selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 07:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Apr 14, 2004 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Nu blir jag riktigt sur. Jag och en kompis köpte silverkablar för några år sedan. Resultatet var att den var annolunda än den svarta men det var tveksamt om den var bättre.

Jag fick idag tillbaka kablarna från High Fidelity som lött om lödningarna på kablarna. Nu behövde jag inte ens jämföra med den svarta kabeln för att höra att det var frågan om ett relativt stort lyft. Några jämförelser visade i allafall att silverkabeln är klart bättre på allt, den är behagligare, fylligare och mer driv etc. etc.. Kort sagt den var klart bättre.

Det jag blir förbannad på är hur de Linnhandlare som vi köpt silverkablar av kan släppa igenom så dåliga lödningar som det var på kablarna. Den kostar trots allt runt 3000:- och för de pengarna förväntar jag i allafall mig lödningar som är bra. Om silverkabeln är för svår att löda för dem tycker jag inte att de skall göra det, det är faktiskt att lura kunden att göra det. :evil:

När jag pratade med dem på High Fidelity undrade de dem som lött kablarna, de tyckte att det var mycket dålig stil att sälja kablar med lödningar som de kallade för "fluglortar". De tyckte med andra ord att lödningarna var långt ifrån bra.

Ett råd till alla som har silverkablar är att jämföra dessa med den svarta. Det ska vara ett klart lyft till silverkabelns fördel annars är lödningarna dåliga. Låt dem på High Fidelity löda kablarna, de gör, till skillnad från vissa andra handlare, ett bra jobb.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 15, 2004 11:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 23, 2003 23:04
Posts: 70
Location: Sthlm
jag kan konfirmera att skillnaden är mycket stor. blev demad på hifidelity för ett år sen. detta har tagits upp på forumet tidigare


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 15, 2004 13:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2004 10:58
Posts: 38
Vem hade lött kontakterna förra gången? När var det?


/K


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 16, 2004 13:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Trist när man köpt kablar för 3000 kr och de inte håller måtten. Tycker att det är trist av handlare som knappt engagerar sig för att göra det man betalat dem att göra helhjärtat. Tycker inte att det är mer än rätt om de handlare som missköter sig får en känga här och att man på det sättet kan hjälpa andra att slippa råka ut för liknande saker ochatt de/den berörda skärper sig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 16, 2004 13:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Trist när man köpt kablar för 3000 kr och de inte håller måtten. Tycker att det är värdelöst av handlare som knappt engagerar sig för att göra det man betalat dem för.Det är inte mer än rätt om de handlare som missköter sig får en känga här och att man på det sättet kan hjälpa andra att slippa råka ut för liknande saker ochatt de/den berörda skärper sig.[/quote]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 16, 2004 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Off topic men ändå on topic jag löder alla mina kablar själv då vet jag att de blir bra har iofs inte skaffat nån silverkabel att löda ihop men har lött många andra svåra ledare.

Men det kanske inte är så bra att rekomendra då lödning är en svår konst som att svetsa ungefär i svårghetsgrad (iofs behärskar jag båda).

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 17, 2004 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag vet inte om det är riktigt rumsrent att gå ut med vem som lött kontakterna. Dock kan jag säga att det rör sig om två olika kablar som är köpta på två olika ställen. Båda är alltså lödda på Linnbutiker. Det märkliga är dock att en av handlarna hade kabeln jag köpte som demokabel.

Tanken med tråden var snarare att gå ut med att denna kabel är ruskigt bra, och en bra uppgradering tycker jag om den är lödd på rätt sätt. Det jag också vill poängtera är att bara för att den är lödd av en Linnhandlare betyder det inte att den är bra lödd. därför tycker jag man kan använda den svarta som en referens. Lödningarna som Kalle på High Fidelity gör håller dock högsta kvalité.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 18, 2004 15:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Hur bra/dåliga är lödningarna på de silverkablar som är fabrikslödda av Linn (för visst kan man köpa såna också? alla löds väl inte i butik eller?).

Hade för mig iallafall att en del handlare löder om dessa för att de tycker Linnlödningarna är dåliga.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 08:45 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2004 10:58
Posts: 38
Fabrikslödningarna är nog bra, men de löder inte fast hela skärmen,
de klipper av den övre delen av skärmen istället för att löda den.

Silverkablen är ett helsike att löda med silverkontakterna, kanske var
det någon nybörjare (eller praktikant) som lött Freddes kablar...?

Detta är dock ingen ursäkt, ansvaret ligger hos butikschefen/ägaren
att se till att lödningarna är bra/perfekta...

Kan starkt rekommendera silverkabeln, se dock till att använda silver-
kontakterna till dem! Köp inte andra kontakter till dem!


/K


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Kinos wrote:
Silverkablen är ett helsike att löda med silverkontakterna, kanske var
det någon nybörjare (eller praktikant) som lött Freddes kablar...?

Detta är dock ingen ursäkt, ansvaret ligger hos butikschefen/ägaren
att se till att lödningarna är bra/perfekta...
I det ena fallet är det inte en nybörjare som lött, i det andra vet jag inte. I vilket fall som helst så är det som du säger, ansvaret ligger på butikschefen/ägaren. Kan de inte löda ska de låta bli.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Hmmm kan inte låta bli att fundera på hur lödningarna blev på min nya K400 + en vanlig signalkabel som min butik fixade. Klart dom är väl mycket lättare att löda så det blev säkert bra :?

Hursomhelst tar jag det här som ett tips att köpa silverkablar av Kalle när det är dags att uppgradera.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
En av anledningarna till att handlarna själva vill löda (förutom när det handlar om andra längder än 1,2 m) är att de tjänar betydligt mer på att löda själv från lösmeterrullarna av kabel som de köper in än att sälja de färdiglödda kablarna direkt från Linn. Något att tänka på kanske...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Alla vi som är intresserade av Silverkablar kanske skulle gå ihop och anlita Hepcat som tillverkare. De brukar ju dyka upp silverkabel på löpmeter ibland. Hepcat du fixar säkert kablar till bättre pris än Linn? :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 18:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Va? Vad? Hur? vem? Vad tar linn för det då?

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 18:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Quote:
anlita Hepcat som tillverkare
Låter som en strålande ide, så får han distrubuera vidare dem i landet mot lämplig ersättning :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited