selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:04

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jan 28, 2007 07:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Strandsatt i Toronto över helgen så vad göra?
Besöka min vän på Linnaffären givetvis.

De hade fått in senaste Krellsystemet. (som affären säger...Linn ser för fjuttigt ut för en del kunder)
Serien heter Evolution:
* CD'n 505
* pre 202
* power 402.
Burkarna LAT 1000 är manshöga o har 3 basar.
Priset är givetvis lika högt som grejjerna stora&tunga dvs en dryg hundring för CD'n, nära 200k styck för för/slutsteg. Burkarna en BRA bit över halvmillen.

Började spela på Krell CD'n genom Bryston för/slutsteg med B&W högtalare.
Har tidigare jämfört Bryston mot Linn på bla Akurate o Espek, o också demat B&Wburkar så det kunde tjäna som "viss" referens...
Som alltid, B&W låter otroligt snällt, luftigt o har en klang som högtalare från UK har.
Är lätt att förstå att många har B&W efter Linn/naimelektronik.
Akurate låter torrare o mindre insmickrande i jämförelse.
Men svänger mer...
Bryston är populära för sin prisvärdhet enl affären; dvs mycket punch o stora lådor till rimligt pris. :roll:
Ja de är mycket för storlek i NA 8)
Hur lät då Krell/Bryston/B&W?
Satte på Sting o det lät som en ny skiva :? Fint o snygt men utan sväng, totalt utan sväng. Märkligt.
Linn elektronik med B&W är rätt OK, Bryston med B&W brukar vara klart sämre men detta var överaskande kass.

Kopplade om till Krell hela vägen o allt gick från laidback hissmusik till "in your face" a la Naim - sådär ja mer drag, liv o faktiskt musikalitet. :D
Helt klart var Bryston den svaga punkten. Helt enligt tidigare testerfarenhet.

Gick nu över till att jämföra Unidisk 2.1 (halva priset) mot Krell CD'n genom Krellsteg o Krellburkar.
I tunedem var det generande stor skillnad men Krell lät lite piggare o öppnare. Men ack så rörigt, speciellt i basen.
Uni 2.1 gick inte lika avgundslågt i subbasen som Krell men hade bättre mellanbas, klang o harmoni.
Krell var mer upplöst o dynamisk. Mer pang o smäll.
De låter så olika att man inte hittar rätt låt om man inte antecknar spåret innan man byter spelare :roll:
Synd de inte hade en Uni 1.1 hemma för tillfället då den hade matchat Krell bättre på HIFIparametrarna.

Ett komplett Krellsystem (dryga millen) låter trevligt Naimigt, kan spela med tryck o dynamik, samt har vissa tunedemkvaliteter.
Blev positivt överaskad faktiskt. Superdyra dylika system brukar ju låta "stäng av skiten jag får ont i öronen, magen vänder sig ut o in snart"
Vore kul att lägga en dag på att tuna in systemet för att se vad det verkligen kan!
Dock står det HELT klart att en Uni 2.1 är mer musikalisk.
O trots en Uni 2.1 är det knappt man känner igen Sting...
Vet också att samma skiva på Uni 1.1/Kontrol/Twin/Espek i samma rum var klart roligare vid förra besöket.

Handlaren håller med mig; Linn är bättre rent musikaliskt men Krellsystemet har andra kvaliteter. Har det där lätta Klimaxsoundet ni vet.

Just det ja!
För övrigt har kräket (ja, jag ÄR avis) varit i Scottland o hört aktiva Komri.
Chockerande bra på alla sätt o med marginal det bästa han hört - oavsett om man snackar ljud, tune, tryck eller något annat.
Han hörde även nya tolvan givetvis o den var ju, inte överaskande, klart överlägsen CD12.

EDIT
Hade inte kameran med mig o mobilen funkar inte i så svagt ljus.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 28, 2007 09:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Trevligt lite reportage, skulle gärna besöka toroto.



Själv var jag inne på HF igår och hämtade min sista silver kabel samt en ny nätkabel. Slölyssnade lite på ud 1.1 kontrol och artikulate golvare. Det släppte aldrig, musiken kändes inte speciellt engagerande. Blev lite konfunderad med så dyr uppställning och jag bara kände aha. Men det är andra gången jag lyssnar på artikulate golvare men liknande känslor. Undrar varför?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 28, 2007 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det är inte så enkelt att du har minnet av Komri i huvudet o då är ju Artikulat lite sämre, hehe.

Sedan ÄR det så att det normalt låter bättre hemma, nästan oavsett vad butiken har...
Bra tunat hemma samt att hemsystemet byggt efter DIN egen smak osv.
Så i butik kan man jämföra system, men absolut prestanda är svårt att mäta.
Tar ett tag att "glöma" hur man tycker det ska låta för att sedan kunna jämföra produkter i butiken.

Ända sedan mina aktiva isobarik har jag föredragit mitt hemsystem över butiksystemen.
Är troligen detta som gör att Linn/Naim brukar få dåliga omdömen på mässor o vid tester, de låter SÅ OLIKA allt annat "high end".
Något som var extra tydligt i Toronto.

Ja menar, första intrycket är ju att JÄVLAR vad piggt o rappt o "HIFI" Krell låter - samt att Linn ja...det låter ju bara konstigt.
Men lyssnar man på melodin är det ju inget snack! Knock-out seger.
O sedan när man går tillbaks till Krell så låter DET skitkonstigt.
Referenserna lurar en

Fast jag tycker nog att ett aktivt Akuratesystem knockar Krell på traditionella HIFIparametrar med.
Möjligen inte absolut avgrundsdjupbas, där kanske Komri behövs. Men det är ju småsaker jämfört med den överlägsna musikaliteten :D
Tyckte att taxins stereo lät riktigt trevligt på vägen hem tex 8)
Det gör det inte efter att ha hört en Linnrigg inte :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 28, 2007 17:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jag har lite samma obeservationer som taxiupplevelsen. Jag var på Hificonsult i Alingsås nån gång runt -90, där lyssnade vi på Krell m.m. (Kompisen köpte en beg LP12/Ekos/Troika, han tog Ekosen, jag Troikan och en tredje kompis 12:an, en bra affär) När vi gick ut från lyssningsrummet och in i butiken gick vi förbi en TV som stog på, testbild och klassisk musik, det svängde oerhört mycket bättre!

Samma sak på Arkenmässan (m. Tact m.m.), det som svängde bäst var fastighetens bakgrundsmusik på toaletten via BOSE högtalare! Fick en chock när jag skulle pissa på vägen hem och insåg att det var det bästa jag hade hört den dagen.... (Och det var inte särkilt bra!)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Tack för reportaget Jan!
ed wrote:
Slölyssnade lite på ud 1.1 kontrol och artikulate golvare. Det släppte aldrig, musiken kändes inte speciellt engagerande.
Håller med dig ed (Det var jag som satt i soffan), det släppte verkligen inte! Har aldrig hört Paul Simon "Graceland" på CD tidigare, men via ovanstående system lät det bara vasst och tråkigt. Inget sväng alls! :( Testade sedan Pat Metheny/Charlie Haden "Beyond The Missouri Sky" och det lät i alla fall bättre än "Graceland". Det var iofs första gången jag hörde Artikulat golvarna, men med tanke på att de matades med Uni 1.1 och Kontrol var jag inte imponerad.

Jag fastnade sedan i en diskussion med Kalle ang Keel etc, så jag glömde tyvärr fråga om det var 350 eller 350A som vi lyssnat på och om han var nöjd med uppställningen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 14:41 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Det var 350A! Jag tog med min bror på ett kort HF-besök i lördags, då bror vill ha ett par högtalare som syns mindre i rummet, och min tanke var att visa honom ett par Unik. Unik lyssnade vi på, via Classik Movie, vilket lät bra. Ett par Katan fanns i närheten, vilka bror också blev nyfiken på. Förbättringen här var rätt markant. Jäkligt bra blev det med Classik Movie.

Vi lyssnade sedan på samma skiva i rummet med värstingsystemet, och nog måste jag tillstå att jag tyckte det var bra så ini helsike. Däremot slog det mig att Artikulat inte har något imponatorljud direkt. Det är ingen konstant Keltik-bas som trycker fast en i soffan eller så, men snällt och ärligt spelas det som finns på skivan. Så upplevde jag det i alla fall. Basresurser saknas absolut inte, men det visar sig bara när det behövs. Jag tippar på att Artikulat 350A är en högtalare man med tiden skulle uppskatta mer och mer. En skivkväll med tillgång till det systemet skulle nog bli rätt lång :)

Jag kände lite på en Keel som låg i närheten. Den var lättare och smäckrare än jag föreställt mig, och nog kan man ana att det är ett precisionsarbete bakom varje Keel.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
per wrote:
Det var 350A! Jag tog med min bror på ett kort HF-besök i lördags, då bror vill ha ett par högtalare som syns mindre i rummet, och min tanke var att visa honom ett par Unik. Vi lyssnade sedan på samma skiva i rummet med värstingsystemet, och nog måste jag tillstå att jag tyckte det var bra så ini helsike.
Ok! Det är kanske något skumt med "Graceland" på CD helt enkelt.
Vad tyckte Jon om 350A? Skrotade han sina planer om mindre högtalare? :D
per wrote:
Jag tippar på att Artikulat 350A är en högtalare man med tiden skulle uppskatta mer och mer. En skivkväll med tillgång till det systemet skulle nog bli rätt lång :)
Det hade jag inte bangat för! Det krävs helt klart fler lyssningar innan jag sågar ett par Artikulat...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 17:46 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Pediatrik wrote:
Vad tyckte Jon om 350A? Skrotade han sina planer om mindre högtalare? :D
Mja, han var ju inte efter ett par MINDRE högtalare, som inte var så framträdande i rummet. Vet inte om Artikulat 350A är rätt modell då. Det faktumet kan ha gjort honom lite mindre imponerad. Fast "den här skivan var jävligt bra" tillstod han. Brorsan var mer förvånad över att han hörde så stor skillnad på Katan och Unik. Personligen tyckte jag att Artikulat i svart pianolack var bland det snyggaste i hifi-väg jag sett.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited