selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 02:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
monkeydevil wrote:
Jag har också en Tivoli Model One, och måste säga att den är skitbra!
Oerhört bra ljud och musikalitet för att vara en liten köksradio.
Och bra mottagning.
Det finns faktiskt en annan köksradio/klockradio som låter riktigt bra, tunedem mässigt, för 149 kr! Denver TR-36 Se:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... tnr=130113
Den har även funnits på t.ex. SIBA, då för 199 kr. Bästa Tivolikopian jag har hört. Prisvärd, om än sämre finish än Tivoli. Jag har inte jämfört direkt mot Tivoli, men den imponerar helt klart för pengarna. Bästa radion jag hörde på SIBA...

En annan anläggning som är prisvärd på CD är Denver MCA-54. Lät bäst av alla anläggningar på SIBA när jag kollade. 399 kr! Fanns även på NetonNet för 349 kr, hette då Scantic MCA-100. Den går att modda till det klart bättre denom att limma en musmatta el. likn. ovanpå locket till CD:n. En kille jag rekomenderade den till som köksstereo blev lite sur på mig, den lät bättre på CD än hans Dual 505:a på vinyl! En budget CD som svänger är ovanlig! Jag köpte varsin till mina 2 barn.

Ämnet har drivt lite fram och tillbaka. Om jag ska dra mig tillbaka till ämnet så skulle jag vilja säga att för en inbiten Linnist (som mig) finns nog bara ett alternativ. Naim. Jag använder förstås samma tankesätt när jag letar bland andra märken än Linn som när jag kollar på nästa Linnuppgradering. (Enl. ovan t.ex.) Då framstår Naim som det märke som skulle kunna ersätta Linn. Men till en klart högre kostnad för motsvarande prestanda. De har instegsmodeller, tar hand om kunder och gamla produkter, har supportforum m.m. Alternativet att sitta nöjd med de existerande Linngrejer man har är förstås bra, men det var inte ämnet. Att förutsättningslöst lyssna igenom produkter på marknaden är ansträngande, eftersom olika märken är bäst på sitt område varje gång. Men det är något jag gör ibland. Jag gjorde likadant när jag skulle köpa budget DVD. Tog hem ett stort antal och lyssnade igenom. En kines för en tusenlapp var bäst, trots att jag lyssnade på spelare upp till 7000 kr. (Under Linnpriser m.a.o.)

Jag har andra märken än Linn som lever upp till de musikaliska krav jag har. Jag har t.ex. Creek (4140 integrerad, T40 tuner), Royd (A7 högtalare), Sony (WM-D6C, bandare) och Centrum (Gemini 200, DVD). (Notera: Inga musikkällor!)

Jag har inte hört så mycket av de nyare Creek grejerna, men jag tror jag skulle föredra Creek framför Arcam som alternativt budgetmärke. Arcam är för ojämna i kvaliteten för mig (mellan modeller/prislägen). Ger för lite för pengarna.

Om inte Linn eller Naim fanns kanske jag skulle ge mig in i djungeln av udda engelska märken som Exposure, Onix, Cyrus eller vad det nu är, vem vet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Linnofil wrote:
monkeydevil wrote:
Jag har också en Tivoli Model One, och måste säga att den är skitbra!
...
Sony (WM-D6C, bandare)....
Ja, det är märkligt hur vissa produkter står ut. Jag har också haft en Tivoli One som lät helt enkelt outstanding. Den sålde jag och köpte Model Two (stereo) istället. Den var däremot en helt annan femma, lät bara slö och trist. Så den såldes också....

WM-D6C hade jag i många år och den lät otroligt bra. Fantastiskt hur en sådan liten apparat kan ge ståpäls när man lyssnar på musik.... Någonting måste ha varit väldigt rätt i den apparaten, frågan är om konstruktören fattade det eller det bara var en happening?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Bill50x wrote:
Att betala 30 tusen för en instegs-förförstärkare som låter något lite bättre än tidigare modell för en femtedel.... kom igen, visst är det sjukt?
Jag fattar inte riktigt? Majik pre är billigare än både Kairn och 5103 och det är väl de enda produkter man kan säga att den ersätter? Den är rejält mycket bättre än Kairn, bara något bättre än 5103, men mycket billigare (och med färre funktioner). Jämför Majik CD med Karik/Numerik som var avsevärt mycket dyrare (45', som en Uni SC), eller C2200 med Klout för unhgefär samma pris.

Linn har helt slutat tillverka "instegsprodukter" och det är verkligen jättetråkigt. Men faktum kvarstår att de nya grejerna är bättre än de gamla för samma pris.

Det alternativ till Linn som lockar mig mest är helt klart Lejonklou. Naim har jag gillat en gång och tyckt ganska illa om två.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Last edited by henriklh on Wed Nov 22, 2006 00:45, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 00:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Och apropå Keel så kan man ju snart roa sig med att jämföre en LP12 med Keel, Akito och Adikt med en utan Keel, Ekos och Akiva. Om den sistnämnda är bättre så är Keel antagligen för dyr, men annars vet jag inte...

Jag menar inte att vara någon fanatisk Linn-supporter. Det är uppenbart att de har övergivit idén att sälja sina produkter så billigt som möjligt och dessutom ha de övergett stora delar av sina kunder (jag har kvar en katalog från -92 där man med stolthet visar upp Basik, Intek och Index... *snyft*).

Men det finns väl ingen anledning att beskriva utvecklingen som sämre än den är?

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 12:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Jo jag vet att bilar är dyrt som satan men jag skulle inte lägga några stålar på några simpla transportmedel som moderna bilar utan jag håller mig till veteranare helst just för tillfället har jag en opel rekord berlina sprint coupe 77a och en opel Rekord P2 2dörrars 62a och vad gäller i synnerhet 62an är ju inte pengar det stora problemet utan att överhuvudtaget hitta delar
Ok, då hänger jag med, du slipper ju värdeminskning på 50-100 tusen om året!

Förresten, såldes Rekord Sprint i Sverige 77?
Quote:
Om inte Linn eller Naim fanns kanske jag skulle ge mig in i djungeln av udda engelska märken som Exposure, Onix, Cyrus eller vad det nu är, vem vet?
Känns samma för mej.

JohanR


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
hepcat wrote:
JohanR wrote:
Quote:
Tja jag funderar på att gå över till Naim istället alternativt bygga själv eller ett tredje alternativ skita i allt och vara nöjd med det man har och satsa på bilar i stället
Bilar har jag slösat bort mången god peng på genom åren. Om du V E R K L I G E N vill se dina pengar försvinna ska du lägga dem på bilar. Min LP12'a fyllde tjugo år nyligen, uppgraderad några gånger för rätt skäliga pengar, för tjugo år sedan hade jag en SAAB 900 som antagligen är skrotad för länge sen!

I den här tråden pratas det om hur dyra Linn har blivit. Jämför med bilar, för tio år sen var man kung i kvarteret om man hade en bil för 200 tusen, snart räckte inte det utan det var 250 tusen som gällde. Nu kostar en "vanlig" Svensson låda lätt 300 tusen! Det här alltså pengar som vanliga mäniskor betalar, samma mäniskor som åker runt och kollar om man inte kan få en "stereo" för 2995:- en hundring billigare någon annan stans.

Tillbaka till ämnet:

Förutom LP12 har jag Naim, och, håll i er nu, stora JBL högtalare från sjuttiotalet!

JohanR
Jo jag vet att bilar är dyrt som satan men jag skulle inte lägga några stålar på några simpla transportmedel som moderna bilar utan jag håller mig till veteranare helst just för tillfället har jag en opel rekord berlina sprint coupe 77a och en opel Rekord P2 2dörrars 62a och vad gäller i synnerhet 62an är ju inte pengar det stora problemet utan att överhuvudtaget hitta delar. Jag är i stort sett inte alls intresserad av nya bilar de är ju bara tråkiga.

Jag tror nog ändå att jag kommer hålla mig till begagnat marknaden i stor utsträckning men just LP12an vill jag kunna ha åtminstonde verket i topputförande men några 40000 vill jag inte lägga som det känns just nu då kan jag ju lika gärna skaffa en jänkare så slipper man ju reservdels problemet.
Nya bilar är ungefär lika intressant som att ha bara en stereo, en philips surroundanläggning inkl dvd för 1995:- på ordinarie pris hos SIBA :D

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 04, 2007 02:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Linnofil wrote:
En annan anläggning som är prisvärd på CD är Denver MCA-54. Lät bäst av alla anläggningar på SIBA när jag kollade. 399 kr!
Stort tack för detta tips! Inköpte en sådan här apparat från Tyskland via ebay (den finns inte längre i några svenska butiker), det blev 350 kr inkl frakt hem till dörren och den var ny! Sjukt billigt...

Efter att ha kopplat upp den på köksbordet och dottern lagt på senaste Magic Numbers satt vi kvar och lyssnade en lång stund. Det svängde och lät riktigt bra! Prisvärdheten måste betraktas som fullständigt oslagbar.

Förresten har du pm, Linnofil.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 04, 2007 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Linnofil wrote:
Jag har andra märken än Linn som lever upp till de musikaliska krav jag har. Jag har t.ex. [...] Centrum (Gemini 200, DVD).
Den modellen finns tyvärr inte längre. Nån som har koll på om deras nya modeller är lika bra? Eller andra billiga dvd-spelare? Ska hjälpa min mamma att köpa en nämligen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 05, 2007 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Lejonklou wrote:
Linnofil wrote:
En annan anläggning som är prisvärd på CD är Denver MCA-54. Lät bäst av alla anläggningar på SIBA när jag kollade. 399 kr!
Stort tack för detta tips! Inköpte en sådan här apparat från Tyskland via ebay (den finns inte längre i några svenska butiker), det blev 350 kr inkl frakt hem till dörren och den var ny! Sjukt billigt. ... Det svängde och lät riktigt bra! Prisvärdheten måste betraktas som fullständigt oslagbar.
Visst är den överaskande bra! Kul att du gillade den. Man tjänar som vanligt en hel del på att installera den korrekt (Placering/underlag för hgt+enhet och kontaktvändning) och att stoppa ljusflödet genom locket med t.ex. en musmatta. Nu har våra döttrar samma stereo! Oslagbar prisvärdhet? You bet! 350 kr är ju växelpengar, jag börjar fundera på om jag inte behöver en jobbstereo igen trots allt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 05, 2007 22:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Broccoli wrote:
Linnofil wrote:
Jag har andra märken än Linn som lever upp till de musikaliska krav jag har. Jag har t.ex. [...] Centrum (Gemini 200, DVD).
Den modellen finns tyvärr inte längre. Nån som har koll på om deras nya modeller är lika bra? Eller andra billiga dvd-spelare? Ska hjälpa min mamma att köpa en nämligen.
Cambridge Audios produkter tycker jag är mycket prisvärda!
Deras nya DVD ska vara bra. Runt 2500:- tror jag


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 05, 2007 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Broccoli wrote:
Linnofil wrote:
Jag har andra märken än Linn som lever upp till de musikaliska krav jag har. Jag har t.ex. [...] Centrum (Gemini 200, DVD).
Den modellen finns tyvärr inte längre. Nån som har koll på om deras nya modeller är lika bra? Eller andra billiga dvd-spelare? Ska hjälpa min mamma att köpa en nämligen.
Bästa alternativet (om du orkar engagera dig) är nog faktiskt att köpa ett antal (4-6) DVD spelare i den prisklass som är intressant och som har de fetures din mor behöver. Köp även några (4?) billiga spelare för runt 500 kr. Köp på ställen som har öppet köp, t.ex. de stora kedjorna. Köp på kort om du inte kan lägga ut pengarna. Oftast hör du på en gång om de är något att ha när du testar i ett bra system. Jag gissar att någon spelare med ESS chip är bäst. När du lyssnar igenom alla apprater så känner du även om fjärrkontroller, installation och handhavande funkar smidigt. Men prestandan är oftast det som avgör. Spara allt packmaterial och använd grejerna försiktigt. Packa inte upp batterier och kablar så ser det snyggt ut när du ska lämna tillbaka allt. (Uom en!) Jag brukar ibland fota den öppnade lådan med digitalkamera så att alla grejer hamnar i rätt låda på rätt ställe. Garanterar returrätten och gör butikerna glada.

När du har hittat den ultimata DVD:n (för 500 kr?) så meddelar du här på Selleri vilken det är som är bäst. Bra för alla andra! (Som i exemplet med Lejonklou ovan.) Ju billigare, desto bättre prestanda är inte alls ovanligt! Jag har ännu inte hört en bra DVD spelare med hårddisk (varken vid DVD eller HD uppspelning).

När jag gjorde min genomlyssning var Centrum 200 bäst följt av en kinesisk "Technica" som förmodligen kom från samma "noname" tillverkare. Intressant nog var de väsentligt bättre än de dyra alternativen (Sony Philips etc) jag var beredd att köpa. Philips var t.ex. topptestade i 4-6 tusen kr klassen, men kom inte i närheten av Centrum 200:n. Den är kanonbra! Jag har den i sovrummet nu. Inte alls som min Movie Di, men mer prisvärd. Klart värt att testa Centrum igen! Värt att notera: Jag testade samtidigt modellen över, "Gemini 300", den var helt kass! Hade inte alls samma uppbyggnad tekniskt. Så tveka inte att köpa flera modeller, trots att de verkar snarlika.

Jag gjorde likadant med receivrar, HK AVR300 som fått bra kritik var t.ex. helt kass, Centrums billiga var kass m.m. Den enda jag gillade var Yamaha RXV650 som det faktiskt var kul att kolla på film med, den var bra! Nära köp, men det blev till slut en Movie Di istället för en Yamma receiver och det har jag förstås inte ångrat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 06, 2007 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Nu har jag också beställt en Denver till ungarna, ska bli spännande att höra den.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Linnofil, det hade varit en bra idé. Kruxet är bara att jag är helt värdelös på att snabbt höra skillnader (tune dem-döv). Så det skulle nog inte funka så bra. Dessutom verkar det lurigt att verkligen få pengarna tillbaka när man packat upp och använt spelaren. Du har aldrig haft något problem med det?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
henriklh wrote:
Nu har jag också beställt en Denver till ungarna, ska bli spännande att höra den.
Var hittade du den?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Tyska ebey(ebay.de), fick den för 15 euro + 20 i frakt. Det finns flera kvar.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited