selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 10:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Vad är viktigast?
PostPosted: Thu Apr 15, 2004 16:53 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Apr 12, 2004 21:37
Posts: 19
Location: Sundbyberg
Kära vänner!

Vad anser ni vara viktigast - skivorna eller stereon?

Och en sak till: Hur bra låter en stereo före respektive efter man inhandlat den?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 15, 2004 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Svar på fråga 1 skivorna utan att ha några skivor har man ju ingen anleding att ha en stereo.
Svar på fråga 2 många gånger låter den bättre när man handlat grejorna eenligt min erfarenhet när man väl sätter sig och lyssnar avslappnat så lätt att man sitter och blockerar sig när man ska handla med frågor som är det värt det är det inte några fel jag inte kan leva med osv.

det är så jag brukar uppleva det. Men precis när man fått hem den kanske det låter sämmre då man eventuellt hört betydligt bättre grejor vid inköpstillfället och innan man fått allt placerat ordentligt.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 16, 2004 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Ja det är bara att instämma, musiken är helt klart det viktigaste.

Men visst finns det personer som tycker det omvända, det måste det finnas för varför har man annars en stereo för många tio tusen och tio tjugo skivor?

Finns det någon som läser detta som tycker att stereon är det viktigaste, det vore kul om någon skulle vilja stå för det i så fall. Det är ju i och för sig inget fel i det alla har olika intressen och prioreteringar.

En annan aspekt är hurvida man kan lyssna på en skiva med dåligt ljud och uppskatta musiken änndå. Visst det finns skivor med så katastrofalt dåligt ljud att det är störande även på morsans kompakt skräp, men skivor med lagomt dåligt ljud hur är det med dom?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 18, 2004 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Om jag funderar över vilka personer i min omgivning som har en stor och ständigt växande skivsamling och lyssnar ofta och intensivt på musik...

så vill jag nog påstå att dom inte sitter med en kass anläggning av
typ "On Off" kvalite.

Även om det finns undantag så vill jag nog påstå att de som sitter med Linn grejor (eller annan vettig utrustning) oftast har lite större skivsamlingar och lyssnar mer engagerat på musik!

Sorry The_Killer :( det kostar att ha kul!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 18, 2004 16:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag tycker att antalet skivor man köper beror mycket på kvalitén på anläggningen. Ju bättre kvalité det är på grejerna desto mer musik upptäcker man som är bra. Dåliga inspelningar spelar mindre roll också. Särskilt märker jag detta sedan jag skaffade LP12. Skivsamlingen har ökat enligt formeln y=e^x sedan dess. :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 18, 2004 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
På den andra frågan är det tyvärr så att man fort vänjer dig med en uppgradering man gjort. Det tar inte särskilt lång tid att vänja sig med det nya ljudet. Skillnaden mellan det nya och det gamla är dock betydligt större då man lyssnat in sig på det nya ett tag än vad det framkommer vid ett AB-test.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 18, 2004 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Jag måste röra mig i ett mycket blandat sällskap. Främst en kille som jag tänker på pratar mycket om stereo och olika prylar men aldrig om musik.

Det motsatta är dock det vanliga, jag har mängder med kompisar som lyssnar hur mycket på musik som helst och köper skivor stup i kvarten. Deras utrustningar är dock av sådan kvalite att vissa av er nog inte skulle tro det var sant.

En kille har flera gamla vinylspelare kopplade till en mixer kopplad till en förstärkare som han hittade i ett soprum. Hans cd skivor täcker dock upp en bokhylla och hur mycket vinyl han har vill jag inte ens tänka på.

Det finns alla sorters människor, men det var väll ingen nyhet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 19, 2004 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Jag måste röra mig i ett mycket blandat sällskap
Ett blandat sällskap är ju fatkiskt en förutsättning för att ett forum skall kunna leva och frodas så det känns jättebra att du konstaterat detta.

Om alla var stöpta i samma stil skulle varje tråd dö efter en reply :?
Eller 15 reply där alla håller med föregående talare.. :cry:

För att återvända till tråden så tror jag dock inte att det är särskilt många på detta forum som hellre sitter med 10000 st skivor och en allt i ett JVC anläggning än med 1500 st skivor och en Unidisk!

Alla har vi en egen uppfattning om vilken nivå som är lämplig?
Och där hoppas jag att vi aldrig kommer överens :lol:
För alla är ju unika? eller? :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 01:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
jag har bara "hållit på" med hifi i 2 år.....lyssnade inte speciellt mycket på musik innan jag köpte den här anläggningen, det började så klart med hembio....högtalarna först osv...men gick tillbaka till 2 kanaligt pga att det lät så mycket bättre i mina öron och pga att jag inte såg så mycket film överhuvudtaget, så nån större skivsamling har jag inte.

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 08:38 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2004 10:58
Posts: 38
En person med en b r a stereo (t ex Linn)har ofta kanske 100 favoritskivor,
en person med en stereo av märke till exempel X eller X
har kanske bara ca 10 favoritskivor...

Detta eftersom hans ANLÄGGNING låter så "fantasktiskt" bra med dessa
10 skivor.

Den första personen kan slänga i vilken skiva som helst (eller har
i a f betydligt mer favoriter) eftersom MUSIKEN låter kanonbra med
hans prylar.


/L

(Lite off topic kanske...?)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 09:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Kinos wrote:
En person med en b r a stereo (t ex Linn)har ofta kanske 100 favoritskivor,
en person med en stereo av märke till exempel X eller X
har kanske bara ca 10 favoritskivor...

Detta eftersom hans ANLÄGGNING låter så "fantasktiskt" bra med dessa
10 skivor.

Den första personen kan slänga i vilken skiva som helst (eller har
i a f betydligt mer favoriter) eftersom MUSIKEN låter kanonbra med
hans prylar.


/L

(Lite off topic kanske...?)
Oj då måste jag ha en riktig kanon anläggning :) med alla de favoriter jag har i olika musik gengres.
Men visst är det på det sättet som du säger.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 01:32 
Märklig frågeställning.

Varken skivorna eller stereon låter ju utan varandra, så det är nån sorts
jämvikt.

Däremot är stereon det lättaste att ersätta t.ex. efter en brand. Skivorna
(särskilt för oss vinyldårar) kan vara mycket svårare att hitta igen.

Sen lever vi nog alla för musikens kickar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 28, 2004 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Vill ju inte bråka eller vara oförskämd, men jag är tämligen övertygad om att kopplingen att Linn köpare skulle vara mycket mer intresserade av musik än andra typer av hifi köpare som anses vara intresserade av teknik/hifi.

Jag tror att det bara är en myt som Linn köpare har fått för sig på samma sätt som att Linn fokuserar på musiken och andra märken sysslar med hifi. Jag tycker att det finns många hifi märken som är väldigt bra på att förmedla musik och jag vet många "icke linn köpare" somk är mycket mer intresserade av musik och har mycket större musiksamlingar än vad jag har.

Som sagt, vill inte röra upp hela forumet, bara öppna upp sinnena lite. Jag tycker att Linn gör prylar som är väldigt bra på att förmedla musik, men de är inte det ända märket som gör det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 28, 2004 12:59 
ulfbnilsson wrote:
Vill ju inte bråka eller vara oförskämd, men jag är tämligen övertygad om att kopplingen att Linn köpare skulle vara mycket mer intresserade av musik än andra typer av hifi köpare som anses vara intresserade av teknik/hifi.

Jag tror att det bara är en myt som Linn köpare har fått för sig på samma sätt som att Linn fokuserar på musiken och andra märken sysslar med hifi. Jag tycker att det finns många hifi märken som är väldigt bra på att förmedla musik och jag vet många "icke linn köpare" somk är mycket mer intresserade av musik och har mycket större musiksamlingar än vad jag har.

Som sagt, vill inte röra upp hela forumet, bara öppna upp sinnena lite. Jag tycker att Linn gör prylar som är väldigt bra på att förmedla musik, men de är inte det ända märket som gör det.
Vem är intresserad av att ha patent på att tycka om musik? Och vem blir
stött om det nu är så att alla har denna sunda inställning i frågan? Inte jag
iaf.

Det är bara slöseri med tid i att spekulera i hur andra lever sina liv och
hur de prioriterar i frågan om vad som är viktigast; musik eller hifi.
Huvudsaken är ju att man är nöjd själv.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 28, 2004 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag måste nog erkänna att jag åtminstone har varit mer intresserad av stereon än av skivorna. Jag har väldigt få skivor mot vad min anläggning kostar? Har iofs vissa favvoskivor som spelas väldigt ofta, skivsamlingen växer också sakta men säkert. Har nu ca 390 vinyl och 280 CD där vinylsamlingen växer mest. Jag hade förut svårt att lyssna och njuta utan att fundera på vilken del i anläggningen som ska bytas. Det går bättre nu iaf på CD-sidan där jag är nöjd och inte kommer att uppgradera på överskådlig tid, köper nästan inga nya CDs. På vinylsidan ska jag göra rejäla uppgraderingar så fort ekonomin tillåter och det gör att det är lite svårt att slappna av och njuta av musiken utan att grubbla på hur man ska få råd med en LP12:a nu :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited