selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 13, 2007 11:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej!

Har idag en Basik/Akito/At95E via ett Rotel RC03 försteg och tycker att det låter helt ok... Men man kan ju inte låta bli att vilja ha ett ännu bättre ljud ur vinylen (speciellt efter de senaste inköpen....+100 skivor i december....)
Så frågan är - var skulle mina pengar ge bäst resultat? En ny pickup, t.ex. en Grado Prestige Golf för 1200:- eller ska jag sitta nöjd med AT95:an och köpa en ett bättre Riaa-steg (typ Cambridge 640P, Project Phonobox 2) eller ska jag....göra nåt annat med pengarna? Köpa skivor gör man ändå, på nåt vis så är det enklare när det inte är så mycket pengar varje gång...åtminstone lättare att förklara hemma.... :roll:

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 13, 2007 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ska du köpa en RIIA så brukar 1500 precis räcka till en LK1. Den kan du utan vidare ha kvar ett tag.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 13, 2007 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ytterligare en röst på begagnad LK1a

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 13, 2007 13:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ok - så den är utan vidare bättre än de ovan nämnde stegen? Har inte lyssnat särskilt mycket på olika riaasteg, men tyckte att det inbyggda i rc03 var lika bra som en phonobox (mk1).
Var inte LK1 ett helt försteg anno 1980-talet?

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 13, 2007 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jopp
Gjordes på den tiden vinylen va högst prioriterad :D

Har själv en Lk1 och den är bättre än alla andra saker jag testat (inkl project phonobox)
Försteget i en Linn kolekor är långt mycket bättre än en project men för en sån får du kanske ge runt 3000:-

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 13, 2007 16:10 
Moderator
Moderator

Mitt råd blir att sälja försteget, så kanske pengar räcker till en Kolektor. (Nu vet jag inte om ditt nuvarande steg är bättre än Kolektor, i så fall gäller inte detta råd förståss.)

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 13, 2007 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, vad kan du få för Roteln? Wakonda (och ibland Kolektor) brukar ju till och med gå för mindre än 3'. Båda är grymma köp.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 13, 2007 19:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tja...kanske runt 2' iaf köpte det begagnat i höstas. Nytt RC06 kostar 4500:-, det här är cirka 8 månader gammalt (alltså fortfarande med garanti).

Men är ett Wakonda eller Kolektor så pass mycket bättre att det skulle vara värt att byta? Vilken skillnad är det mellan Wakondda och Kolektor? (Sedan kan jag erkänna att jag inte riktigt gillar utseendet på Linns grejer...men men det kan man leva med. Huvudsaken är hur det låter, inte ser ut...)

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 13, 2007 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu vet jag inte hur RCO3 är men att dömma av de rotel produkter jag hört så är både wakonda och kollektor långt överlägsen.

Det är mer anslutningar på kollektor annars hänger det lite på ålder på dem om vilken som är bäst. Jag kommer inte ihåg om det var så att en av dem bara tog MM medan den andra tog både MM och MC.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 13, 2007 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kolektor tar bara MM, Wakonda tar båda tror jag. Sälj Roteln och slå två flugor i en smäll :D

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 09:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hmm...frestande att byta försteg, men frågan är om det ger mest för vinylriggen? Ger förstegsbytet mer än ett byte till en bättre pickup? (Jag vet, ett bättre försteg ger bättre ljud på alla källor - men i valet mellan bättre försteg eller bättre pickup...?)

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 10:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

LK1 har väl ett bättre phonosteg än Kolektor? I så fall känns inte Kolektor som det givna valet.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 11:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Klanters wrote:
LK1 har väl ett bättre phonosteg än Kolektor? I så fall känns inte Kolektor som det givna valet.
Jag upplevde det inte så när jag bytte från LK1 till Kolektor. Allt blev bättre med Kolektorn (denna var dessutom mycket tidig, den första Ljudkompaniet ö.h.t fick hem, ah nostalgi!).

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hultin wrote:
Hmm...frestande att byta försteg, men frågan är om det ger mest för vinylriggen? Ger förstegsbytet mer än ett byte till en bättre pickup? (Jag vet, ett bättre försteg ger bättre ljud på alla källor - men i valet mellan bättre försteg eller bättre pickup...?)
I det här fallet skulle det nog göra det eftersom AT95E är en fruktanvärt bra pickup för stålarna prisvärd e ju bara förnamnet.

Jag skulle nog säga att nästa logiska steg på pickup är att skaffa en Adikt.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Hultin wrote:
I det här fallet skulle det nog göra det eftersom AT95E är en fruktanvärt bra pickup för stålarna prisvärd e ju bara förnamnet.

Jag skulle nog säga att nästa logiska steg på pickup är att skaffa en Adikt.
Precis, men det är knappast vettigt att lägga 3500 (?) på en pickup till en Basik. Bättre då att spara till en LP12.

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00