selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 14:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 21:46 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Kairn är bättre än Kolektor. Möjligen kan det i nåt extremt fall med en mycket tidig Kairn och en mycket sen Kolektor vara så att Kolektorn blir bättre, men vanligtvis är det ingen tvekan om att Kairn är bättre.

Kairn Pro är en Kairn utan phonosteg. Hur logiken hänger ihop med namnet förtäljer inte historien...

Edit: Smurf :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 09, 2006 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Karin är bättre men Kolektor är billigare, det blir nog svårt att få Kairn + LK140 för det man kan få för en Classik.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 09, 2006 20:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
henriklh wrote:
Karin är bättre men Kolektor är billigare, det blir nog svårt att få Kairn + LK140 för det man kan få för en Classik.
Det är ju inte aktuellt ännu så jag hinner nog få ihop till mellanskillnaden.

Hopaps detta inte blir för mycket OT nu, men hur står sig tex ikemi+kairn+lk140 (med och utan aktivering) mot tex uni sc+av5125 (med och utan aktivering) och med katan i båda fallen?
Dom nyare burkarna är ju betydligt dyrare, men är dom så mycket bättre som priset indikerar om man bara ska lyssna på 2 kanals ljud?

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 09, 2006 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
GForce wrote:
henriklh wrote:
Karin är bättre men Kolektor är billigare, det blir nog svårt att få Kairn + LK140 för det man kan få för en Classik.
Det är ju inte aktuellt ännu så jag hinner nog få ihop till mellanskillnaden.

Hopaps detta inte blir för mycket OT nu, men hur står sig tex ikemi+kairn+lk140 (med och utan aktivering) mot tex uni sc+av5125 (med och utan aktivering) och med katan i båda fallen?
Dom nyare burkarna är ju betydligt dyrare, men är dom så mycket bättre som priset indikerar om man bara ska lyssna på 2 kanals ljud?
Det är frågan om 2X LK140 är bättre än 1X5125....om du tänker köra aktivt...det är mera driv i LK140 men 5125 låter bättre men just till Katan är jag inte säker på att 5125 är bättre än 2 xLK140

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 09, 2006 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag skulle vilja påstå att aktivt med 140 är helt ointressant så länge man kan få en 5125 för samma pris. Att 140 skulle vara bättre på någon punkt har jag aldrig hört talas om. Diskussionen brukar gälla 5125 och Klout, där råder det delade meningar.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 09, 2006 23:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Men hur rankar ni ikemi + kairn mot uni sc då?
Att uni sc är bättre är väl klart men är det värt merpriset om man bara ska lyssna på cd?

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 10, 2006 01:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
henriklh wrote:
Jag skulle vilja påstå att aktivt med 140 är helt ointressant så länge man kan få en 5125 för samma pris. Att 140 skulle vara bättre på någon punkt har jag aldrig hört talas om. Diskussionen brukar gälla 5125 och Klout, där råder det delade meningar.
Jag har haft katan och aktivt med 5125.....visst lätt det bra...men utan drag och driv i musiken.......funkade kanon på musik där det fokuserade på rösten....men med t.e.x hårdrock med mycket elgitarer lätt det bara tunt och tråkigt.....därimot med 2x2250 vart det drag igen

Jag tycker inte att LK140 är bättre än 5125 men just till katan är jag lite tveksam på att 5125 är ett bättre alternativ

Jag hade därimot hem ett par ninka och där funkade 5125 mycket bra aktivt

Men om jag skulle välja skulle jag hellre gå på 2250 passivt än 5125 aktivt med katan och det är samma pengar ungefär

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 10, 2006 02:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Men om jag skulle välja skulle jag hellre gå på 2250 passivt än 5125 aktivt med katan och det är samma pengar ungefär
Hmm, är du säker på det? De 2250 jag sett beggade har varit betydligt dyrare än 5125. Hade du en subb till dina katan när du körde 2250 passivt? När katan aktiveras så går dom ner till 60hz mot 75hz när dom är passiva. Det är ju en viss skillnad så även om 2250 är ett bättre slutsteg så fattar jag inte hur de har mer "punch" passivt än 5125 aktivt. Alltså, jag ifrågasätter inte det du skriver, du har ju testat, men kan du beskriva lite närmare hur du upplevde skillnaden och om det märktes skillnad i basen också.

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 10, 2006 06:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Men om jag skulle välja skulle jag hellre gå på 2250 passivt än 5125 aktivt med katan och det är samma pengar ungefär
Du har kanske rätt har inte testat själv. Men dock har jag hört C2200 passivt vs Cx100 aktivt och det aktiva var klart bättre på Katan. Allt lät bara bättre även basen.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 10, 2006 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Clas wrote:
pekka71 wrote:
Men om jag skulle välja skulle jag hellre gå på 2250 passivt än 5125 aktivt med katan och det är samma pengar ungefär
Du har kanske rätt har inte testat själv. Men dock har jag hört C2200 passivt vs Cx100 aktivt och det aktiva var klart bättre på Katan. Allt lät bara bättre även basen.
5125 aktivt är bättre i många avsenden än passivt 2250 men enligt min mening så orkar inte ett 5125 riktigt med ett par katan, på något viss måste man höja så mycket innan de börjar släppa att man är på gränsen av vad slutsteget orkar med...

Men det bästa måste ju vara att testa

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 10, 2006 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
GForce wrote:
pekka71 wrote:
Men om jag skulle välja skulle jag hellre gå på 2250 passivt än 5125 aktivt med katan och det är samma pengar ungefär
Hmm, är du säker på det? De 2250 jag sett beggade har varit betydligt dyrare än 5125. Hade du en subb till dina katan när du körde 2250 passivt? När katan aktiveras så går dom ner till 60hz mot 75hz när dom är passiva. Det är ju en viss skillnad så även om 2250 är ett bättre slutsteg så fattar jag inte hur de har mer "punch" passivt än 5125 aktivt. Alltså, jag ifrågasätter inte det du skriver, du har ju testat, men kan du beskriva lite närmare hur du upplevde skillnaden och om det märktes skillnad i basen också.
Passivt 2250 körde jag bara innan jag sålde mina katan innan det körde jag med aktivt med 2250

Men när jag gick passivt från aktivt så blev det helt klart sämre men draget och drivet i musiken var ändå kvar med 2250 iofs biampat

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 10, 2006 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
GForce wrote:
Men hur rankar ni ikemi + kairn mot uni sc då?
Att uni sc är bättre är väl klart men är det värt merpriset om man bara ska lyssna på cd?
Skillnaden är rejält stor inte så att Ikemi och kairn är dåliga men i en direkt jämförelse har Ikemi Kairn inte en chans.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 10, 2006 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
pekka71 wrote:
Clas wrote:
pekka71 wrote:
Men om jag skulle välja skulle jag hellre gå på 2250 passivt än 5125 aktivt med katan och det är samma pengar ungefär
Du har kanske rätt har inte testat själv. Men dock har jag hört C2200 passivt vs Cx100 aktivt och det aktiva var klart bättre på Katan. Allt lät bara bättre även basen.
5125 aktivt är bättre i många avsenden än passivt 2250 men enligt min mening så orkar inte ett 5125 riktigt med ett par katan, på något viss måste man höja så mycket innan de börjar släppa att man är på gränsen av vad slutsteget orkar med...

Men det bästa måste ju vara att testa
Hmmm det är kanske det som jag upplever som mindre bra med min anläggning. Blev det bättre på låg volym med 2250 också tycker du?

Det kanske är 2250 jag ska gå på istället för att byta burkar eller skaffa sub? Fast du gav ju upp Katan helt och hållet så dom kanske aldrig var nått för dig?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 10, 2006 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
don Tomaso wrote:
pekka71 wrote:
Clas wrote:
Du har kanske rätt har inte testat själv. Men dock har jag hört C2200 passivt vs Cx100 aktivt och det aktiva var klart bättre på Katan. Allt lät bara bättre även basen.
5125 aktivt är bättre i många avsenden än passivt 2250 men enligt min mening så orkar inte ett 5125 riktigt med ett par katan, på något viss måste man höja så mycket innan de börjar släppa att man är på gränsen av vad slutsteget orkar med...

Men det bästa måste ju vara att testa
Hmmm det är kanske det som jag upplever som mindre bra med min anläggning. Blev det bättre på låg volym med 2250 också tycker du?

Det kanske är 2250 jag ska gå på istället för att byta burkar eller skaffa sub? Fast du gav ju upp Katan helt och hållet så dom kanske aldrig var nått för dig?
Bättre vart det..men Katan behöver ganska mycket volym för att spela ut jämfört med t.e.x mina Espek

Men med facit i hand vette tusan om jag inte skulle ha valt 2x12" sizmek katan samt aktiva med 2250 framför Espek aktiva

Problemet med subb och aktivt med sc är ju att det går inte att använda subbutgången för då klipper den frontarna vid 80 hz

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 10, 2006 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
don Tomaso wrote:
GForce wrote:
Men hur rankar ni ikemi + kairn mot uni sc då?
Att uni sc är bättre är väl klart men är det värt merpriset om man bara ska lyssna på cd?
Skillnaden är rejält stor inte så att Ikemi och kairn är dåliga men i en direkt jämförelse har Ikemi Kairn inte en chans.
Spelar man bara CD så köper man inte en SC. Majik CD+Kontrol är värd merkostnaden då.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited