selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Tack!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
fuffe wrote:
Broccoli wrote:
Linnofil wrote:
Jag har andra märken än Linn som lever upp till de musikaliska krav jag har. Jag har t.ex. [...] Centrum (Gemini 200, DVD).
Den modellen finns tyvärr inte längre. Nån som har koll på om deras nya modeller är lika bra? Eller andra billiga dvd-spelare? Ska hjälpa min mamma att köpa en nämligen.
Cambridge Audios produkter tycker jag är mycket prisvärda!
Deras nya DVD ska vara bra. Runt 2500:- tror jag
Någon som testat cambridge dvd samt förstärkare?

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 22:41 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Har hyfsat god erfarenhet av två Cambridge-förstärkare, A300 och A500. För priset lirar de på ruggigt bra. När jag skulle köpa min första "riktiga" förstärkare lyssnade jag på en A500 som jag nästan var på väg att köpa, tills jag fick höra en Majik som gav den redigt med stryk.

Hur nyare CA-förstärkare är vet jag inte.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Broccoli wrote:
Linnofil, det hade varit en bra idé. Kruxet är bara att jag är helt värdelös på att snabbt höra skillnader (tune dem-döv). Så det skulle nog inte funka så bra. Dessutom verkar det lurigt att verkligen få pengarna tillbaka när man packat upp och använt spelaren. Du har aldrig haft något problem med det?
Köp hem grejerna och så tar vi en västlig forumträff hemma hos dig... Vilka vill vara med? :?:

Tunedem dövheten lär du snabbt träna upp om du genomför en sådan här operation! Jag har faktiskt för mig att jag har sett i Asterix och Obelix att de använder Broccoli i öronen ibland för att skydda sig mot sin tondöve bard. Det är väl inte därför du tagit ditt nick, som symbol för dövhet? :D

Jag har inte haft något problem med pengar tillbaka. Ibland får man kontanter, ibland sätter de tillbaka pengarna på kortet. Fråga personalen och kolla helst på webben vilken officiell policy de har vad gäller öppet köp. På de stora kedjorna brukar det inte vara något problem.
NetOnNet och Elgiganten har öppet köp 30 dagar och de säger ingenting om öppna förpackningar. Siba har också 30 dagar, men säger på sin hemsida att förbackningen ej får vara bruten. I praktiken har det dock fungerat bra för mig även på Siba. Packa upp försiktigt och lägg ner grejerna snyggt så blir de nästa glada på returavd. Jag tror att de ser mycket skit, så att vara ordentlig lönar sig.

När jag köpte mina Denverprodukter (TR-36 klock/bordsradio och MCA-54 microstereo) så gick det att lyssna på hela produkten i affären och endast kontaktvändning, nätkvalitet och placering är ett problem. Det brukar inte vara helt avgörande för att sålla ut kandidaterna och sedan kan man i bästa fall vända kontakten på de 2-3 bästa. Jag hittade lätt dessa 2 Denverprodukter med öron, tunedemmetoden och ett par bra (egna) CD i handen. Faktiskt ganska pinsamt att de billigaste prylarna i affären var så överlägset bäst. Men det är som sagt ganska vanligt. (Även om ingen på jobbet trodde mig, jag blev bara än mer idiotförklarad!) :roll:

När det gäller enskilda komponenter så måste man lyssna på dem i en känd (och bra) miljö för att veta vad de presterar. En lyssning i butik för att sålla ut kandidaterna kan oftast vara mycket vilseledande då man inte vad vad som är vad. Så sätt igång och köp bara! Prova några baserade på DVD-drive för dator, de brukar vara bäst i budgetklasserna. Kul projekt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
henriklh wrote:
Nu har jag också beställt en Denver till ungarna, ska bli spännande att höra den.
Härligt! Ska bli kul att höra om du också gillar den. Eftersom Fredrik har lite med "cred" här på forumet så kanke det blir fler som hakar på Denvervågen nu efter hans gillande. Men varför bara en? "ungarna" antyder plural, är du verkligen så snål mot ditt eget kött och blod? ;) Fast det klart, för barnen motsvarar det väl minst två månadslöner!

Jag sitter fortfarande och funderar om jag inte ska ha en jobbstereo för växelpengar...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 17:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Linnofil wrote:
Köp hem grejerna och så tar vi en västlig forumträff hemma hos dig... Vilka vill vara med? :?:
Kul idé! Nu har jag dock hittat en Centrum Gemini 200 på Blocket. Är dock inte säker på att min mamma gillar tanken på att köpa en begagnad DVD när hon kan få en ny för i princip samma pengar. Återkommer om detta. (Om folk väldigt gärna vill ha allmän forumträff kan vi ju ha det ändå. Men det kanske vi tar i en annan tråd isf.)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 21:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Quote:
Köp hem grejerna och så tar vi en västlig forumträff hemma hos dig... Vilka vill vara med? Question
Låter kul! Har en Denver dvd som kan jämföras om någon har lust. Den kan också med viss fördel kopplas till Numerik (även om den inte blir någon Linn för det...)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Linnofil wrote:
Men varför bara en? "ungarna" antyder plural, är du verkligen så snål mot ditt eget kött och blod?
Förklaringen är mycket enkel, dom delar rum ;) Fast det är ju snudd på korkatt att bara köpa en när frakten är dyrare än själva produkten...

Jag har förresten redan köpt en Sandisk MP3-spelare till dottern i julklapp, den är verkligen mycket bättre än min sony!

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 24, 2007 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
henriklh wrote:
det är ju snudd på korkatt att bara köpa en när frakten är dyrare än själva produkten...
Jo, vi Sellerister borde gått ihop och köpt ett helt gäng för varje större stad... Har du fått den? Några intryck? Är det någon fler än jag. Lejonklou och Henrik som har köpt och har någon åsikt? Jag tycker det vore kul om vi fick ihop några bra moddar utöver mitt tips med musmattan. (Måla med mattsvart färg på insidan CD locket etc...)
henriklh wrote:
Jag har förresten redan köpt en Sandisk MP3-spelare till dottern i julklapp, den är verkligen mycket bättre än min sony!
Kul! Roligt att jag kunnat bidra med bättre musik till dottern. Du ska inte ha en själv? Jag har sett att 2 Gb varianten finns på Clas Ohlson för 649 kr, ett fynd. Har du även provat med AKG K24P lurarna?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 24, 2007 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Broccoli wrote:
Nu har jag dock hittat en Centrum Gemini 200 på Blocket. ... Återkommer om detta.
Hur har det gått? Blev det något köp eller hann någon annan Sellerist före?
Broccoli wrote:
Om folk väldigt gärna vill ha allmän forumträff kan vi ju ha det ändå.
Det är upp till värden att bjuda in...


Top
   
 Post subject: Köksradio
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 08:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Det roliga är att även jag har en Tivoli Audio i köket och den spelar helt otroligt i mina öron. Ok kanske inte i klass med Pekin men i alla fall. Är klart impad över denna lilla låda som kan prestera välljud i mitt kök. Modellen är den billigaste och enklaste model One och jag har inga som helst planer på att köpa model Two eller vad dom andra modellerna nu heter. :roll:

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 00:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Någon som testat advanced acoustics rörcd?

_________________
Peter


Top
   
 Post subject: Re: Köksradio
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 03:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Peter 18 wrote:
Det roliga är att även jag har en Tivoli Audio i köket och den spelar helt otroligt i mina öron. Ok kanske inte i klass med Pekin men i alla fall. Är klart impad över denna lilla låda som kan prestera välljud i mitt kök. Modellen är den billigaste och enklaste model One och jag har inga som helst planer på att köpa model Two eller vad dom andra modellerna nu heter. :roll:
Jag köpte en Model One och blev impad av ljudet. Sålde den och köpte Model Two (stereo) men den var inte alls lika bra. Spelade inte ut på samma sätt och kändes instängd och livlös, i jämförelse.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Linnofil wrote:
Har du fått den? Några intryck?
Nej, den ligger på posten och väntar än så länge. Jag återkommer naturligtvis direkt när jag hämtar den.
Linnofil wrote:
Kul! Roligt att jag kunnat bidra med bättre musik till dottern. Du ska inte ha en själv? Jag har sett att 2 Gb varianten finns på Clas Ohlson för 649 kr, ett fynd. Har du även provat med AKG K24P lurarna?
Lustigt, jag hade inte läst om lurarna när jag köpte den men jag ville köpa ett par lurar som hon skulle slippa stoppa in i öronen, gissa vad det blev? :D

Jag vet inte om jag ska köpa en själv, min sony är mycket mindre, snyggare och har bättre knappar. Den gör sitt jobb med låtar som jag redan gillar.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Linnofil wrote:
Broccoli wrote:
Nu har jag dock hittat en Centrum Gemini 200 på Blocket. ... Återkommer om detta.
Hur har det gått? Blev det något köp eller hann någon annan Sellerist före?
Det blev ingen affär, säljaren ville inte skicka den. Så om någon sellerist bor i Falun (om jag minns rätt, Dalarna iaf) så har de nog fortfarande chansen.

Det blev en Limited Label på Siba för 399 istället. Mor min ville inte vänta, och den hade fått bra omdöme på något forum.

Däremot har jag köpt mig en Denver TR-36 klockradio. Det blev dock något av en besvikelse när jag kopplade in den, eftersom den distade ganska saftigt. Det lät nästan som att högtalarmembranet slog i gallret eller nåt. Det svängde dock ok. Jag trodde sedan att det hela kanske berodde på väldigt dålig mottagning i mitt betonghus. Men när jag kopplade in hörlurarna blev ljudet rent och fint. Så jag ska gå tillbaka med den. Någon som upplevt nåt liknande med en Denver TR-36?

Angående forumträff: Det är en kul idé, att spisa lite skivor, och kanske kunde någon lära mig tune dem... Just nu är det dock lite tjockt, jag återkommer kanske framåt våren!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited