selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Guide till Brian Ferry!
PostPosted: Thu Dec 02, 2004 17:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej alla!
Har en platta med Roxy Music hemma. Flesh + blood och jag gillar den skarpt.
Frågan är allstå - finns det mer? Brian Ferry, som jag tror står bakom dem, är det någon som kan berätta var man ska börja lyssna, vilka skivor man måste ha?

PostPosted: Thu Dec 02, 2004 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

josefen wrote:
Hej alla!
Frågan är allstå - finns det mer? Brian Ferry, som jag tror står bakom dem, är det någon som kan berätta var man ska börja lyssna, vilka skivor man måste ha?
"For Your Pleasure" och "Stranded" är 2 bra skivor i samma klass och stil. Klart bra. Själv är jag mycket förtjust i deras första släpp, den självbetitlade "Roxy Music" där även Brian Eno är med och flipprar på sin synth :-) Ljudet är lite murkigt dock, men efter någon låt har man vant sig och det är helt OK.

"Siren" och "Country Life" är också helt OK skivor, Avalon är högklassig både musikaliskt och ljudmässigt, men är mycket lugnare musik och känns mer som de flesta av Bryan Ferrys soloprojekt.

En i mitt tycke lite märklig soloplatta av Bryan Ferry är "Let´s Stick Together" som innehåller många av de låtar som finns på Roxy Musics debutplatta. Låtarna verkar (enligt noteringar på skivomslaget) vara inspelade ungefär samtidigt med Roxy-versionerna, låter musikaliskt ganska lika men med rätt annorlunda ljud.

Botanisera du bland Roxy Musics skivsläpp, det kommer sysselsätta dig lång tid :-) Om du kollar på www.amazon.co.uk hittar du såväl skivorna som de böcker som skrivits om gruppen.

/ B

PostPosted: Sun Dec 05, 2004 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

josefen wrote:
Hej alla!
Jag tycker att ALLT är bra (både med Bryan Ferry och Roxy Music) fram till 1986 och "Boys and Girls" (där är är iofs "Slave to love med", och den är ju jättebra). Så det är bara att köpa! Faktum är att Flesh + blood var min första också, nu tycker jag att den är lätt sämst, så du har mycket att se fram emot!

Lycka till! /Henrik

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 13:36 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

henriklh: Det är precis som du skriver: Flesh + Blood är nog den faktiskt den sämsta. Och om någon gillar den starkt är det ju bara att köpa precis vilken Bryan Ferry / Roxy Music som helst.

Personligen rekommenderar jag dock Country Life eller Avalon. Stranded är också ett alternativ. For Your Pleasure är en höjdare, men något svårare att sätta sig in i (dvs undvik till att börja med).

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 15:41 
Håller med. Personligen föredrar jag Roxy Music framför Ferrys soloalbum, men du kan nog köpa allt du kommer över med Roxy Music/Brian Ferry utan att bli särskilt besviken.

Ett tips är att köpa "Siren" med Roxy Music. Mitt favoritalbum och helt klart värt några lyssningar.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bästa instegsskivan om man är lite mjukare lagd och kan hålla till godo med Cd så är den relativt nya Balad samling från 2001 eller något sådant. Riktigt härlig och fantastiskt smakfull remastering.

Själv började jag med den första skivan som helt klart är bäst och gick sedan framåt i tiden, idag gillar jag i princip allt. det finns minst en hit på varje skiva. På 1a skivan: Roxy Music hittar man för övrigt världens bästa låt: ladytron om det nu finns någon sådan.

Prova gärna deras eller Ferrys EPs typ windswept lite konstig men riktigt kul för ett fan.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 21, 2006 00:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kan rekommendera Roxy Music´s liveplatta "Heart still beating". Live at Frejus France.
Med en bra version av "Like a hurricane"+alla andra kanonlåtar :) Albumet är från 1990.

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00