selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Mar 03, 2005 00:55 
Site Admin
Site Admin

Jag är nästan ständigt manisk i att försöka hitta nästa artist som jag kan inleda en personlig kärlekshistoria med 8) Håller därför ögonen öppna på diverse ställen - man vet ju aldrig när och var det dyker upp något bra...

Har gett upp radio för länge sen, blir bara arg av att lyssna på skräpet. Visst finns det bra program men då måste man passa en viss tid som man ska sitta klistrad vid radion.

Typ alla rekommendationer som jag fångar in kommer ifrån nätet på något sätt. Här på forumet eller på hififorum.nu...nån enstaka gång har jag litat på amazons rekommendationer, funkade riktigt bra faktiskt. Har även hittat något via musicplasma.com nån gång. Det är en riktigt tuff site.

Ibland är det bara till att chansa och hoppas det är bra. Gillar känslan att sätta sig ner och trycka på play utan att ha nån aning om det kommer vara något att ha eller inte :)

Så som titeln på tråden lyder - var upptäcker du din musik? För ju fler ställen man kan gå till desto bättre :)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 03, 2005 01:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skitbra ide att lista ställen som recenserar musik!
Jag är inte på nätet o läser dessa, men vill börja.

Ett tips är att snacka med skivbutikerna (de som kan sin sak dvs), efter ett tag "vet" de vad man gillar.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 03, 2005 09:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

2 radiotips är Dist samt Wermelin, 2 helt outstanding program om man vill hitta kvalitativ musik, bägge programmen sänds givetvis på den enda radiokanalen p4

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 03, 2005 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För min del försöker jag dyka ner i folks skivsamlingar så ofta jag kan och låna hem lite intressant. Ibland kommer ngn polare förbi med en hög. "Lyssna på detta!". Vi har länge pratat om att ha lyssningskvällar där alla tar med ett gäng skivor men det har tyvärr inte blivit av ännu.
På Napsters tid lyssnade jag ofta på "liknande artister" som poppade upp. Där hittade jag en del favvisar.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 04, 2005 02:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hittar massor på nätet, det är ett bra ställe att leta ny musik på. Men det kan vara jobbigt att kolla upp allting så grovsortering sker genom Nöjesguiden och liknande tidningar, allmän koll bland vänner (har tack och lov några unga sådana med fräsch musiksmak) och vanlig lyhördhet om nyheter. Forum typ detta och typ Faktiskt.se har också gett mycket.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 04, 2005 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mp3 = provlyssning i hemmet

För 8 år sedan lyssnade jag inget på musik, sen kom mp3-musiken och jag började lite smått "utsättas" för olika typer av musik. Nu har jag botaniserat bland det mesta och hittat mina favoriter. Förut laddade jag ner "allt" från internet och det hela har utvecklats till att jag laddar ner intressanta namn, ger dom en chans eller två. Sådant som jag gillar hamnar på köplistan.

Tycker det hela är rätt sunt på ett sätt. Laddar jag ner 25 skivor och köper sedan två av dessa, betyder det inte att de övriga 23 skivorna har tappat mig som köpare. Jag hade mest troligt inte köpt dom ändå. Det är desto större chans att jag köper skivor jag aldrig hade tänkt tanken att köpa före jag provlyssnat på mp3orna.

Letar rätt flitigt på forum efter musik och håller ögonen öppna efter recensioner av skivor. Därefter provlyssning och sen får kvaliten avgöra om det blir ett köp eller inte.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 25, 2005 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns bara ett sätt, det är att man går runt i skivbutikerna och litar på sitt första intryck, hmmmmm vad är det här? Man går fram till disken och frågar: eh är den här bra? Öh nej men prova den här! Ok den tar jag, tack då.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 25, 2005 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haha.. måste erkänna att jag ALDRIG har provlyssnat på en skiva i butik. Fast hade inte internet funnits så hade jag nog gjort det. Tidigare köpte man skivor för att det var en grupp man ville ha en skiva med, mer visste jag inte direkt. Sen kom mp3-musiken och då är det bara att provlyssna hemma.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 26, 2005 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När jag åker till Robertsfors och hänger så är det riktigt kul att lyssna i butiken. Fast på Åhlens har det då aldrig hänt, jag har nog inte köpt någon skiva på Åhlens under de senaste tio åren.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 30, 2005 18:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Brukar mest tanka ner plattor från nätet å gallra från dom sen, tyvärr är det ju så att mycke som kommer är skit eller så finns det bara ett par bra låtar per platta och då e ja för snål att köpa dom utan då får nerladdat duga, det är om man inte kopierar av nån annan som har köpte den ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 15, 2005 01:41 
Site Admin
Site Admin

Nytt tips - hittade siten http://www.rateyourmusic.com tidigare ikväll. Det tar ju en stund att lägga in allt (jag skulle gått och lagt mig för några timmar sen 8)), men man får relevanta tips om ny musik dels från andra användare, och dels automatiserat från systemet! Rekommenderas :)

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 22:45 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tidigare har jag lånat hem mycket skivor av klasskamrater och andra bekanta, men eftersom jag förälskar mig i det mesta släpper jag ogärna ifrån mig det jag gillar, så folk börjar ledsna på att aldrig få tillbaka sina skivor så nu är det slutlånat för min del :oops:

Nerladdningar av mp3 ger ett hum av hur musik låter. För min del är ändå studentfester givna tillfällen för insupande av ny musik. Det moderna är ju lätt att få från radio, men för att hitta äldre pärlor rekommenderas varmt temakvällar på musikaffärer, privata fester med klädkokd 50-tal och dyl och sist men inte minst middagsbjudningar med efterföljande dans/musiklyssning.

Det sociala kontaktnätet är a och o när det gäller att hitta ny musik.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 08, 2005 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Prenumererar på tidningen Sonic med vilken det medföljer en CD som innehåller vad redaktionen tycker är bäst just nu. Innehåller kanske inte alla genrer, men ger en hel del uppslag för nya upptäckter. Skivan som följde med senaste nummret tände dessutom HDCD-skylten på min Ikemi! :D

Musiklyssnarkvällar har jag regelbundet med några jazzdiggare här på ön. Varje kväll har ett förbestämt tema tex vokaljazz, en gammal/en ny eller en låt/två tolkningar. Varje deltagare tar med minst två bidrag. Ger förutom mkt god mat och ädla drycker, klara möjligheter att utvidga skivsamlingen.

De närmsta polarnas musiksmak och tips spelar givetvis en stor roll.

Blev slutligen nyligen tipsad om siten www.pandora.com. Man knappar in namnet på en artist/låt och vips så sätter siten ihop en "radiokanal" som spelar liknande musik. Har bara testkört den och det hela innebär provlyssning via dator, vilket jag har lite svårt för, men själva idéen är ju lysande om den funkar.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 11, 2005 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tidningen UNCUT med en nästan alltid intressant medföljande skiva. Finns numera i nästan varje Pressbyrå för det facila priset av 65kr. Skivan kan vara ett urval från de som dom tycker är bra av de senaste plattorna eller ett tema av olika slag. Massor av recencerade plattor plus även biofilm och DVD. Bra artiklar, mest om musik men även skådisar och regissörer. http://www.uncut.co.uk/

Jag prenumerade förut men dom slutade skicka med skivan till prenumeranter utanför UK, däremot så var skivan med om man köpte den här. Så teckna ingen prenumeration.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 12, 2005 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här kommer en adress där jag botaniserar en hel del och upptäcker lite smått och gott: www.progarchives.com
Innan jag upptäckte progarchives så var det gamla AMG som fick duga. www.allmusic.com

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00