selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 15:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jan 21, 2007 17:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Hur lekande enkelt det än kan verka att koppla det digitala musikbiblioteket på datorn till stereon förvånas jag alltid över hur det kvalitetsmässigt alltid känns som en fulfix. I princip är allt som behövs en signalkabel för att all musik på internet skall kunna spelas upp i mitt vardagsrum, men i praktiken blir det nästan ingen internetmusik spelad eftersom det helt enkelt aldrig vill svänga ens halvbra.

Dåligt ljudkort eller kabel påverkar såklart hur det låter. Att de flesta datorer har ljudkort som lämnar en del att önska samtidigt som de oftast bara erbjuder en 3.5 mm phonoplugg som utgång gör det inte direkt enkelt att koppla in stereon som ofta står många meter bort. När Apple nyligen lanserade nya versioner i sitt utbud av produkter för trådlöst nätverk och samtidigt sänkte priset för sin Airport express blev det läge att testa dess funktion för att strömma musik trådlöst från datorn till stereon. Airport express stationen ryms i en handflata, kan kopplas direkt i väggutaget och fungerar både som trådlös accesspunkt mot internet, skrivarserver och kan mata ut ljud både optiskt digitalt och analogt via 3.5 mm phonoplugg.

För att koppla in enheten till stereon finns ett "Airport express stereo connection kit" med en nätförlängningssladd samt analog och digital audiokabel från Monster. Jag valde att koppla in enheten direkt i vägguttaget och ansluta den optiska kabeln till en av de optiska ingångarna på en Linn unidisk SC för att sedan jämföra med olika analoga kablar.


Att installera Airporten mot datorn kräver i princip bara att datorn har ett standardkort för trådlöst nätverk (802.11b eller g). Mjukvarustöd från Apple ges till OS X och win 2000/xp där iTunes används för uppspelning av musik. Med "Airport Setup Assistant" går det lätt att konfigurera enheten och den medföljande bookleten är både lättläst och ganska uttömmande.
För att strömma ljud från andra program i OS X eller win kan tredjepartsprogram som Airfoil användas, -lite surt att det inte går att välja Airporten som default ljudutgång i OS X kan man tycka men det har säkert med buffring/delays att göra...

Väl installerat dyker en popupmeny upp i iTunes där du kan välja om ljudet skall skickas till din nya trådlösa station eller ut via datorns ljud ut/högtalare. Det är bara att välja play och ställa in Unidisken på rätt digitalingång och efter någon sekunds cachande kommer ljudet av en gammal internet mp3:a med Air ut genom stereon, och det låter inte illa. Inte illa alls. Dags för ett test...

Stoppar in en cd i macen och kör play med ljudet skickat till SC:n via Airporten (efter att ha stängt av iTunes "Sound enhancer" och Eq. funktioner). Det låter, men ganska disträ och frånvarande på något sätt. Som om musiken inte kan klinga ut ordentligt. Eftersom det nu är en direkt läsning från cd:n som sker testar jag istället att läsa in musiken till hårddisken. Ställer in Apple-lossless som encoder och väljer att använda felkorrigering vid inläsningen (vilket går en aning långsammare men kan ge bättre kvalitet). Nu är det bättre, mycket bättre faktiskt. Testar med några fler låtar och får samma resultat. Encodat ljud från hårddisken är helt enkelt bättre än direktläsning från datorns cd.

Hur låter det då jämfört med att spela cd:n direkt i Unidisken? Ja, Unidisken hämtar så mycket mer musik ur skivan. Det går att peka på många detaljer som ändras till det bättre men i det stora hela är bara allt bättre. Som förväntat. Airport express är trots det allt annat än dålig.

Hittills har Airportens digitala utgång används tillsammans med SC:ns DA-omvandlare. På prov kopplar jag istället ihop dem med en 3-meters 3.5 mm phonoplugg - 2*RCA kabel från Clas Ohlson. Det låter rätt kass jämfört med digitalkopplingen, surt. DA:n sker nu i Airporten men riktigt så illa trodde jag inte det skulle bli, det är ok men absolut inte mer. Byter kabeln mot den Monster 3.5 mm -2*RCA som följde med connection kittet. Det blir mycket bättre, inte lika bra som med digitalkabeln men ändå mycket mer sväng, nyanser och luft i musiken. På något sätt är det som förväntat, DA:n i ett Linn-försteg bör verkligen vara bättre än den som sitter i den kompakta och relativt billiga Airporten.

