selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Musik på "licens"?!
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad tror ni om det här? Har själv aldrig laddat ner någon musik från nätet, utan köper fortfarande all musik på skiva (iofs ffa via nätet), men ändå!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror nog, tyvärr, att det är den vägen som det kommer att gå. "Tyvärr" för att det troligen (åtminstone om det får genomslag så snart som om 2 år) kommer att röra sig om komprimerad musik, då det riskerar att bli streamad musik och de flesta användare sitter på för dålig uppkoppling för att streama ex-vis .wav-filer i realtid.

Sen är jag så barnslig att jag gillar känslan av att ta fram fodralet, titta på omslaget och läsa texterna, redan CD-skivan är en knappt acceptabel kompromiss på detta område...

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tur att man bara kör vinyl...

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dr Hollow wrote:
Sen är jag så barnslig att jag gillar känslan av att ta fram fodralet, titta på omslaget och läsa texterna, redan CD-skivan är en knappt acceptabel kompromiss på detta område...
Inte alls barnsligt. Men som du säger, redan CD´n är en kompromiss. I detta avseende är det vinyl som gäller :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 14:58 
Site Admin
Site Admin

Ja, som jag skrev i en annan tråd nyss så är det nog bara en tidsfråga innan CD är ute. Givetvis lär det fortsätta att vara möjligt att köpa, precis som vinyl, men det lär bli musikfiler av olika de slag som kommer vara i fokus i framtiden.

Hoppas bara att de alternativ som träder fram lär ha möjlighet att tillhandahålla icke-destruktivt komprimerade ljudfiler. Att folk inte skulle ha bandbredd nog är något som gäller idag, men inte framöver om man tittar 5-10 år in i framtiden.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Å andra sidan: "kan inte musikfiler" bli ett jäkla lyft för ljudet?"

Detta är väl egentligen inte något vi Linnister ska vara rädda för, utan ta emot med öppna armar. Sen återstår att se vad utvecklingen leder till. Samtidigt sitter jag och många andra och är lite "rädda" för ett teknikskifte där våra cd-skivor tappar sitt värde och våra dyra cd-spelare blir mindre eftertraktade.

Ligger det något i det här? :wink:

(Jag gillar själv inte utvecklingen mot musikfiler, utan vill ha omslag och låttexter i hand. Musiksamlandet handlar inte enbart om musiken, utan även det fysiska i att hålla en skiva i handen och kunna bläddra bland dom i hyllan.)

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Å andra sidan: "kan inte musikfiler" bli ett jäkla lyft för ljudet?"

Detta är väl egentligen inte något vi Linnister ska vara rädda för, utan ta emot med öppna armar. Sen återstår att se vad utvecklingen leder till. Samtidigt sitter jag och många andra och är lite "rädda" för ett teknikskifte där våra cd-skivor tappar sitt värde och våra dyra cd-spelare blir mindre eftertraktade.
Well, nuvarande musikfiler är ju, som Ayn skriver, tyvärr redan oftast komprimerade på ett sätt som påverkar ljudet negativt. Givetvis är all utveckling mot bättre ljud att föredra, men med tanke på att gemene man är fullt nöjd med superkomprimerade musikfiler via iPOD etc i nuläget, tror jag knappast att industrin strävar efter ett ljudformat med bättre ljud än CD resp LP.

Jag blir nog mest trött när jag tänker på ännu ett ev teknikskifte! Var fullt nöjd med både ljudet och hanterbarheten med LP-formatet. Har nu efter ett antal år vant mig vid silverskivorna, även om jag då och då blir irriterad när jag påminns om hur pass mycket sämre de är än LP-skivor. Vid ett teknikskifte är det dessutom alltid frågan om man skall överge tidigare format (köpa all tidigare inhandlad musik i det nya formatet/leva med att man inte kan spela de gamla favoriterna längre) alternativt att man kör med tre olika format parallellt. Första alternativet är kanske mer bekvämt, men ger helt klart en extrakostnad om man skall köpa om musik igen. Andra alternativet är troligtvis ännu dyrare eftersom man måste köpa ytterligare en källa. Således riskerar ett teknikskifte att enbart leda till ytterligare försämrad ljudkvalitet samt ökade kostnader. :evil:

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 17:14 
Site Admin
Site Admin

Fast när det gäller CD -> musikfiler så ligger det ju inga praktiska problem i att överföra musiken från ena formatet till det andra. Förutom att det kan ta en stund då. Egentligen är det ju inte riktigt samma övergång eftersom musik på CD bara är ett specialfall av digitaliserad musik. Så länge det finns möjlighet att få tag på icke-destruktivt komprimerade ljudfiler finns det därför en stor möjlighet att det går att få ut minst lika bra ljud ur ljudfiler som ligger på ett medium som gör det möjligt att läsa om data om det uppstår fel - som t.ex. en hårddisk, eller för den delen en vanlig data-CD, däremot inte CD-läsning via RedBook.

Om man bortser från själva känslan med att äga en fysisk CD ser jag inga fördelar med formatet i sig egentligen. Synd att just den där känslan ändå är en sån kick ;)

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 17:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Fast när det gäller CD -> musikfiler så ligger det ju inga praktiska problem i att överföra musiken från ena formatet till det andra.
Om nu inte industrin, mha nya format för musikfiler etc, ser till att det blir ett praktiskt problem...

Sorry, är nog på ett ovanligt pessimistisk humör idag! Får helt enkelt gå hem och pigga upp mig med lite ljuv musik istället! :D

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00