selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 12:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Apr 14, 2004 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Jag pratade en gång med en linnhandlare som sa att biampning inte är ett vettigt alternativ så länge det inte är frågan om att köra aktivt. Han snackade om att ett av stegen alltid skulle vara lite bättre och att det skulle ta ut det andra? Jag kan inte påstå att jag fattar riktigt vad det handlar om men känner någon igen resonemanget? Att som i mitt fall köpa till ett LK-100 till och köra mina högtalare biampat skulle inte vara en så stor investering men är det lönt? En fördel är ju att man redan skulle ha två steg när man köper ett par linn högtalare och kan börja köra aktivt på en gång.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 14, 2004 08:21 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jag tror att det han menade var att steget från ett slutsteg till två likadana inte ger så mycket som steget från två slutsteg (eller fler beroende på högtalare) till aktivt. Däremot är det ju inget som säger att man måste köpa både flera slutsteg och aktiva kort samtidigt, du kanske hittar ett beg. steg du "bara måste ha med tanke på priset" och köper det, men väntar lite med aktivering av högtalarna.

Angående att köra med ett sämre och ett bättre steg så tror jag att det i de flesta fallen (finns säkerligen undantag) är bättre att köra med ett bra steg jämfört med ett bra och ett halvbra. Jag tycker att ett lk140 låter bättre än 1*lk85 plus 1* lk140 till exempel, däremot kan aktivt med 2*lk85 vara bättre än ett passivt lk140, det har jag inte haft möjlighet att testa men har det som uppgraderingside. Hoppas jag inte rörde till det ytterliggare iallafall. :)

// Daniel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 14, 2004 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Enligt mina erfarenheter så lönar sig biamp om än inte lika mycket som aktivt. Om man har två olika slutsteg så brukar det bästa vara att ha det bästa steget på diskanten men kan säker vara tvärt om i vissa konfigurationer.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 15, 2004 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Tackar för det grabbar.

Har jag fattat rätt när jag säger att två LK-100 biampat till mina högtalare (JPW-203) kommer att låta bättre än att köra med ett enda LK-100?

Vi bortser från rent kostnads effektivt tänkande och fokuserar på om det blir bättre eller ej.

När man ser på personer som har andra märken verkar det vara vanligare med bi(tri)ampning. Det är ju inte så många tillverkare som annvänder sig av aktiv drift heller, men jag har alldrig sett något Linn system med denna konstelation.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 15, 2004 08:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tjagge wrote:
Har jag fattat rätt när jag säger att två LK-100 biampat till mina högtalare (JPW-203) kommer att låta bättre än att köra med ett enda LK-100?

Vi bortser från rent kostnads effektivt tänkande och fokuserar på om det blir bättre eller ej.
Det bör absolut bli en förbättring, särskilt om de är mer trögdrivna dina högtalare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 16, 2004 21:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
jag tycker att det låter bättre med två steg än med bara ett....
Dock beroende på vad det är för steg.....tror ju att ett 2250 ensamt knäcker det mesta i både bi-amp och tri-amp (passivt), men nu har jag ju inte det.

Jag har som sagt en Classik som driver mellan & bas på mina Linn AV5140 och ett nytt LK85 som driver diskanterna.

Det lät betydligt bättre att sätta LK85:an på diskanterna än på basen som jag hade tidigare.

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 17, 2004 00:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Två av samma blir bättre förstås men är det kostnadseffektivt? Nej! Säg att en beg LK140 betingar samma pris som två beg LK100, då vill jag definitivt hävda att en LK140 är bättre än dessa två på alla högtalare.

Tar vi en ny 2250 så betingar det vad man får ge för två lite bättre beg Klout. Nu har jag inte hört biampat med två Klout på väldigt länge men med tanke på hur mycket bättre 2250 är så tror jag definitivt att två Klout'ar inte har en chans.

Blanda kan bli hursomhelst, Klout och LK100 biampat blir sämre än bara Klout. Är det mindre skillnader (som 85 och 140) så vet jag inte, man får testa. Ang Classik/KL85 så skulle jag testa hur det blir med bara 85:an.

Två är inte dubbelt så bra men det är dubbelt så dyrt. Aktivt system är en annan femma dock, siktar man på det så är det självklart vettigt som ett steg på vägen.

/Stefan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 17, 2004 01:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Quote:
jag tycker att det låter bättre med två steg än med bara ett....
Jo, jag förstår nu att du testat med bara LK85:an. /Stefan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 17, 2004 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Tackar för era upplysningar jag har fått svar på mina funderingar och lite till. Om det är någon som har mer att säga om ämnet i fråga så släng gärna in dina synpunkter.

/Andreas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 17, 2004 15:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Då jag köpte mitt LK140 hade jag mitt LK85 hemma några dagar innan jag sålde det. Jag provade då att köra biamp med LK140 och LK85. I mina öron var det inget snack om att LK140 lät bättre ensam än vad kombinationen LK140 + LK85 gjorde. LK140 var bättre på allt.

Jag har också provat att köra 2 stycken LK85 biamp. Jag tyckte skillnaden mellan att köra med en LK85 eller två LK85 var så liten att det inte motiverade merkostnaden. Men detta är något man måste avgöra själv.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 17, 2004 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag har också testat att köra mina Ktan Biampat med 5125 tyckte inte heller det var så stor skillnad. Men med mina gamla högtalare Infinity Kappa 8,2i stora golvare så var skillnaden betydligt större men sen om det är prisvärt det är väl tveksamt


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 01:13 
Att blanda ett sämre slutsteg med ett bättre är alltid sämre än att spela med
det bättre ensamt - det är min erfarenhet. Enda undantaget är väl när
Majik fick spela med en LK85. Majik var då basförstärkare, och LK85 diskant.
Där blev det en klar förbättring mot LK85 ensamt.

Annars är alltså den fläckfria grundregeln: biampa bara med slutsteg av
exakt samma kvalitet, annars haltar återgivningen och begränsas till det
sämre slutstegets nivå.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
menar du med exakt samma kvalitet två slutsteg av samma sort tex två stycken LK140, eller menar du som Linnhandlaren jag snackade med att även när man tar två LK 140 så är ett av dom lite lite bättre, det berycktade håret alltså?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Nej, så kategoriskt kan man inte vara. Jag hade tre LK140 och körde triampat på 5140 ett par månader innan jag fick mina aktiva filter. En av dom var äldre och inte lika bra men tre var bättre än två, vilket var bättre än ett.

Men frågan får väl anses vara utredd här, glöm biampande om du inte skall gå till aktivt.

/Stefan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Jo så långt har jag också kommit i mina funderingar nu när jag har fått så mycket fin info från olika håll. Det är mest av nyfikenhet jag rotar vidare i detta, det är kul med folk som har åsikter och jag ville höra era angående just hur långt man skall dra gränsen innan det blir meningslöst.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited