selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Apr 28, 2004 23:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Har lessnat på alla lådor och funderar på att göra ngt drastiskt. Ut med Kairn, Pekin och Karik till förmån för en "simpel" Classik Movie. Förmodligen urkorkat, men ack en nödvändighet om jag ska få plats i mitt lilla råttbo. Är rädd för att jag kommer att lessna ganska omgående på kompaktlösningen, så det kommer nog att bli en temporär lösning.
Men hur bra är de? Försteget, CD´n och radion, vilken klass håller de egentligen? Måste kunna avlyssna Mats Nileskär på söndagskvällarna på en hyfsad radio och den som sitter i den vanliga classicen imponerade föga på mig.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 02:51 
young wrote:
Har lessnat på alla lådor och funderar på att göra ngt drastiskt. Ut med Kairn, Pekin och Karik till förmån för en "simpel" Classik Movie. Förmodligen urkorkat, men ack en nödvändighet om jag ska få plats i mitt lilla råttbo. Är rädd för att jag kommer att lessna ganska omgående på kompaktlösningen, så det kommer nog att bli en temporär lösning.
Men hur bra är de? Försteget, CD´n och radion, vilken klass håller de egentligen? Måste kunna avlyssna Mats Nileskär på söndagskvällarna på en hyfsad radio och den som sitter i den vanliga classicen imponerade föga på mig.
Snackar vi Classik Movie eller Classik Movie Di? (Om du ska handla nytt är
svaret enkelt).

Radion är väl det som kommer bli den största nedgraderingen om du byter
ditt nuvarande system mot Classik Movie Di. Pekin är ohyggligt bra, Classik
är bra. Punkt. Här kommer du sakna mycket. Jag hade antagligen behållt
Pekin och kört på en av linjeingångarna. En apparat mer, visst, men det
är värt det.

Du skriver inte vilken version av Karik du har, men med relativt stor
sannolikhet slår Classik Movie Di den, oavsett version. Classik Movie Di
spelar ju CD-skivor som en Genki, om inte bättre.

Förstärkardelen i Di är förvånansvärt kraftfull. Den hade inga problem att
driva mina Ninka på högre volymer, klart högre än vanliga Classik, och
mycket, mycket högre än Majik.

Försteget håller även det god klass, men fick stenhårt med stryk av min
Wakonda, så visst är även försteget en nedgradering för dig.

Summa kardemumma: fundera om det verkligen är värt det. Låna hem
och jämför. Kanske gillar du Di mer till och med?

Helheten är ju viktigast, inte hur varje enskild komponent presterar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag tror att du kommer att byta ner dig. Du skrev inte vilken version av Karik du har. Jag har en Karik 4 (slim line) och den ar betydligt battre an en Genki. Jag lanade hem en Genki en e.m. och den var inte battre pa en enda punkt tycker jag. Vissa Linnhandlare havdar ju att Genki ar lika bra, men det ar inte min erfarenhet i mitt system som borde premiera en Genki (Kollektor 2, LK 140 och Ninkas).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Den erfarenhet jag har är väl att jag belv besviken dom gånger jag jämförde Movie mot Ikemi exvis.
Idag sitter jag med en DI och kan väl inte annat säga att den är riktigt kompetent för atrt vara en enlådekonstruktion.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 12:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Tackar för all hjälp! Siter på en KarikIII:a tror jag och den senaste Kairnen. Genkin har inte imponerat på mig heller tyvärr. Tycker att kontruktionen är plastig i jämförelse med den gedigna Kariken och att ljudet inte var bättre, vilket de flesta verkar tycka.
Vill som sagt bara spara lite plats och priserna på Classicen är ju riktigt bra i Sverige, men enormt bra i exempelvis England. MAn får en ny v1 för 18 och v2 är även den billigare än i Sv.
Ett busenkelt alternativ hade ju varit att gå till en svensk handlare och bara byta in prylarna. Fast det kommer att bli riktigt tråkigt att göra sig av med dem då jag verkligen tycker att de spelar bra, men jag ser det endast som ytterst temporär lösning. Lär skifta tillbaka väldigt omgående då mer plats finns om jag byter. Är inte så förtjust i kompaktlösningar då man får problem då man vill uppgradera den svaga länken i ett system....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Hmm en liten fundering hur litet råttbo har du om inte 3 LK-lådor ryms? Vad har du för slutsteg?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Classik Movie är intressant om du har en TV bredvid och avser att skaffa bakhögtalare + center. Kolla på film alltså.
Annars kan jag inte förstå att någon skulle reflektera över ett sånt här byte? Den första generationen har en väsentlig
nackdel i att man inte kan avkoda externa ljudkällor som TV och video.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 14:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Jag sitter på en Classik Movie Di och måste säga att jag är väldigt nöjd. Klart bättre än vanliga Classiken och Classik Movien.

Skulle nästan vilja sticka ut hakan och säga att den spelar bättre än Genki. Di är inte en förfinad Classik utan en förenklad Unidisk enligt Linn.

DVD-bilden skäms inte heller för sig! :D

En annan bra lite dyrare kombination som jag tror på är en Unidisk SC(45500kr) och ett 5125-slutsteg. Då har du dessutom Super Audio CD, DVD Audio och progressive scan på DVD:n.. Men som sagt var lite dyrare men Unidisk SC ska troligen slå Ikemi på fingrarna.

Antar att det är vettigast att bestämma sig först om man ska vill ha möjligheten att köra flerkanaligt eller "bara" köra 2-kanals lyssning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 14:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Har 5105:or i dagsläget och råttboet är ca 16 kvadrat, mao ett studentrum... TV´n står väldigt nära och oavsett hur jag flyttar den så kan den inte hamna så många meter bort...Så jag funderade på att slänga in typ en center och bakhögtalare jag har liggandes i samma veva om jag byter. Ser extremt lite på TV så det är knappast ngn höjdare-TV jag har och har inga större planer på att byta tills HD-TV-apparaterna börjar säljas. Kommer att köra med Classicen i max ett år, om byte sker dvs, för att sedan byta till ngn unidisc och 5105 eller motsvarande.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 15:08 
linnist wrote:
Skulle nästan vilja sticka ut hakan och säga att den spelar bättre än Genki.
Tveklöst :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 15:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Hmmm klart är inte pengar ett problem så varför inte byta in rubbet mot en Classik Movie Di på närmsta Linnbutik ha den ett år sen byta in den mot en Unidisk SC och en AV5125 eller Unidisk 1.1/2.1, Kisto/kinos/Exotik och lämpliga slutsteg.

Vad har du för fronthögtalare idag?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 16:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Vill ju inte kasta pengarna i sjön direkt och då jag redan på förhand vet att jag att jag kommer att byta tillbaka om ca ett år så känns det dumt att gå och köpa en ny Di. Ser så pass lite på film att det känns som det kvittrar om alla decodrar finns och ska man ändå ta steget över till hembioförsteg så vill man väl ha 7-1 (?) på en gång så att man slipper ytterligare ett byte. Ska kika efter om det finns några begagnade ute och vad de ungefärligen kostar.
Har ett par ett par uppgraderade 5140 i dagsläget som jag är väldigt nöjd med, men har lite funderingar på att göra mig av med dem också, men till vad vet jag inte.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Kanske du ska byta med mej :o)

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 16:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
: ) Har du en över?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 29, 2004 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Kör det via PM istället

_________________
Peter


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited