selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Classics anläggning
PostPosted: Sun Jan 28, 2007 14:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 10, 2006 22:53
Posts: 259
Location: Umeå (Luleå)
Hej!

Nu har jag smygit här ett tag så jag tänkte att det var dags att presentera sig.

Jonas Häggberg heter jag. 27 år gammal. Bor i Umeå sedan 5 år tillbaka, men född och uppvuxen i Luleå. Jobbar som hussäljare på Myresjöhus.

Har ett brinnande intresse för musik. Både att lyssna och spela. När det inte är musik som gäller så är jag gärna ute på sjön med min båt, på vintern far jag gärna ut med skotern. På sommaren tar även min veteranbil (en VW 1600 fastback) mycket tid då det är olika utställningar runt om i landet som jag försöker att hinna med.

Eftersom att jag bott i Luleå större delen av mitt liv så har jag alltid vetat vad Linn har varit. Sen barnsben har man varit och dräglat över prylarna på Takt och Ton. Det har dock blivit andra märken som NAD, Denon e.t.c då jag alltid tyckt att det varit för mycket pengar i Linn. Detta var då innan jag insåg att man ju faktiskt kan köpa begagnade prylar.

Minn Linn bana började sommaren 2006 då jag var på semester i hemstaden och av en slump gled in på Takt och Ton. Hittade en begagnad Classik Music som jag mest på kul lyssnade på. Det slutade med att jag lämnade butiken med den apparaten samt ett par vita Unik 14 000 kr fattigare.

Spelade med detta helnöjd i cirka 2 månader tills jag fick nys om att Stereokompaniet i Umeå skulle läggas ner. Hittade en Classik Movie till helrätt kurs och inhandlade den illa kvikt. En vecka senare hittade jag ett par Tukan i valnöt här på forumet. Dom var ju bara såååå snygga. Ringde och köpet gjordes upp snabbt och smidigt. Några dagar senare damp dom ner med bussgods och det var som julafton igen :D

Classik Music och Unik såldes till en trevlig herre i Luleå för att finansiera dom nya förvärven.

Tukan högtalarna är jag helnöjd med och tänker behålla ett tag, men planer finns på att byta till aktiva Katan inom något år.

Senaste inköpet skedde nu i julas då jag (återigen på forumet) hittade en Basik och LK1. Det är nog bästa köpet jag gjort. Så jäkla roligt med vinyl. Handlar skivor som aldrig förr. Tycker även att Basiken spelar trevligare än Classiken. Mer öppet ljud med fastare och bättre bas.

Sitter ganska nöjd just nu. Det enda som nu saknas är en vettig lösning på placeringen av högtalarna. Golvstativ eller väggstativ återstår att se........

Framgår av bilderna som snart dyker upp.

För att sammanfatta är mitt system nu alltså:

Classik Movie R1
Tukan i valnöt med K400 bi-wire
Basik med Akito och K5
LK1 Riia


Attachments:
File comment: Bild 1
DSCN1242.JPG
DSCN1242.JPG [ 195.8 KiB | Viewed 1885 times ]
File comment: Bild 2
DSCN1244.JPG
DSCN1244.JPG [ 269.56 KiB | Viewed 1874 times ]
File comment: Bild 3
DSCN1245.JPG
DSCN1245.JPG [ 219.68 KiB | Viewed 1871 times ]
File comment: Bild 4
DSCN1246.JPG
DSCN1246.JPG [ 260.56 KiB | Viewed 1881 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 12:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Grymt snyggt! Läckert med ett litet system som inte tar upp hela rummet. Dessutom e Tukan i valnöt antagligen den snyggaste högtalare som tillverkats, och snyggare i verkligheten än på bild.

/Martin


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 12:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Verkligen snyggt. Men funkar det verkligen bra att ha Tukanerna kloss mot bakväggen?
Måste inte basreflexporten få "andas" lite? Har du provat att sätta dem bara lite längre fram på bänken?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 14:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 10, 2006 22:53
Posts: 259
Location: Umeå (Luleå)
Tror att bilden "luras" lite......

Har cirka 15-20 cm mot bakväggen vilket jag tycker funkar bra.

Skall ju eventuellt väggmontera dom....får se hur det funkar då, för då blir dom bara cirka 10 cm i från. Men men....funkar det inte så är det ju bara att skruva ner dom igen :)
xanlin wrote:
Verkligen snyggt. Men funkar det verkligen bra att ha Tukanerna kloss mot bakväggen?
Måste inte basreflexporten få "andas" lite? Har du provat att sätta dem bara lite längre fram på bänken?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 13, 2007 13:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Aug 05, 2006 19:23
Posts: 58
Hej,
Snyggt som tusan, men är det så bra att ha högtalarna på samma bord som svarven?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 13, 2007 14:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 10, 2006 22:53
Posts: 259
Location: Umeå (Luleå)
Du har rätt i att det nog inte är någon "höjdare" Funkar ändå helt ok, men det är som jag skrev i min presentation endast en tillfällig lösning tills jag hittat någon form av stativ :D
Iffen wrote:
Hej,
Snyggt som tusan, men är det så bra att ha högtalarna på samma bord som svarven?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 22:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 10, 2006 22:53
Posts: 259
Location: Umeå (Luleå)
Nu har jag äntligen fått upp högtalarna på väggen med Brakit fästen. Vilket lyft! :D Allt blev bättre! Framförallt en fastare och tydligare bas som inte ger resonans i bänken som tidigare.

Blev faktiskt förvånad hur bra det låter på vägg........men någon här påstod ju att det skulle vara bättre än golvstativ :shock:

Nöjd är jag i all fall :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited