selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 09:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jag har 5140 med Espek-element drivet av en 2250+en Kairn från 2001, passivt alltså.

Har nog bara känt Kaber som helt 100%-iga med en LP12:a, men ni avgör själva.

Det är inte bara källorna som har ändrat karaktär, förstegen också.
En Kairn från 2001 låter rätt olikt en Kairn från 1991, inte bara att den senare är mycket bättre. Dagens Kollektor låter också helt olikt en gammal Kairn även om man på linjesteget kan klassa dom lite jämbördiga.

/Stefan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Stefan:
Menar du att en ny Kollektor låter bättre än en gammal Kairn på line? Fast inte beträffande phonodelen då?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Bättre? Tja, det får var och en avgöra själv. Det var ett par år sedan drygt jag jämförde. Anders på Tonläget gillar ju Kollektor (han kör det väl hemma) och tyckte den var bättre men jag kände att jag inte skulle vilja byta ut min dåvarande Kairn mot denna. Soundet var fel. I strikta Linn "tune-dem" termer så kan jag kanske hålla med om att Kollektorn skulle ha vunnit. Vi körde enbart CD, jag hade en ide om att gå på Kollektor+Linto, körde Klyde på den tiden.

Fast sen bytte jag Lingo och gick på en Adikt så det var ju bra att det blev som det blev.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 28, 2004 14:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Kaber med feta slutsteg lär ju vara bland det bästa Linn presterat! Har hört dem med 3 kloutar aktivt och det var nog bland det grymmaste jag hört! Får du tag på tre kloutar så tveka inte att slå till! Försök att få lyssna på den kombon, eller med lk240, och jag kan lova att du inte kommer att snegla mot andra högtalare på 50 år!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 03, 2004 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
young wrote:
Kaber med feta slutsteg lär ju vara bland det bästa Linn presterat! Har hört dem med 3 kloutar aktivt och det var nog bland det grymmaste jag hört! Får du tag på tre kloutar så tveka inte att slå till! Försök att få lyssna på den kombon, eller med lk240, och jag kan lova att du inte kommer att snegla mot andra högtalare på 50 år!
Är på god väg mot 3*klout aktivt, eftersom högtarlarbytet inte gick att genomföra pga säljarens samvete så behåller jag mina Kaber, och enligt en del, nedgraderar till Klout från 5125. Själv så ser jag det som en uppgradering givetvis, vad annars?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 24, 2004 12:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
OTTO wrote:
En vassare diskant får man nog leta efter dock så låter mellanregistret och bas mycket häftigare och tajtare än tidigare.
OTTO; har du hört Katan nån gång? Är Kabers och Katans diskant lika vassa? Sitter själv med ett par Katan och kan inte riktigt förlika mig med den markerade diskanten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 24, 2004 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Vad har du för utrustning före??

Kan vara den som spökar, det blev mindre vasst med klout istället för 5125.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 24, 2004 14:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Har haft Majik-Mimik = vasst, och har nu Mimik, Kolektor och LK100 och det är fortfarande vasst.
Jag har hört Katan med Rega P3, Genki, Classik + Kolektor, LK85 och LK140 och det vassa har hängt med hela tiden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 24, 2004 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Har du möjlighet att låna ett annat försteg?? Det skulle vara intressant och höra hur det blir med en tex Kairn slimline.

Annars vet jag inte vad jag skall föreslå, mimik borde inte ge ett vasst ljud. Inte lk100 heller. Har iofs inte provat tillsammans med Katan......
*funderar*


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 24, 2004 14:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jag har precis köpt Kolektorn så jag ska nog inte låna hem nåt värre.
Jag kan tänka mig att det är grundtonen i Katan som inte passar mitt öra, så jag fiskar efter nåt som har liknande kvaliteter men inte lika markerad diskant.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 24, 2004 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Ett system med Karik/Numerik - Kolektor - LK100 - Tukan har tendenser till en vass diskant ibland.
Med mina erfarenheter av ovanstående produkter så vill jag gärna tro att det är Kolektorn som inte är kompis med diskanten.
Nu var det ett tag sedan som jag lyssnade på Katan så jag blir osäker på hur den uppför sig i olika konstallationer.
Eventuellt så är det din Mimik som inte håller isär begreppen riktigt så Kolektorn får ett hästjobb att städa upp efter den?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 24, 2004 15:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jag tycker Mimik och Genki får Katan att bete sig på samma sätt med tanke på diskanten. Hemska tanke att min nya Kolektor skulle vara boven i dramat :shock:

Mimiken är i alla fall på väg ut till förmån för en skivspelare. Det bytet har inte med diskanten att göra utan att CD helt enkelt var ett snedsteg från min sida. En extra bonus vore om diskanten blir lättare att bära med en analog källa.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 24, 2004 15:24 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jag tror att du nästan kan räkna med ett mindre skarpt ljud om du spelare lp-skivor istället, tror inte jag kan komma på något tillfälle när jag tyckt att lp blir vassare än cd, däremot flera fall där det är tvärtom. Vi får hoppas att så även gäller i ditt fall! :)

Edit: Tänkte inte på att det inte var din topic, skriver nån rad till där...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
När får vi se lite bilder Easyrider?! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 10:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 13:16
Posts: 158
Location: Lidingö
monkeydevil wrote:
När får vi se lite bilder Easyrider?! :D
Har nyss flyttat och håller som bäst på med att "bygga upp" nya ljud/bild-platsen därhemma.... Ska småningom låna hem en kamera från jobbet och plåta lite så ska jag tillfredställa din nyfikenhet :lol: .

Lite smakrov dock: Nyanskaffat är en BBK 971H (med DVI vilket ska bli spännande att se) att köra bilden med, och Marantz SR4400 att göra surroundljud med - ihop med Linn-anläggningen. Marantzen har ju "pre-out" så jag kör in dem i AUX på Kairnen, så slipper jag extra främre högtalare.

_________________
Image


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited