selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: 5140 vs espek
PostPosted: Sun Feb 04, 2007 19:00 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

hur stor är skillnaden mellan dessa? är de värt att lägga mer pengar å köpa espek? har väntat på att ersättaren till espek ska dyka upp men nu kan jag snart inte hålla mig längre :o

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 04, 2007 21:28 
Site Admin
Site Admin

Bra fråga, har exakt samma tankebanor! Fram med kloka råd nu! Kapar din tråd med några extra frågor på samma tema, ok?

Hur svåra är Espek/5140 att installera utan handlare, ifall man har rätt lång till närmsta. Skulle vara grymt kul med Espek men ska man överväga att nöja sig med aktiva Ninka som är enklare att "få till" (?) alternativt spara i tid och evighet för 242:or / vänta vidare på Espekersättaren istället?

Post subject: 5140 vs Espek
PostPosted: Sun Feb 04, 2007 22:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Mitt råd er definitivt at Espek er et hår vassere enn AV5140. Jeg merket stor forskjell da jeg skiftet ut elementene i mine aktive AV5140 med Espek-elementer. Installasjonen av Espek tror jeg ikke skulle være mer komplisert enn for andre høyttalere, men saken kompliseres noe hvis man går aktivt på grunn av at man da får flere parametre å optimalisere. Et annet moment i installasjonen er at Espek/AV5140 vinner mye på polymer-stands og Soundcare spikes.

Mvh

Carl Einar

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 04, 2007 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När skottarna var på besök och visa upp Komri på HF så frågade jag en av teknikerna om hur det såg ut på Espek uppgraderingen. Han drog på svaret att snart skulle dom sätta sig ned och börja med den. Men vad det betyder är ju svårt att säga. Men skulle misstänka minst ett eller i värsta fall två år. Han sa det blir nog minst fyra kanaler, vilket jag tycker är jätte synd.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 05, 2007 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att Espek är bättre än 5140 är ju inget snack, frågan är hur mycket bättre dom är jämfört med 5140 med alla element bytta till Espek dito. Detta är vad jag har.
Tycker inte att dom egentligen är svårare att installera än t ex Kaber som jag haft innan. Aktivt så är ju tvåvägs som Katan/Ninka naturligtvis lite lättare att få till. Dock har jag funnit är att även så små förflyttningar som 0,5cm gör skillnad så det lönar sig att lägga tid på placeringen. Polymerfötter är som sagt också en sak som man bör ha, tyvärr går dom inte att köpa nya längre.

Espek är klart bättre än Ninka, dom räcker väldigt långt om man inte går på absoluta toppsystem. 242 är ju på en annan nivå såklart men kräver betydligt mer av källa/försteg. Ex så hörde jag på SC/C2200/242 och det var uppenbart att SC'n inte var tillräckligt bra för detta. Det kändes inte rätt helt enkelt. SC/C2200/Espek är ju klockrent (eller ännu hellre SC/C6100 aktivt).

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 05, 2007 19:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

ojoj tror du att de dröjer så länge innan dom kommer, så länge kan jag aldrig hålla mig :D
men jag tycker de är lite konstigt om dom väntar så länge med en ersättare till espek, möjligen om dom kommer med med en ersättare till akuraten å dumpar priset på dom istället.
jaja jag köper nog ett par 5140/espek åså gråter jag en skvätt när dom släpper nya högtalare om två månader :lol:

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 05, 2007 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sluffe wrote:
ojoj tror du att de dröjer så länge innan dom kommer, så länge kan jag aldrig hålla mig :D
men jag tycker de är lite konstigt om dom väntar så länge med en ersättare till espek, möjligen om dom kommer med med en ersättare till akuraten å dumpar priset på dom istället.
jaja jag köper nog ett par 5140/espek åså gråter jag en skvätt när dom släpper nya högtalare om två månader :lol:
Jo men du lär ju få ett par espek för mer än halva priset än vad du får för deras eventuella nya. Då kan du satsa pengarna på ngt annat tidigare i kedjan.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 05, 2007 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har aktiverade 5140 med Espek-element och polymerfötter. De är enl. min mening tillräckligt bra för att man skall toppa signalkällor och i varje fall försteg innan man behöver fundera på bättre högtalare.

Uppsättningen tycker i varje fall jag är mycket känslig och 1 mm ger klara skillnader. Det är så pass känsligt att jag behöver flytta högtalarna något (ca 1 mm) beroende på om det är torr eller fuktigt väderlek (inte från dag-till-dag kanske, men från höst-vinter-vår).

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 05, 2007 22:16 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

just nu har jag movie r2,naim nac 202 försteg,naim nap 200 slutsteg och katan.
ska byta högtalare och cd men måste nog ta en sak i taget så inte frun blir allt för arg :D hade precis beslutat mig för högtalare men men kanske skulle börja med cd ändå, jobigt med besluts ångest!
har ni nå förslag?

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00