Sammantaget verkar Airport express vara en riktigt ok produkt för de 895kr den kostar. Det tycks som om Apple faktiskt lyssnat på sin burk och försökt göra den riktigt bra i förhållande till sitt pris. Att de väljer att sälja ett extra connection kit med ett bra kablage istället för att skicka med någon billig och dålig kabel får nästan ses som ett plus även om det kostar en del. Den extra funktionaliteten med trådlöst internet och usb-skrivarserver i samma burk är inte heller dum. Det trådlösa systemet skall också kunna byggas ut med flera Airport express stationer (en vid varje stereo :) och varje enhet kan accessas från flera datorer (även om bara en kan spela upp ljud samtidigt). Är du fjärrkontrollfantast funkar det fint att navigera i musikbiblioteket med "Frontrow-fjärren" på modernare macar.[/img]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 17:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Dec 03, 2006 21:38
Posts: 105
Location: Sundbyberg
Kul att du testat Pejo! Och att det funkar... alltid skoj men prylar som gör det de ska göra.

Men med risk för att vara helt offtopic i forumet (och bli flamad och/eller bannad): Hur är det med säkerheten?

Har inte sett/hållt en sådan enhet själv, men det brukar ju finnas en del parametrar som man kan/bör ändra för att skydda enheten och sitt eget nät.

Jag spekulerar nu eftersom jag inte har testat airport express själv, men vad man anagligen kan/bör göra är:
1. Byt standardlösenord
2. Se till att man inte kan administrera enheten från "Internet" utan endast om du kommer från det interna nätverket.
3. WEP går bort, är väldigt lätt att knäcka (http://sv.wikipedia.org/wiki/WEP), använd WPA istället (wpa2 om det finns).

Det var de viktigaste tror jag. Annat man kan göra för att höja säkerheten är att knyta enheten mot macadress (nej inte macintoshadress ;-)).

Finns nog fler saker man kan göra för säkra upp enheten men dessa är de jag kommer att tänka just nu.


// Kaitenage


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 17:51 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Quote:
Annat man kan göra för att höja säkerheten är att knyta enheten mot macadress
...men man ska vara medveten om att det är väldigt väldigt lätt att gå förbi en sån check genom att helt enkelt ändra sin mac-adress till en som är tillåten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 18:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Dec 03, 2006 21:38
Posts: 105
Location: Sundbyberg
Helt korrekt
Jag borde ha förtydligat att den åtgärden är mycket lätt att gå runt. Sorry...
//


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 20:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Hej,

Ja, jo det går att konfa säkerheten med det mesta du kan önska dig :) wpa och wpa2 (personal och enterprise(?)) finns och det går att ange macadresser och lösenord. Verkar rätt kompetent även om jag inte är tokexpert på trådlöst nät. Under OS X används en app (Airport admin utility) för setup om man inte nöjer sig med wizardens standardinställningar. Testade men det verkar inte gå att komma åt att konfigurera den via t.ex ssh/terminalläge, får googla på det...

Är man riktigt kinkig går det såklart att strunta i att koppla den till internet och bara ha den för att strömma musik och/eller som skrivarserver, men som sagt det är praktiskt med allt i ett .

För egen del tycker jag den är kanon att lyssna på t.ex internetradio och myspace med - och priset är ju ganska uthärdligt i sammanhanget...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 24, 2007 15:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Dec 03, 2006 21:38
Posts: 105
Location: Sundbyberg
Då känns det som om den har det som behövs:
bra funktion, praktisk design och ett "ok" pris...

:-)

Då får jag nog sätta upp den på min "att-köpa" lista...

//


Top
   
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 17:51 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Feb 27, 2007 21:10
Posts: 24
pejo wrote:
ändå mycket mer sväng, nyanser och luft i musiken. På något sätt är det som förväntat, DA:n i ett Linn-försteg bör verkligen vara bättre än den som sitter i den kompakta och relativt billiga Airporten.
Skulle det funka att hänga Airport-burken på en gammal (billig) Numerik?

Mvh,
Kent.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 00:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Tyvärr, airporten har bara optisk digital ut och numeriken bara elektrisk ingång. Annars hade det säkert varit kanonbra... 5103 har väl optisk in om jag minns rätt och bedöms av många som mycket prisvärt att användas som stereoförsteg


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 01:42 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
pejo wrote:
Tyvärr, airporten har bara optisk digital ut och numeriken bara elektrisk ingång. Annars hade det säkert varit kanonbra... 5103 har väl optisk in om jag minns rätt och bedöms av många som mycket prisvärt att användas som stereoförsteg
Korrekt, 5103 har optisk digitalingång tillgänglig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 02:28 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Feb 27, 2007 21:10
Posts: 24
Jobbig prisskillnad mellan 5103 och Numerik. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Quote:
Annat man kan göra för att höja säkerheten är att knyta enheten mot macadress
...men man ska vara medveten om att det är väldigt väldigt lätt att gå förbi en sån check genom att helt enkelt ändra sin mac-adress till en som är tillåten.
Helt rätt. Men det förutsätter att den som vill in har kunskaper som vida överstiger en normal datoranvändares. Dom flesta klarar ju inte ens av att spara ett dokument på hårddisken och veta var det finns....

Men för att gå tillbaka till topic om ljudande kvaliteter vid "datoröverförd" musik. Linn-anhängare talar gärna om source-first principen och talar sig varm för en CD12 in i köksradion. Och dömer därför även ut datorer/ljudkort/hubbar osv. Men source-first måste väl rimligtvis även inbegripa det som ligger före avspelningskedjan? En taskigt gjord digitalisering kan aldrig kompenseras oavsett millimeterflyttande av högtalare osv. Motsvarande, fungerar tune-dem på köksradion fungerar det även på musik överförd via nätet.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 20:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
kent wrote:
Jobbig prisskillnad mellan 5103 och Numerik. :)
Jo ;)

airporten har ju vanlig audioutgång också (i samma 3.5mm uttag som den optiska) och det låter helt ok det också


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Linn-anhängare talar gärna om source-first principen och talar sig varm för en CD12 in i köksradion
Just det här exemplet med köksradion börjar jag bli ganska trött på. Kan du visa på någon som faktiskt har föreslagit detta?
Quote:
Men source-first måste väl rimligtvis även inbegripa det som ligger före avspelningskedjan?
Ja, visst är det så. Detta blev jag demonstrerad redan på 80-talet när en original-Dylan på en Rega lät bättre än en dålig pressning på en LP12. Men vilken slutsats drar man av detta? Att originalet och LP12 är det man ska sikta på, inte antingen eller!

I vissa fall har man ingen kontroll över eller alternativ till kvaliteten på inspelningen/digitaliseringen/pressningen och då tvingas man acceptera mjukvaran som den är. Det är ändå, trots bristande kvalitet på signalen, värt besväret att placera högtalarna optimalt. Man påverkar det man kan, helt enkelt.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 19:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Lejonklou wrote:
Man påverkar det man kan, helt enkelt.
;) japp, inget att gräva ner sig mer än så i


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Linn-anhängare talar gärna om source-first principen och talar sig varm för en CD12 in i köksradion
Just det här exemplet med köksradion börjar jag bli ganska trött på. Kan du visa på någon som faktiskt har föreslagit detta?
En liten tillspetsning typ "Tusentals katter i trädgården" betyder att det är fler än två :-)

Däremot så börjar jag bli lite trött på entusastiska omdömen i klass med "otroligt stor skillnad" & "40 tusen var billigt för denna enorma förbättring" och liknande när man inser att i en normal lyssning är skillnaderna möjligt detekterbara men knappast avgörande. Jag har lyssnat till och från på Linns grejor sedan 70-talet och uppskattar många av deras förtjänster. Precis som att jag inte står ut med vissa tillkortakommanden. Det är precis som med allt annat, vi har olika synsätt och framför allt olika prioriteringar.

Men detta är ett Linn-forum och var någonstans ska sådana excesser i hurrarop finnas om inte här? Dessutom finns det en väldans massa praktisk kunskap här som är ovärdelig om man vill jobba med sitt system och optimera.

Och nej, en CD12 in i en köksradio har jag inte sett. I praktisk handling så verkar det nog som om "man" har kostat på sig ganska rejäla grejor före eller i samband med en CD12. Ja, när dom nu fanns att köpa. Och det är bra för det visar att "man" inte driver tesen om source-first in absurdum.

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited