selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 21, 2024 23:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Tips på bra hörlurar!
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 09:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Jag behöver införskaffa ett par hörlurar då mitt lyssnande ofta sker när resten av familjen sover. Jag har idag ett par Pro.2 PH-1000/Ross RBC500 som är ok men jag vill ha bättre ljud. Jag är lite inne på sennheiser. Är det någon ljudmässig skillnad mellan öppna och slutna lurar?
Jag vill inte lägga ut någon förmögenhet utan det får kosta runt 1000-1200kr.
Någon som har tips på bra lurar för dom pengarna?

_________________
GForce


Last edited by GForce on Thu Nov 23, 2006 20:41, edited 3 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Varför trådlöst?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 10:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
don Tomaso wrote:
Varför trådlöst?
Kan inte sitta still :wink:

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 10:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Sep 06, 2006 11:59
Posts: 34
Location: DK
Der findes ingen bra wireless headphones!

Sennheiser fungerer ikke optimalt sammen med Linn classic, sennheiser er meget tunge at drive.

køb Grado sr60 med Grado extension cable (4,5 m)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Jag hade ett par trådlösa Sennheiser för ett tag sen, minns inte modellen, men de kostade 2.000 kr för ca sex år sen.

Problemet med dem var främst att man inte kunde spela särskilt starkt alls, för den inbyggda förstärkaren sänkte volymen automatiskt när man kom till starkare partier (troligen för att inte stärkaren skulle klippa). Så provlyssna så att du kan spela tillräckligt starkt! (Å andra sidan är det ju bättre för öronen att inte spela så starkt, särskilt vad gäller hörlurar.)

Ett annat problem var att de gick sönder. Plastfästet mellan luren och bygeln gick av två gånger. Första gången inom ett år, så då gick det på garantin, andra gången var det bara att kassera.

Nu har jag ett par vanliga Grado SR 60 och är mycket nöjd med dem! Det blir lite varmt om öronen efter ett tag, men så är det väl med de flesta lurar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 11:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Hmm, inget kul om grejjerna går sönder eller om ljudet inte blir så bra.
Får väl tänka om då. Grado sr 60 lär ju vara bra, men de ser inte så sköna ut. Det ska ju inte vara obekvämt att lyssna.
Är det någon som har erfarenhet av Goldring DR150? De är billigare än grado sr 60, har även de 32 ohms impendans och har fått bra kritik. de ser dessutom mycket skönare ut med sina stora "kuddar".

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 12:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Jag ändrade i huvudtråden då jag bestämt mig för hörlurar med sladd istället för trådlöst.

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Alltså, ljudet var helt ok (dock smärre störningar ibland när man gick omkring), det var bara det att man inte kunde få upp volymen. Men jag skulle definitivt satsa på trådbundna om du inte har väldigt stort behov av att få gå omkring med lurarna på dig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
I min värld finns det än så länge bara en lur och det är Koss Porta Pro. Jag har provlyssnat Sennheiser, beyerdynamic, Denon, Grado, Sony osv men ingen har imponerat på mig när kommer till tune dem. Vissa föredrar AKG K24P före Porta Pro men när jag snabblyssnade för några veckor sedan var dom inte alls bättre.

Du kan hitta Porta Pro för 299:-.

Tråden passar bättre under Övrigt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Roland wrote:
I min värld finns det än så länge bara en lur och det är Koss Porta Pro. Jag har provlyssnat Sennheiser, beyerdynamic, Denon, Grado, Sony osv men ingen har imponerat på mig när kommer till tune dem. Vissa föredrar AKG K24P före Porta Pro men när jag snabblyssnade för några veckor sedan var dom inte alls bättre.
Du skojar? Skillnaden är ju enorm! Jag erkänner visserligen att jag har jämfört med någorlunda inkörda AKG K24P. Tunedem är just det område som "Korta Pro" kommer till korta. Stefan här på forumet bytte från Porta Pro till AKG och tyckte: "AKG är faktiskt väldigt mycket bättre." (Kolla: http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... 3530#33530). Jag undrar om du fått tag på en super Porta Pro och en närmast felaktig AKG lur? Kanske ska du hålla hårt i ditt exemplar av Porta Pro? Din erfarenhet skulle kunna förklara att Porta Pro trots allt fått bra reviews. Alla de gånger jag hört Porta Pro så har de bra ljud men kass musik.

AKG kräver inkörning innan de blir bra. Jämför inte med ett par som är nyuppackade. Tänk på att ha en musikalisk källa när hörlurar jämförs. Det är inte alla om har en Sony WM-D6C med LP12 inspelade band att släpa med sig till affären. Då blir det till att ta hem och prova. Ge AKG en chans till, Roland. Det finns lurar med bättre ljud, men inte många med bättre musik, framförallt inte för de 300 kr som Stefan köpte sina för. Var köpte du dina Stefan?

Tråden passar fortfarande bättre under "Övrigt".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Såg att det fanna en akg lur som var sluten som kosta endast lite mer, någon som har lyssnat på den?

AKG - Hörlurar K26P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Linnofil wrote:
Ge AKG en chans till, Roland.
Okej. Jag ska gå och köpa ett par efter jobbet idag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Kul att du vågar testa Roland. Inte mycket pengar att förlora. Sätt dom i hörlursuttaget och låt dem stå över natten till P3. Gör det ett par nätter innan du testar seriöst. I värsta fall kan du sälja dem till Sportis sen. Han sa att han skulle köpa ett par. Vet aldrig om han fick tummen ur. Han blev kanske bortKomriad? :)

Jag vet inget om K26:an. Men det är inte alltid så att kvaliten följer med upp i pris när man rör sig utanför Linn/Naim sfären.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 18:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Linnofil wrote:
Kul att du vågar testa Roland. Inte mycket pengar att förlora. Sätt dom i hörlursuttaget och låt dem stå över natten till P3. Gör det ett par nätter innan du testar seriöst. I värsta fall kan du sälja dem till Sportis sen. Han sa att han skulle köpa ett par. Vet aldrig om han fick tummen ur. Han blev kanske bortKomriad? :)

Jag vet inget om K26:an. Men det är inte alltid så att kvaliten följer med upp i pris när man rör sig utanför Linn/Naim sfären.
Nä det är sant att man inte vet om kvalitén följer, orsaken till att kika på den var att den är sluten och jag föredrar sådana lurar. Men kanske dumt o chansa, brukar vara sällan man får provlyssna i butiken.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Jag kör med Naim Headline och Grado 225.
Jag har haft Sennheiser och Koss tidigare
Porta Pro tycker jag faktiskt inte är speciellt bra, jag trivdes däremot med en dyrare Koss-lur (1000kr).
Därefter uppgraderade jag till Sennheiser (2000kr). Jag gillade inte dessa lurar riktigt. Köpte den bara för att den "skulle vara bra".
Sedan lyssnade jag en del på AKG, men de kändes lite "torra".

När jag lyssnade på Grado så föll jag pladask direkt, de låter inte som andra hörlurar. Ett driv och snärtighet utöver det normal.
Passar väldigt bra till snabb hårdrock och liknande, helsköna, dessutom klassiskt snygga 8)
Jag tycker att man måste prova ett par åtminstone, sedan vet man om man är en Gradokille eller ej.
Jag gillade även ett par Beyer-dynamic som jag lyssnade på någon gång.

Hörlurar har sin charm, speciellt när man har familj, eller när man vill lyssna högt och rensa lite mellan öron

mvh
Steffe

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited