selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 07, 2024 19:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 19:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Bill50x wrote:
hepcat wrote:
Tja jag funderar på att gå över till Naim istället alternativt bygga själv.
Nu är väl Naim inte heller direkt budget-grejor :-)
Saxat ur Tonlägets prislista:
Naim CD555 CD-spelare (inkl nätdel) 215000

/ B
Njä men de har ju iallafall instegs prylar och prylar imellan till skillnad från Linn.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
hepcat wrote:
pekka71 wrote:
tja man börjar ju fundera på andra märken eftersom Linn snart bara vänder sig till en väldigt liten skara.....tycker om soundet.......men till vilket pris?

Prishöjningen som nu var i höst skulle man ju gärna vilja veta vad som ligger bakom, på något viss är det som att man är så självsäker på Linn att grejerna kan kosta vad som helst, utan att man ska tappa sin trogna skara av kunder

Sen av vad man har läst b.l.a av det sportis skrev om sin subb när den gick sönder så får man intryket av att de inte heller gör allt för att sina kunder ska vara nöjda.....
Tja jag funderar på att gå över till Naim istället alternativt bygga själv eller ett tredje alternativ skita i allt och vara nöjd med det man har och satsa på bilar i stället.
Har testat,,,funkar inte :D

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hepcat wrote:
Bill50x wrote:
hepcat wrote:
Tja jag funderar på att gå över till Naim istället alternativt bygga själv.
Nu är väl Naim inte heller direkt budget-grejor :-)
Saxat ur Tonlägets prislista:
Naim CD555 CD-spelare (inkl nätdel) 215000

/ B
Njä men de har ju iallafall instegs prylar och prylar imellan till skillnad från Linn.
Jo, du har rätt.

För mig känns det som om Linn idag skummar grädden av mjölken så länge det går. Man har ett bra namn, ett mycket gott rykte och massor med fans som är villiga att betala nästan vad som helst för varje liten förbättring. Fans som knappast lyssnar på något annat märke och som inte heller accepterar att det låter annorlunda. Kan man med detta rykte i ryggen dessutom vinna de personer som kan spendera hur mycket som helst på en anläggning, oavsett hur det egentligen låter, då är lyckan gjord!

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 23:24 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
För mig känns det som om Linn idag skummar grädden av mjölken så länge det går. Man har ett bra namn, ett mycket gott rykte och massor med fans som är villiga att betala nästan vad som helst för varje liten förbättring. Fans som knappast lyssnar på något annat märke och som inte heller accepterar att det låter annorlunda. Kan man med detta rykte i ryggen dessutom vinna de personer som kan spendera hur mycket som helst på en anläggning, oavsett hur det egentligen låter, då är lyckan gjord!
Jag håller med om ungefär hälften av vad du säger, nämligen att Linn gör sitt bästa för att få folk att punga ut så mycket pengar som möjligt. Men jag tror inte som du att det faktiskt finns högvis med folk som betalar vad som helst bara för att det är Linn. Jag håller med om att Linn onekligen har ett speciellt följe som skulle ha väldigt svårt att se sig om efter andra märken, men tror att det finns gränser för vad som kan accepteras. Om inte annat så lär folk sluta köpa nytt och istället hålla sig till apparater som inte har prislappar med astronomiska summor. Det är bara att se sig om här på forumet, vi är många som inte är lika välvilligt inställda till Linn som företag idag som för några år sen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Jag håller med om ungefär hälften av vad du säger, nämligen att Linn gör sitt bästa för att få folk att punga ut så mycket pengar som möjligt. Men jag tror inte som du att det faktiskt finns högvis med folk som betalar vad som helst bara för att det är Linn. Jag håller med om att Linn onekligen har ett speciellt följe som skulle ha väldigt svårt att se sig om efter andra märken, men tror att det finns gränser för vad som kan accepteras. Om inte annat så lär folk sluta köpa nytt och istället hålla sig till apparater som inte har prislappar med astronomiska summor. Det är bara att se sig om här på forumet, vi är många som inte är lika välvilligt inställda till Linn som företag idag som för några år sen.
Det finns högvis med folk som är villiga att betala vad som helst för Linns grejor. När man tycker att 20-30 ksek är OK för en mindre uppgradering av LP12 tycker jag det tangerar "vad som helst". Att betala 30 tusen för en instegs-förförstärkare som låter något lite bättre än tidigare modell för en femtedel.... kom igen, visst är det sjukt?

För mig verkar det som om många har tappat fotfästet. Uppgraderingar som kostar som en mindre ny bil anses som prisvärda. Några nya skruvar + en bit pressad plåt till LP12:an för 5 papp anses som höjden av förbättring! En "förbättring" som normala människor inte hör någon skillnad på...

Linn lever gott på fansen och kommer så göra så länge dessa lägger ut fantasisummor på skäligen enkla produkter. Sorry, men det är min åsikt.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 00:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Jag håller med om ungefär hälften av vad du säger, nämligen att Linn gör sitt bästa för att få folk att punga ut så mycket pengar som möjligt. Men jag tror inte som du att det faktiskt finns högvis med folk som betalar vad som helst bara för att det är Linn. Jag håller med om att Linn onekligen har ett speciellt följe som skulle ha väldigt svårt att se sig om efter andra märken, men tror att det finns gränser för vad som kan accepteras. Om inte annat så lär folk sluta köpa nytt och istället hålla sig till apparater som inte har prislappar med astronomiska summor. Det är bara att se sig om här på forumet, vi är många som inte är lika välvilligt inställda till Linn som företag idag som för några år sen.
Det finns högvis med folk som är villiga att betala vad som helst för Linns grejor. När man tycker att 20-30 ksek är OK för en mindre uppgradering av LP12 tycker jag det tangerar "vad som helst". Att betala 30 tusen för en instegs-förförstärkare som låter något lite bättre än tidigare modell för en femtedel.... kom igen, visst är det sjukt?

För mig verkar det som om många har tappat fotfästet. Uppgraderingar som kostar som en mindre ny bil anses som prisvärda. Några nya skruvar + en bit pressad plåt till LP12:an för 5 papp anses som höjden av förbättring! En "förbättring" som normala människor inte hör någon skillnad på...

Linn lever gott på fansen och kommer så göra så länge dessa lägger ut fantasisummor på skäligen enkla produkter. Sorry, men det är min åsikt.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 00:41 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ja, vid det här laget lär det inte råda någon tvekan om vad din åsikt är :) Men jag delar den som sagt inte. Du har rätt i att det kostar mycket med Linn, och jag förstår din inställning att det kostar FÖR mycket, men jag delar inte den åsikten fullt ut helt enkelt. När en uppgradering för 5000 gör en skillnad som man upplever som stor, och som gör att man får ett förnyat sug efter att lyssna på mer musik, hur bedömer man då om det är prisvärt när man ser till materialkostnaderna?

Om Linn gjorde rakt igenom oprisvärda halvdana produkter skulle de inte ha den anhängarskara de har idag. Men om Linn fortsätter i den väldigt elitistiska riktning de slagit sig in på de senaste åren lär fler och fler droppa av.


Last edited by Ayn on Tue Nov 21, 2006 01:34, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 01:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Fördelen är ju att man hela tiden kan uppgradera och vet vad man får.

Förhoppningsvis bttre saker


Ibland slår en ju tanken att man kanske ska avyttra och nöja sej med mindre men jag har ju försökt även det med lite sämre resultat

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 02:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Att betala 30 tusen för en instegs-förförstärkare som låter något lite bättre än tidigare modell för en femtedel.... kom igen, visst är det sjukt?
Vad menar du? Majik Kontrol mot Kolektor? "Något lite bättre"?!?
Bill50x wrote:
En "förbättring" som normala människor inte hör någon skillnad på...
Vad känner du för "normala människor"? Alla jag demar för hör tydlig skillnad på betydligt mindre saker än en Cirkus (som du verkade referera till).

Cirkus tycker jag känns klart prisvärd - det är ju dessutom ett nytt lager och innertallrik inkluderat i priset. Skulle däremot efterträdaren Keel prissättas till nära tio gånger mer känns det helt absurt. Oavsett hur mycket bättre det låter så kan man inte ta vad som helst för en bit aluminium. Om inte annat skulle det lämna fältet vidöppet för kopior...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Last edited by Lejonklou on Tue Nov 21, 2006 15:42, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 15:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Tja jag funderar på att gå över till Naim istället alternativt bygga själv eller ett tredje alternativ skita i allt och vara nöjd med det man har och satsa på bilar i stället
Bilar har jag slösat bort mången god peng på genom åren. Om du V E R K L I G E N vill se dina pengar försvinna ska du lägga dem på bilar. Min LP12'a fyllde tjugo år nyligen, uppgraderad några gånger för rätt skäliga pengar, för tjugo år sedan hade jag en SAAB 900 som antagligen är skrotad för länge sen!

I den här tråden pratas det om hur dyra Linn har blivit. Jämför med bilar, för tio år sen var man kung i kvarteret om man hade en bil för 200 tusen, snart räckte inte det utan det var 250 tusen som gällde. Nu kostar en "vanlig" Svensson låda lätt 300 tusen! Det här alltså pengar som vanliga mäniskor betalar, samma mäniskor som åker runt och kollar om man inte kan få en "stereo" för 2995:- en hundring billigare någon annan stans.

Tillbaka till ämnet:

Förutom LP12 har jag Naim, och, håll i er nu, stora JBL högtalare från sjuttiotalet!

JohanR


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
JohanR wrote:
Quote:
Tja jag funderar på att gå över till Naim istället alternativt bygga själv eller ett tredje alternativ skita i allt och vara nöjd med det man har och satsa på bilar i stället
Bilar har jag slösat bort mången god peng på genom åren. Om du V E R K L I G E N vill se dina pengar försvinna ska du lägga dem på bilar. Min LP12'a fyllde tjugo år nyligen, uppgraderad några gånger för rätt skäliga pengar, för tjugo år sedan hade jag en SAAB 900 som antagligen är skrotad för länge sen!

I den här tråden pratas det om hur dyra Linn har blivit. Jämför med bilar, för tio år sen var man kung i kvarteret om man hade en bil för 200 tusen, snart räckte inte det utan det var 250 tusen som gällde. Nu kostar en "vanlig" Svensson låda lätt 300 tusen! Det här alltså pengar som vanliga mäniskor betalar, samma mäniskor som åker runt och kollar om man inte kan få en "stereo" för 2995:- en hundring billigare någon annan stans.

Tillbaka till ämnet:

Förutom LP12 har jag Naim, och, håll i er nu, stora JBL högtalare från sjuttiotalet!

JohanR
I takten som Linn har satt upp kommer snart instegsmodelerna kosta 300k

Sen så vet jag inte om det går att jämföra saker från olika områden, Linn är billiga om man jämför med ett jetflygplan men svindyr om man jämför de med en stereo från ONOF

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
JohanR wrote:
Quote:
Tja jag funderar på att gå över till Naim istället alternativt bygga själv eller ett tredje alternativ skita i allt och vara nöjd med det man har och satsa på bilar i stället
Bilar har jag slösat bort mången god peng på genom åren. Om du V E R K L I G E N vill se dina pengar försvinna ska du lägga dem på bilar. Min LP12'a fyllde tjugo år nyligen, uppgraderad några gånger för rätt skäliga pengar, för tjugo år sedan hade jag en SAAB 900 som antagligen är skrotad för länge sen!

I den här tråden pratas det om hur dyra Linn har blivit. Jämför med bilar, för tio år sen var man kung i kvarteret om man hade en bil för 200 tusen, snart räckte inte det utan det var 250 tusen som gällde. Nu kostar en "vanlig" Svensson låda lätt 300 tusen! Det här alltså pengar som vanliga mäniskor betalar, samma mäniskor som åker runt och kollar om man inte kan få en "stereo" för 2995:- en hundring billigare någon annan stans.

Tillbaka till ämnet:

Förutom LP12 har jag Naim, och, håll i er nu, stora JBL högtalare från sjuttiotalet!

JohanR
I takten som Linn har satt upp kommer snart instegsmodelerna kosta 300k

Sen så vet jag inte om det går att jämföra saker från olika områden, Linn är billiga om man jämför med ett jetflygplan men svindyr om man jämför de med en stereo från ONOF

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 16:01 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Har nu verkligen Linn blivit så mycket dyrare, jämfört med säg 10 år sedan? Då upplevde jag att deras produkter var verkligen onåbara.

Karik+Kairn+LK100+Kaber = 60000 (?)
Mimik+Majik+Tukan = 25000 (?)
Keltiksystem = 300000 (?)

Idag kan man väl nästan köpa Classik Music och Katan för 30000. Majiksystemet och Ninka = 90000 eller liknande? Inte helt ojämförbara priser med tanke på inflaion.

Jag håller heller inte med om att ens egen LP12:a blir tråkigare bara för att nya LP12:or blir bättre och skjuter iväg något helvetiskt i pris.

Men förståss skulle jag även önska mirakelprodukter till mirakelpriser, eller åtminstone nya instegsprodukter i klass med tidigare mellannivå.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
JohanR wrote:
Quote:
Tja jag funderar på att gå över till Naim istället alternativt bygga själv eller ett tredje alternativ skita i allt och vara nöjd med det man har och satsa på bilar i stället
Bilar har jag slösat bort mången god peng på genom åren. Om du V E R K L I G E N vill se dina pengar försvinna ska du lägga dem på bilar. Min LP12'a fyllde tjugo år nyligen, uppgraderad några gånger för rätt skäliga pengar, för tjugo år sedan hade jag en SAAB 900 som antagligen är skrotad för länge sen!

I den här tråden pratas det om hur dyra Linn har blivit. Jämför med bilar, för tio år sen var man kung i kvarteret om man hade en bil för 200 tusen, snart räckte inte det utan det var 250 tusen som gällde. Nu kostar en "vanlig" Svensson låda lätt 300 tusen! Det här alltså pengar som vanliga mäniskor betalar, samma mäniskor som åker runt och kollar om man inte kan få en "stereo" för 2995:- en hundring billigare någon annan stans.

Tillbaka till ämnet:

Förutom LP12 har jag Naim, och, håll i er nu, stora JBL högtalare från sjuttiotalet!

JohanR
Jo jag vet att bilar är dyrt som satan men jag skulle inte lägga några stålar på några simpla transportmedel som moderna bilar utan jag håller mig till veteranare helst just för tillfället har jag en opel rekord berlina sprint coupe 77a och en opel Rekord P2 2dörrars 62a och vad gäller i synnerhet 62an är ju inte pengar det stora problemet utan att överhuvudtaget hitta delar. Jag är i stort sett inte alls intresserad av nya bilar de är ju bara tråkiga.

Jag tror nog ändå att jag kommer hålla mig till begagnat marknaden i stor utsträckning men just LP12an vill jag kunna ha åtminstonde verket i topputförande men några 40000 vill jag inte lägga som det känns just nu då kan jag ju lika gärna skaffa en jänkare så slipper man ju reservdels problemet.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Att betala 30 tusen för en instegs-förförstärkare som låter något lite bättre än tidigare modell för en femtedel.... kom igen, visst är det sjukt?
Vad menar du? Majik Kontrol mot Kolektor? "Något lite bättre"?!?
...
Cirkus tycker jag känns klart prisvärd - det är ju dessutom ett nytt lager och innertallrik inkluderat i priset. Skulle däremot efterträdaren Keel prissättas till nära tio gånger mer känns det helt absurt. Oavsett hur mycket bättre det låter så kan man inte ta vad som helst för en bit aluminium. Om inte annat skulle det lämna fältet vidöppet för kopior...
Ja, alltså, alla åsikter handlar ju egentligen om var man sätter ribban. I det stora hela är det inte så våldsamt stor skillnad mellan de dyrare och billigare Linn-grejorna. Skillnaderna kan vara tydliga och lätt detekterbara men det betyder inte att dom är stora eller värda stora pengar. Allt är ju en fråga om inställning och krav. Själv upplevde jag skillnaden mellan Lingo I och Lingo II tydligt och jag skaffade också tvåan. Men hemma efter något år så inser jag att jag kunde levt lycklig med ettan också. För större än så är inte skillnaden.

Du tycker Circus är prisvärd, andra kanske inte gör det. Du tycker tio gånger det priset för en alumniumbit är absurt, andra kanske tycker förbättringen är prisvärd. Som sagt, det är en fråga om inställning, ekonomi och på vad man värdesätter här i livet. Hur viktig är den där lilla prestandaökningen? Hur mycket är den värd? Frågor som givetvis bara användaren kan svara på.

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited