä r en radiodel
kommer till Majik , och då fick vi svaret ovan... Konstigt svar med tanke
på att de då nyligt släppt en ny Movie med annan/moddad radio i än
vad de tidigare movisarna hade.

M

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 15, 2007 19:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Linnofil wrote:
När Majik serien presenterades av Andrew Oattes på Tonläget så sa han att det inte var en dålig gissning att en radio är nästa steg i Majikserien. Han lät antyda att det var en på gång. Men jag kanske upfattade honom fel?
Jeg fikk en lignende antydning på presselanseringen av Majik i Glasgow for et år siden. "We might be looking at a tuner...". Husker ikke nå om det var Andrew Oates, Brian Morris eller Alan Williams som sa det.

Det var vel likevel ikke mer håndfast enn at Linn godt kan ha endret planer underveis. Men jeg mener absolutt at de bør ha en tuner i AV-kabinett, og prislappen bør ikke ligge alt for langt over ti tusen (norske) kroner :wink: .
Muligens venter de på at DAB ver. 2 skal bli fastspikret?

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00