selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 01:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 21, 2007 18:05 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Från Komri användarmanual:

The Komri grew out of the need within Linn to develop a trust-worthy reference monitor in recording sessions for Linn Records.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Jag inser kanske att jag använde ordet monitor lite felaktigt. Erik har förstått precis vad jag menar, högtalarna försvann inte. Det var väldigt tydligt att det var två högtalare som spelade och inga problem att höra var de stod. Det orsakade att musiken inte släppte från högtalarna - det svängde hyggligt och lät bra men den riktiga livekänslan infann sig inte på annat sätt än att det var väldigt bra ljud med grym djupbas. Jag misstänker att det var just därför jag hade problem att till en början förstå alla Keels kvaliteer. Jag upplever att problemen var störst i början men blev mindre mot kvällen (men de fanns där, helt klart, så jag gissar att millimeterjusteringen inte var rätt).

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Om "högtalaren inte försvinner " var det något fel helt klart på Komriplaceringen.
Det tycker jag det gör på de flesta bra injusterade Linnsystem, som inte behöver vara toppsystem.
Dock är Akurate (o uppåt) i en annan klass än de gamla Linnburkarna.
Men mitt Keltik/Klout-system var tillräckligt bra på att försvinna.
Men det tog mig många år o många olika rum att "veta" hur bra det kan bli.
Till slut vet man att NEJ de kan bli bättre. O då var det bara att testa nya placeringar...trimma racket..kolla kablar o el...
Till slut lät så bra som det KAN o BÖR göra.
Kommer således att dröja innan jag lärt mig Komri tillräckligt bra!

Installation är A o O.
Men bara med erfarenhet kan man veta att det låter så pass bra som det ska!
Just därför är en erfaren handlare GULD värd!
Hade bara Kalle fått pilla på Komrina ett par veckor så jäklar var de hade sjungit ut :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 12:52 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Hade bara Kalle fått pilla på Komrina ett par veckor så jäklar var de hade sjungit ut :D
Precis, och därför är det ju synd att handlare aldrig eller sällan får så mycket tid på sig att fixa till eftersom Komri brukar vara på besök snarare än ett "fast inslag" hos de flesta handlare. Jag tror också att det skulle kunna ha blivit hur bra som helst - det var fortfarande bra och man insåg Komris potential, men fick inte uppleva den fullt ut.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Det borde absolut vara i Linns intressa att det skall vara så bra det bara går. Att åka runt och visa upp aktiva Komri är samma sak som att säga: -"Det här är det bästa vi kan". Om ett sånt statement bara är halvbra så kommer många att bli skeptiska till allt Linn gör. Vi som vet hur det kan låta och som hör att det KAN bli bra men att det står fel, vi är redan frälsta. De som är obekanta med märket och som vill ha en inblick kan vara förlorade för alltid.
Ett system med dagens topptolva ska vara kanonbra och sen ska det bara bli bättre med Keel/SE.

Jag har genom åren hört Komri vid ett antal tillfällen hos handlare och aldrig varit det minsta impad. Nu vet jag vad de kan och inser att det är Klimaxseriens högtalare och Klimax är otroligt mycket bättre än Linns andra saker.

/Erik

PS. Undrar om Komri/passiva Solo slår Komri/aktiva Twin DS


Top
   
 Post subject: Apropå Trampolinn...
PostPosted: Sun Jan 28, 2007 19:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Mar 05, 2005 23:52
Posts: 121
Lite märkligt att det sitter en jordkabel på Trampolinn II.

Vän av ordning frågar sig varför då?

Jag har en teori - det kommer mera!
Vad tror ni om att det kommer en Linn-Prefix alltså en variant på Linto som sitter på bottenplattan med korta signalkablar. Vips har man sparat en låda.

Eller kanske något ännu mer extremt. Pickupper är ju mekaniska (underverk) men det finns ju annan teknik också typ optiskt avläsning. Nåt fuffens är på G en alubottenplatta borde inte göra så gigantisk skillnad och som sagt jordkabeln...

Någon som har en teori?

/ Zed

_________________
Silent can be violent!


Top
   
PostPosted: Sun Jan 28, 2007 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Zeedje wrote:
Jag har en teori - det kommer mera!
Vad tror ni om att det kommer en Linn-Prefix alltså en variant på Linto som sitter på bottenplattan med korta signalkablar. Vips har man sparat en låda.
Spara lådor tror jag inte, ligger inte i linje med Linns nya strategi.
En Klimax Lingo och/eller Klimax Linto är tyvärr troligare - o vips kan man kränga 2st Klimaxlådor a minst 50k stycket till sk "premiumkunder". :wink:

Den stora fördelen med de nya prylarna är att beggade EkosII, gamla chassin, gamla Linto/Lingo sjunker i värde så att entusiasterna kan få chansen att uppgradera.
En tolva med de grejjerna är redan så bra som det behövs o mer därtill :D


Top
   
PostPosted: Sun Jan 28, 2007 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
sportbilsentusiasten wrote:
Zeedje wrote:
Jag har en teori - det kommer mera!
Vad tror ni om att det kommer en Linn-Prefix alltså en variant på Linto som sitter på bottenplattan med korta signalkablar. Vips har man sparat en låda.
Spara lådor tror jag inte, ligger inte i linje med Linns nya strategi.
En Klimax Lingo och/eller Klimax Linto är tyvärr troligare - o vips kan man kränga 2st Klimaxlådor a minst 50k stycket till sk "premiumkunder". :wink:

Den stora fördelen med de nya prylarna är att beggade EkosII, gamla chassin, gamla Linto/Lingo sjunker i värde så att entusiasterna kan få chansen att uppgradera.
En tolva med de grejjerna är redan så bra som det behövs o mer därtill :D
Man sätter den förstärkande kretsen på bottenplattan och en Klimaxlåda med strömförsörjning utanför.

/Erik


Top
   
PostPosted: Sun Jan 28, 2007 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Zeedje wrote:
Lite märkligt att det sitter en jordkabel på Trampolinn II.

Vän av ordning frågar sig varför då?

Någon som har en teori?

/ Zed
Aluminium leder ström.
Motorn i en LP 12 drivs av högspänning.
En ren säkerhetsåtgärd om man är säker på att
ha jordade kontakter som i Storbritannien.


Top
   
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 18:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Man sätter den förstärkande kretsen på bottenplattan och en Klimaxlåda med strömförsörjning utanför.
Det känns som om riaa´n borde sitta så när pickupen som möjligt, med tanke på låga signalnivåer, störningar etc. Med dagens små komponenter (stora som dammkorn) borde riaa´n kunna byggas direkt på pickup-huvudet. Problemet blir väl då kablage etc för strömförsörjningen.

/ B


Top
   
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 23:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Mar 05, 2005 23:52
Posts: 121
fredrik wrote:

Aluminium leder ström.
Motorn i en LP 12 drivs av högspänning.
En ren säkerhetsåtgärd om man är säker på att
ha jordade kontakter som i Storbritannien.
Jag undrar det jag. Varför tar man sig omaket att välja ett ledande material. Det kan ju vara så enkelt att det låter bättre än den gamla ickeledande Trampolinn plattan. Men den är ju liksom inte helt ren på insidan, det ser ut som något saknas.

Jag gissar nog att Bill50x är närmare sanningen; en mini-Linto direkt på tonarmen med en strömförsörjning inne i spelaren på aluchassiet. Spekulation, visst men tanken svindlar 8)

/Zed

_________________
Silent can be violent!


Top
   
 Post subject: Tonarmslyft, pre-keel
PostPosted: Thu Feb 01, 2007 10:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Dec 03, 2006 21:38
Posts: 105
Location: Sundbyberg
Dum fråga: Varför är tonarmslyften bortagen på prekeel tolvan?
Eller är det bara jag som ser fel?

Mest bara nyfiken...

Ett trevligt repotage med bra bilder, roligt att läsa!

/M


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 01, 2007 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Kanske för att den går att ta bort, inte behövs ock kanske kan ge en förbättring eller placeboförbättring. Gjorde samma sak när jag hade Ekos.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 01, 2007 21:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 31, 2005 22:39
Posts: 241
Location: Stockholm
Det killarna från Linn sade på demon var att den nya Trampolinen gjorde LP 12 styvare med aluminium inlägget vilket också Keel gör. Talade med också med Kalle som berättade att kabeln och aluminium skivan gjorde spelaren mindre känslig för elektriska interferenser, radiofoni tror jag han kallade det för. Detta gav något bättre ljud. Kalle menade att Keel stod för största delen av ljudförbättringen sedan nya Ekos och sist nya Trampolin.

HF:s demo 12:a har under många år saknat tonarmslyft. Oklart för mig varför. Men jag har för mig att armfyft/icke armlyft diskuterats i en tråd här på Selleri. Personligen har jag aldrig blivit rekomenderad att ta bort armlyten i samband med att mina 12:or servats.

_________________
Bose


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 02, 2007 03:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Själv har jag aldrig använt tonarmslyften på varken kvällens
150.000kr-sondek eller någon annan spelare... Den känns
ungefär lika onödig som en skivborste...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited