selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 21:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 11:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Jag är lite nyfiken på om det går att tweaka en classik music. Kan man tex byta transport, D/A kort och nätdel? Det är väl dessa delar som är lite sämre på classiken. Själva förstärkeriet är ganska hyffsat.

Jag är inte ute efter vad som är teoretiskt möjligt oavsett pris utan snarare om det faktiskt kanske är så att vissa bättre komponeneter i dyrare linnburkar också passar i classiken.
Tex D/A korten, om jag inte är helt ute och cycklar så sköter ett enda kort omvandling till analog signal som sedan går vidare till nästa kort (för och slutsteget). Jag lyfte på locket till min burk och det verkar som om det är så, det går en enda kabel från D/A kortet vidare till "för och slutstegskortet".
Samma resonemang kanske kan gälla för tranporten, det kanske finns någon bättre transport (ikemis tex?) som passar i classiken?
När det gäller nätdelen så läste jag en test av classik där det uppmättes störningar från nätdelen (den är av konventionell typ i classiken). Skulle det funka bättre (mindre störningar/jitter) med en slimline brilliant?

Är det någon av er som känner till om detta har prövats i någon form?

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Ja, det går att tweaka en Classik, ja det går att byta transport, D/A kort och nätdel. Det går t.o.m. att göra det väldigt kostnadseffektivt. Man köper bara en begagnad Ikemi för 11-13000 kr och pluggar in den på Aux in. (Sanningen kan ibland kännas så här hård ;) )

Nätdelen du talar om (slimline brilliant) har låg uteffekt och orkar inte driva slutstegen i Classiken. Kanske skulle den orka med allt annat, men jag är tveksam. Vill du absolut byta nätdel skall du satsa på en från en Classik Movie eller något slutsteg (typ 5125) istället. Men jag tvivlar på att dessa passar i Classiken. De är långa och smala medans Classik Music har en rund trafo. Jag vet heller inte om utspänningen är på rätt nivå, även om jag tror att den är relativt nära.

Classik Music är en kanonprodukt, Linns i särklass bästa integrerade stereoförstärkare. Men om du vill göra den bätttre på ett prestanda och kostnadseffektivt sätt så ska du koppla in en Ikemi eller ännu bättre CD spelare, inte modda insidan eller köpa bättre för/slutsteg. Eftersom du har den i ett skåp så får du inte så stora estetiska effekter av att koppla in en Uni 2.1 eller liknande till den.

En f.d. kollega till mig som satt tvärs över skrivbordet hade sin Classik Music på mitt förra jobb. Till detta hade han sina Kan IV på mina stativ. När vi kopplade in hans Sizmik 10.25 så blev det aningen bättre. (Inte perfekt intrimmad.) När vi kopplade in mitt DIY slutsteg blev det klart bättre, men ingen total revolution. När vi kopplade in min Sony Walkman (WM-D6C) med kassett inspelad hemma hos mig (med Ikemi) blev det ännu större skillnad (än slutsteget). Allra störst skillnad blev det när vi tog dit min Basik/Akito2b/Adikt med LK1 som phonosteg. Kanonbra! Vi lirade plattor där ett halvår tills vi försvann ut på olika projekt. Bättre jobbstereo har jag aldrig haft...

Slutsatsen av detta är att "source first" och GI/GO gäller som alltid. Dessutom lär du fördärva andrahandsvärdet om du moddar innanmätet på Classiken. Det enda jag kan tänka mig i moddväg som skulle funka är någon slags Lejonkloukabel. Men jag tror inte det fanns för Classiken. ( :?: )


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Linnofil wrote:
Nätdelen du talar om (slimline brilliant) har låg uteffekt och orkar inte driva slutstegen i Classiken.
Har för mig att Anders på Tonläget någon gång sa att Classiken har två nätdelar. En trafo för slutsteget, och en switchad (slimline?) för resten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 13:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Linnofil wrote:
Ja, det går att tweaka en Classik, ja det går att byta transport, D/A kort och nätdel. Det går t.o.m. att göra det väldigt kostnadseffektivt. Man köper bara en begagnad Ikemi för 11-13000 kr och pluggar in den på Aux in. (Sanningen kan ibland kännas så här hård ;) )
Ja, så är det nog. Men jag blev ändå förvånad över att allt var så snyggt moduluppbyggt inne i classiken. Transport och D/A kort borde kunna bytas för en rimlig peng och även om man inte byter något annat så borde det bli bättre ljud. Det finns dessutom ganska gott om plats just där transporten och D/A kortet sitter.

För övrigt kan jag nu av egen erfarenhet skriva under på source first. Du och andra har sagt det flera gånger men det är nog inte förräns man själv hört skillnaden som man faktiskt kan förstå hur stor den är.
I lördags tog jag classiken och mina katan (plus stativ som jag nu köpt :D ) till en kompis som har uni 2.1+exotik+2x5125+aktiva akurate plus ett äldre system bestående av mimik+wakonda+2xlk140+aktiva keilidh.
Vi testade en massa olika kombinationer (jag ska skriva om det under min presentation + lägga upp lite bilder).
Det som gjorde den absolut största skillnaden var när vi kopplade in uni 2.1 på auxingången på classiken via silverinterconnects, körde genom classikens för och slutsteg och ut till katan. Oj :!:
Vi lyssnade om och om igen på Pink Floyds "wish you were here" och "Comfortably numb" och det lät väldigt, väldigt bra.
Katan imponerade stort. Vem hade kunna tro att dessa små
dörrkilar :wink: kunde låta så bra?

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 13:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Broccoli wrote:
Linnofil wrote:
Nätdelen du talar om (slimline brilliant) har låg uteffekt och orkar inte driva slutstegen i Classiken.
Har för mig att Anders på Tonläget någon gång sa att Classiken har två nätdelar. En trafo för slutsteget, och en switchad (slimline?) för resten.
Jag såg bara trafon när jag lyfte på skalet. Var skulle den switchade sitta?

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tidiga Classik Music hade två transformatorer: En liten för lågeffektdelarna och en stor trafo för resten. Senare modeller har istället en enkel switchad nätdel plus den stora trafon.

Dessa två lågeffekt-nätdelar är i det närmaste identiska med de i Kolektor (I respektive II).

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 09:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Lejonklou wrote:
Tidiga Classik Music hade två transformatorer: En liten för lågeffektdelarna och en stor trafo för resten. Senare modeller har istället en enkel switchad nätdel plus den stora trafon.

Dessa två lågeffekt-nätdelar är i det närmaste identiska med de i Kolektor (I respektive II).
Då är den switchade som jag har (min classik är från juni 2005) ungefär samma som i kolektor II?
Var sitter den?

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 10:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Denna fråga har egentligen inte med tweak att göra men jag vill inte starta ytterligare en tråd.
Jo, fram på classiken undertill så ser det ut som den har en rs 232 ingång, stämmer detta?

_________________
GForce


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited