selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 22:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hej
har ngn pröbvat hercules II pwr supply till lp12? den har 33 0 45 samt är en del ställen på nätet citerad för att vara en uppgradering i fh til valhalla.

ngn som prövat eller lyssnat.

mvh

jonas

PostPosted: Wed Nov 01, 2006 11:32 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

eliasson_jonas wrote:
hej
har ngn pröbvat hercules II pwr supply till lp12? den har 33 0 45 samt är en del ställen på nätet citerad för att vara en uppgradering i fh til valhalla.

ngn som prövat eller lyssnat.

mvh

jonas
Ja, jeg har kjøpt en slik. En meget stor oppgradering hvis du har orginal strømforsyning som jeg hadde! Hvordan den blir sammenlignet med en Lingo aner jeg ikke. Men prisen er bra! :)

Attachments:
35_1_b.jpg
35_1_b.jpg [ 26.4 KiB | Viewed 1280 times ]

PostPosted: Wed Nov 01, 2006 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grindvik wrote:
Ja, jeg har kjøpt en slik. En meget stor oppgradering hvis du har orginal strømforsyning som jeg hadde! Hvordan den blir sammenlignet med en Lingo aner jeg ikke. Men prisen er bra! :)
He, den ser nästan precis ut som en axis-motorstyrning, tom hålet där motorn är limmad finns där. .:)

mvh
Fredrik

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, Axis kort är helt annorlunda. Det här är en kopia av Valhalla. Hålet i mitten är för tallrikslagret.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 21:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

intressant

har du prövat den fredrik?

och hur går det med ditt kort? :)

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 04, 2006 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du menar mig (det är ju flera Fredrik här) så har jag inte hört på Hercules ännu. Mitt intresse är begränsat då det nästan är en exakt kopia av Valhalla och jag har en hyfsad uppfattning av hur bra den konstruktionen kan bli.

Min Uddevalla är inget kort som ryms inuti LP12, tyvärr, den är större än så. Finns på prototypstadiet men på grund av att uppfinnaren som kom på principen för motorstyrningen (i motsats till motordrivare som Valhalla/Lingo och allt annat som gjorts för skivspelare är Uddevalla en riktig styrning) inte har tid med projektet så vilar det för närvarande. En viktig del som saknas är skrivandet och utprovandet av de algoritmer som optimerar motorns rotation - det är ett stort jobb och jag fixar inte att göra det själv, då skulle jag vara tvungen att släppa allt annat.

Det har dock dykt upp en ingenjör som visar intresse för projektet. Hoppas nu bara att han har tid...

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 04, 2006 00:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou: Kommer din motorstyrning att använda sig av tolvans orginalmotor? Om inte, kan man anta att du skall använda någon typ av sekvensstyrd motor med PM rotor?
Vad menar du med en "riktig" styrning? Är en frekvensomformare plötsligt ingen riktig styrning längre? Menar du ev. med "riktig styrning" återkoppling av är-värde från motorn med tacho eller sensorer? Stilla min nyfikenhet :D

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 04, 2006 01:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, motorn byter man inte. Med riktig styrning menar jag att Uddevalla hela tiden känner av vad motorn gör och dessutom kompenserar bort de flesta variationer mellan olika motorer. Alla andra så kallade motorstyrningar (egentligen -drivningar) skickar bara ut en statisk signal som i bästa fall är en framlyssnad kompromiss.

Lingo har förvisso en enkel typ av återkoppling i och med sin "stall detect" som indikerar om skivtallriken bromsas. Men dess enda funktion är att öka drivspänningen från ett fixt värde till ett högre, för att tallriken ska återgå till rätt fart. Sedan återgår den till den statiska signalen.

Jag misstänker att Uddevalla kan bli hur bra som helst, så det grämer mig att den står still. Men jag har börjat lära mig hur lång tid saker tar*), så jag vågar inte gräva ner mig utan att minst en person till är involverad.

*) En kille på Ericsson sa att varje projekt alltid tar dubbelt så lång tid i nästa potens. Alltså en timme=två dagar, tre veckor=sex månader etc.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 04, 2006 01:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Ja, motorn byter man inte. Med riktig styrning menar jag att Uddevalla hela tiden känner av vad motorn gör och dessutom kompenserar bort de flesta variationer mellan olika motorer. Alla andra så kallade motorstyrningar (egentligen -drivningar) skickar bara ut en statisk signal som i bästa fall är en framlyssnad kompromiss.
Oke, inget motorbyte :cry:
Angående motorstyrningar, allt som driver en motor är en motorstyrning, har precis avslutat en kurs i ämnet. Du skall göra en motorstyrning med återkoppling, får man fråga om du kommer att använda dig av tachogenerator, hallellement eller optiska sensorer/encoder? Det blir hursom intressant att få höra om resultatet, har faktiskt aldrig hört talas om en remdriven spelare med återkopplad styrning tidigare, det har ju alltid varit de direktdrivna spelarnas bästa sales point
Lejonklou wrote:
*) En kille på Ericsson sa att varje projekt alltid tar dubbelt så lång tid i nästa potens. Alltså en timme=två dagar, tre veckor=sex månader etc.
Hehe, det kan nog stämma, det han sa. Jag upplever att det är när man tror att man nästan är klar som det verkligt tidsödande arbetet börjar.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 04, 2006 02:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
En kille på Ericsson sa att varje projekt alltid tar dubbelt så lång tid i nästa potens. Alltså en timme=två dagar, tre veckor=sex månader etc.
Min käre far framstår här som en stor optimist då han brukar hävda att om människan inte hade använt relationen mellan omkrets och diameter på en cirkel så hade man ändå funnit konstanten pi när man delade tiden ett arbete verkligen tar med den förväntade tiden...

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 04, 2006 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Oke, inget motorbyte :cry:
Inget att vara ledsen för, den befintliga är bra. Och framförallt är dess infästning i verket utprovad in absurdum, att börja ändra på det är bara dumt tycker jag.
Quote:
Angående motorstyrningar, allt som driver en motor är en motorstyrning, har precis avslutat en kurs i ämnet.
Hm, okej då. Men jag tycker drivning är en mer passande term när det saknas återkoppling.

Jag kan tyvärr inte prata om hur designen ser ut, då blir jag strypt. Men idén är genial och du har rätt i att något liknande aldrig gjorts för en remdriven skivspelare. Bara det är ju rätt inspirerande! :)

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 12:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Inget att vara ledsen för, den befintliga är bra. Och framförallt är dess infästning i verket utprovad in absurdum, att börja ändra på det är bara dumt tycker jag.
Visst är den bra, men det går inte att få återkoppling att fungera tillfredsställande. Remmen sabbar återkopplingen på så sätt att när ÄRvärdet jämförs med BÖRvärdet ligger den resulterande kompensationen fel i tid i förhållande till tallrikens rotation. Det ständiga kompenserandet resulterar även i att remmen flexar, med flutter som resultat. Det är detta som är de direktdrivna spelarnas hela existensberättigande. Kanske kan funka om du använder en helt oflexibel rem som är mycket hårt spänd, men då tappar man poängen med remdrift.
Lejonklou wrote:
Men jag tycker drivning är en mer passande term när det saknas återkoppling.
En motordrivning finner vi hos ett don som drivs av en motor.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 22:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har en Hercules, ett ypperligt alternativ för den som vill spela 45 varv och vill slippa bända loss hårdvaruadaptern med kofot...och inte vill tömma plånboken
Tycker det är lite mer sprutt i basen jämfört med min g a m l a Valhalla, men det kan ju vara placebo. För £140 kan den varmt rekommenderas, ännu bättre om man betänker att man kan få £50-70 för sin gamla Valhalla på fleaBay...
Mina 2 öre..

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00