selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 13:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Dec 02, 2006 15:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Har funderat på en platt ersättare till min Aconda, men det verkar vara ont om vettiga alternativ. De apparater jag sett har inte på ett tillfredsställande sätt kunnat visa vettig bild av lågupplöst material. DVD-formatet kommer förmodligen att hänga med ett bra tag till och man vill ju kunna avnjuta det med optimal bildkvalitet även i framtiden. Den enda bra platta apparat jag sett var en 37" Loewe med bortglömd modellbeteckning. Någon som sett några andra vettiga apparater som fixar lågupplöst material på ett minst lika bra sätt som en Aconda och som även är duktig på HD?

_________________
/ Janne


Top
   
PostPosted: Sun Dec 03, 2006 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Gule wrote:
...
Någon som sett några andra vettiga apparater som fixar lågupplöst material på ett minst lika bra sätt som en Aconda och som även är duktig på HD?
Lika bra på lågupplöst som en Loewe CRT ? Finns inte i dagsläget vill jag påstå! Varför vill du byta ? Ligg lågt tills du tittar på HD-material i någon större utsträckning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 03, 2006 13:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Jag vill byta för att det inte låter så bra med en stor CRT mellan högtalarna.
Men jag anade att det är som du säger.

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 05, 2006 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Har en Xelos 32 CRT mellan högtalarna och det funkar bra även om det helt säkert blir bättre om den försvann. (iofs kunde jag väl bemöda mig att skruva ur högtalarelementen). Om vi säger så här, mellanskillnaden vad du får betala för en Loewe LCD och vad någon vill ge för din Aconda är ju rätt stor. Om du la den summan på stereon så kan det nog ge större ljudmässigt lyft än att byta Acondan mot en LCD. Visst, platt är platt och jag skulle inte ha något emot att byta denna djupa klump mot något som kan hänga på väggen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 05, 2006 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 737
Location: Stockholm
stefan wrote:
Om du la den summan på stereon så kan det nog ge större ljudmässigt lyft än att byta Acondan mot en LCD. Visst, platt är platt och jag skulle inte ha något emot att byta denna djupa klump mot något som kan hänga på väggen.
Inte så säker på det där, platt tv på gör stor skillnad. Beror iofs på hur bra anläggning man redan har och hur mycket pengar det handlar om som ska invensteras. Tar vi tex min anläggning 2.1/Exotic/2xC6100/242 så är jag övertygad om att 10-15 kkr invenstering på en platt tv för att byta ut en crt ger mer än uppgradera något annat. 10-15 tusen är en ganska "billig" uppgradering, alternativen att byta försteg eller källa kosta betydligt mycket mer.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 06, 2006 02:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Jag upplevde inte "språnget" från min 36 tums tjock-tv till lcd speciellt dramatiskt.36an syntes bra men inte är lcdn sämre anser jag.Däremot blev det ett jättelyft ljudmässigt att få bort jätteklumpen mellan högtalarna.Är riktigt nöjd med Sharpen.Den gör sitt jobb med den äran.

Nu kan det nämnas att jag inte är en som sitter och ser på tv särskillt mycket,det har blivit mindre och mindre med tiden.Min toleransnivå mot diverse skitreklam tenderar bli lägre och lägre.. :evil:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 06, 2006 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Hade inte kollat vad du har för system, Gule så du har ju rätt i att det kostar mer att uppgradera. Dock, 10-15 tusen räcker inte så långt. En Aconda ger väl lite mer men jag tror inte någon vill ge mer än säg fem tusen för min Xelos. Miniminivån idag på 32tums LCD som jag kan tänka mig ligger väl på 20 tusen (Panasonic/Philips). Då är det ändå så att dom har brister jämfört med tjock-Loewe så man vill nog gå på Loewe LCD för 30+. Min Xelos har ett stabilt plastchassi med mindre luft i och var ett klart ljudmässigt lyft mot den förra Panasonic (29tum 4:3), en stor skallrande plastlåda! Vill väl ändå tro att t ex byte Ikemi->Majik skulle ge mer än att byta till LCD i mitt fall. Ändå en TV emellan, helt utan kan ju vara en annan femma.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 06, 2006 21:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Projektor är inte ett alternativ? Utan att tänka de ekonomiska aspekterna skulle jag gärna ha en kanske 26-28" LCD-tv antingen mellan högtalarna eller på annan plats i vardagsrummet. Vad som passar bäst estetiskt.

Sedan har man en projektor att använda för filmer, ger stoor bild för filmer men man slipper en stor svart ram under den majoritet av tiden då man inte ser på film/TV.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 06, 2006 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Fast istället måste man ju montera upp en duk av nåt slag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 07, 2006 16:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Ptja... jag ser ju nästan uteslutande på film så... ja, jo... Projektor är nog en god idé. Och att nagla fast en duk i taket borde inte vara något större problem. Ehuru ett problem ändå, ty jag har ganska högt i tak. Eller... högt och högt. Det är 2,90 till tak.

Men likväl vill man ju hitta en bra projektor. Som då ska klara lågupplöst som en Aconda och även HD-material. :)

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 19, 2006 10:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Feb 06, 2004 09:58
Posts: 155
Location: Republiken Jämtland
Efter att ha haft min Toshiba 32" WL68 några veckor nu så kan jag utan problem rekommendera ett köp.

/Thomas

_________________
"Objekt vilka kamoufleras i en säsongbetonad kristallinisk aggregatform av diväteoxid blottlägges vid dennas övergång till större molekylär rörlighet."


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 19, 2006 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Har i helgen kollat hos min svägerska och deras nya Philips 32PF9731D/10, pris i handeln 20 tusen jämt. En av dom bästa 32 tums LCD helt klart. Med en bärbar dator kopplad in på HDMI och 1080i så lyfter ju digitalbilder väldigt jämfört med min tjock-Loewe. Lågupplöst är en annan femma och sämre signal som VHS känns som en smärre chock. På analogt Comhem känner man också direkt att man inte kan nöja sig med detta. Med den inbyggda digitalmottagaren och DVD blir det ju bra men inte så att det är något som är direkt bättre än vad jag har. Sen har vi svärtan som inte känns 100%-igt rätt heller. Inte lätt det här med att välja TV helt klart.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 19, 2006 23:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 30, 2006 14:52
Posts: 200
Location: Piteå
Måste det vara en LCD, och varför i så fall? Plasma ger enligt mig och många andra en betydligt behagligare bild med bättre hantering av färger och gråskala, samt högre kontrast. Inbränning är bara ett problem om man är mkt slarvig och upplösning är inte så viktigt som man kan tro. Panasonic TH-42PV60 för runt 15000:- är en alldeles förträfflig tv med bra bild, gott om ingångar och riktigt bra hantering av lågupplöst material.

Mvh Mattias


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Håller med fullständigt. Mitt eget val idag hade varit en plasma, antingen Pana PV600 eller Pioneer. PV600 får man ju för samma pengar som Philipsen jag nämnde. Det är både större och bättre. Dock, många tycker ju en 42-tummare är väl skrymmande.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
jag köpte en panasonic pv60 för ca 2 veckor sen.......otroligt mycket bild för pengarna........och kvaliteten på analog singnal var otroligt bra....har inte sett någon platt tc med bättre analog bild.....

Funderade och på LCD men då blir det det dubbla i pengar för att man ska få det man vill ha om man inte vill ha släpningar i bilden när man t.e.x ser på sport

Jag har idag också projektor......vet inte hur jag ska göra om plasman ska få bli bildkälla även vi filmtittande eller om det även i försättningen ska bli projektor,

Fördelen med projektor är att man får helt rent mellan högtalarna

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited