selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 20:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Grymt diskret, detta får inte flickvännen se. ... :P

Ser bra ut hoppas du förblir nöjd!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 02:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
dr Hollow wrote:
Grymt diskret, detta får inte flickvännen se. ... :P

Ser bra ut hoppas du förblir nöjd!
heh verkligen diskret.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 08:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
dr Hollow wrote:
Grymt diskret, detta får inte flickvännen se. ... :P

Ser bra ut hoppas du förblir nöjd!
Detta var den kompromiss jag var tvungen att göra. Nu är alla nöjda och glada :D Fast nu när jag egentligen inte behöver 2x6m K20 så kanske splittad K400 2x2m skulle göra sig bättre?

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Några tips:

Sätt pekfingrarna diagonalt ovanpå Classikens hörn och tryck neråt med omväxlande höger och vänster finger. Känn om den flexar mer i ena riktningen än den andra. Om så är fallet sätt en eller flera "Post-it" lappar under den fot som är "glapp". Mät med vattenpass vilken fot (främre eller bakre) som ska ha pappret. När den flexar lika mycket i båda riktningarna och står i våg så låter det mkt bättre! Det ska höras skillnad på ett papper.

Sätt Classiken mitt på hyllan. Kolla inte ytterkanterna på Classiken utan se till att fötterna står mitt på hyllan. Borde låta bättre.

Prova med att klämma fast en kudde bakom bänken mot väggen och kolla om möbeln vibrerar. Förr hade vissa av oss möbler med en papprulle/rörisolering under hyllan ner till golvet!

Är uttaget jordat? Det låter bättre då. Om du inte har jordat uttag så dra en diskret sladd från ett element i närheten och tryck in i stickproppen (på "väggsidan", om du kan hantera elektriciteten). Fusk, men det låter bättre!

Vad har du under högtalarna? Det syns inte riktigt på bilden. Inga gummifötter väl? 3 eller 4 punkter? 2 st M6 muttrar fram och en bak kan vara ett tips som ger glappfrihet på ett enkelt sätt.

Ta ur högtalarna ur din TV och dämpa ut plasten (stora ytor, te.x. bakre kåpan) med "tjärpapp/massa" (Finns på mekonomen etc.) Mycket bättre! TV ljud via Classiken ger dessutom minihemmabio!

Med tanke på din möbel med lucka så kan du ta till dig ett tips som många glömmer bort. Nämligen att skaffa sig en Basik IR RCU att koppla till Classiken. Fjärren funkar då med luckan stängd! Sätt den nära dörrkarmen vid ingången till rummet. Mycket praktiskt!

Testa alla skillnader med tunedem.

En del tips att prova själv, men installation av en erfaren linnist kan vara på sin plats. Finns det ingen på forumet (som bor i närheten) du kan övertala för en rimlig peng? Kanske finns det någon som skyltar med: "Will install Linn for food"? Vad tar Lejonklou?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 17:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Linnofil wrote:
Några tips:
....
Är uttaget jordat? Det låter bättre då. Om du inte har jordat uttag så dra en diskret sladd från ett element i närheten och tryck in i stickproppen (på "väggsidan", om du kan hantera elektriciteten). Fusk, men det låter bättre!
...
Nej!! Gör inte detta! Förbjudet och det finns goda skäl till det. Om det blir fel på en apparat så kan elementet bli strömförande. Har man vattenburet så kan ju samtliga element i fastigheten bli strömförande. Gör man en "fuling" så begränsa det till att dra en sladd till närmsta elektriska jordpunkt (vilket iofs kan vara anslutningen till ett el-element).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jo, gör det! Förbjuden frukt smakar alltid bäst! :D Visst håller jag med Stefan egentligen, hans fuling är att föredra, om man har el-element. Men jag hade inte tvekat att fuska om det inte går att lösa på annat (vettigt) sätt, eftersom prestandan är så mycket bättre med jordat. Nu anser väl många att mitt sätt är synnerligen långt från vettigt! :wink: Linngrejer går så sällan sönder. Eller?

Kan inte fler bjuda på några enkla bra tips till GForce, så att han verkligen kommer igång i Linnsvängen?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linnofil wrote:
Jo, gör det! Förbjuden frukt smakar alltid bäst! :D
Finns fler riktigt sprakande knep :D
koppla förbi säkringarna med kabel - både i apparaterna o i huset. Låter bättre o Linnapparater går ju inte sönder :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 18:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Ähh, nu ska ni inte vara sånna och dissa mina roliga knep! :) Koppla förbi säkringarna i skåpet kanske är att ta i. Men jag har faktiskt klämt dit en 25A säkring i proppskåpet på min separata lina till stereon. Det kan jag väl få göra (olagligt)? Sen har jag med otvetydlig framgång satt dit 10A säkringar i apparaterna. Men jag har det faktiskt inte nu. Jag blir mer av en kyckling på gamla dar tydligen. :wink:

Jag har aldrig hört talas om att en Linnapparat gått sönder ... NOT!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 18:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Mitt bästa tips är nog att mer eller mindre strunta i alla tips och bara sätta sig och lyssna, och njuta. Prestandahysteri kan man ta sen någon gång. 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
stefan wrote:
Har man vattenburet så kan ju samtliga element i fastigheten bli strömförande. Gör man en "fuling" så begränsa det till att dra en sladd till närmsta elektriska jordpunkt (vilket iofs kan vara anslutningen till ett el-element).
Kan dom verkligen det? Leds inte strömmen vidare till jord bara? Jag har ju gjort just sådär... :oops:

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
henriklh wrote:
Jag har ju gjort just sådär... :oops:
:D Du behöver inte skämmas ensam, jag har också gjort så. Men det var några år sedan, minst 10. Men visst låter det bättre?

Teorin är:
1. Osannolikt fel inträffar: Höljet blir strömförande, d.v.s. fas i kontakt med jord.
2. Jorden är nu fejkad.
3. Alla element i fastigheten är elektriskt förbundna via rörledningar med varandra.
4. Alla värmesystemets kopplingar till jord, d.v.s. varmvattenberedare, ledningar ner i marken m.m. har otroligt mycket gängtejp och är därmed elektriskt isolerade från jord.
5. Vattnet är fritt från föroreningar.

Då kan alla element bli strömförande. Osannolikt, men kan hända.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 20:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Ayn wrote:
Mitt bästa tips är nog att mer eller mindre strunta i alla tips och bara sätta sig och lyssna, och njuta. Prestandahysteri kan man ta sen någon gång. 8)
Så blir det :)

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
GForce wrote:
Ayn wrote:
Mitt bästa tips är nog att mer eller mindre strunta i alla tips och bara sätta sig och lyssna, och njuta. Prestandahysteri kan man ta sen någon gång. 8)
Så blir det :)
Sunt tycker jag passa på att njuta dock hade Linnofil en del bra grundtips för att få högtalare i våg etc.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 21:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Hej!
Tack för tipsen. de flesta verkar enkla och vettiga att genomföra. Jag börjar testa så snart jag får tid.
Linnofil wrote:
Sätt pekfingrarna diagonalt ovanpå Classikens hörn och tryck neråt med omväxlande höger och vänster finger. Känn om den flexar mer i ena riktningen än den andra. Om så är fallet sätt en eller flera "Post-it" lappar under den fot som är "glapp". Mät med vattenpass vilken fot (främre eller bakre) som ska ha pappret. När den flexar lika mycket i båda riktningarna och står i våg så låter det mkt bättre! Det ska höras skillnad på ett papper.
Jag testade och classiken ligger dikt an mot bänken. Det flexar inte så mycket som ett hårstår ens :wink:
Linnofil wrote:
Prova med att klämma fast en kudde bakom bänken mot väggen och kolla om möbeln vibrerar. Förr hade vissa av oss möbler med en papprulle/rörisolering under hyllan ner till golvet!
Märker man det på kudden i såna fall? Och om den vibrerar, vad kan man då göra?
Linnofil wrote:
Är uttaget jordat? Det låter bättre då. Om du inte har jordat uttag så dra en diskret sladd från ett element i närheten och tryck in i stickproppen (på "väggsidan", om du kan hantera elektriciteten). Fusk, men det låter bättre!
Just detta tips hoppar jag absolut över. Med en 2 åring springande hemma som rycker i alla sladdar han kommer åt så är det inget alternativ :!: Vi flyttar dock nästa år till en nybyggd lägenhet och där lär det vara jordat överallt. Ska då också se till så att classiken får "sin egen" säkring.
Linnofil wrote:
Vad har du under högtalarna? Det syns inte riktigt på bilden. Inga gummifötter väl? 3 eller 4 punkter? 2 st M6 muttrar fram och en bak kan vara ett tips som ger glappfrihet på ett enkelt sätt.
Jag har de självhäftande gummikuddar som följer med katan. det är 4 st under varje högtalare. Är dom inte bra? Även om M6 muttrar kanske är bättre så får jag skylla på sonen igen, han skulle skjuta av högtalarna från muttrarna. Fördelen med gummikuddarna är att de har rätt hög friktion mot bänken så han kan inte skjuta dom någonstans. I den nya lägenheten så skaffar jag definitivt stativ. tills dess får jag leva med denna begränsning.
Linnofil wrote:
Ta ur högtalarna ur din TV och dämpa ut plasten (stora ytor, te.x. bakre kåpan) med "tjärpapp/massa" (Finns på mekonomen etc.) Mycket bättre! TV ljud via Classiken ger dessutom minihemmabio!
:lol:
Linnofil wrote:
En del tips att prova själv, men installation av en erfaren linnist kan vara på sin plats. Finns det ingen på forumet (som bor i närheten) du kan övertala för en rimlig peng? Kanske finns det någon som skyltar med: "Will install Linn for food"? Vad tar Lejonklou?
Frågan är om det är värt att försöka justera in grejjerna när förutsättningarna (bänken, tv'n, gummifötterna, rummets generella akustik mm) är så begränsande. På nya stället (jag vet jag har sagr det flera gånger) så blir det dock andra bullar. Det är ju också kul att kunna få et lyft då med såpass enkla medel.

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 21:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linnofil wrote:
Ähh, nu ska ni inte vara sånna och dissa mina roliga knep! :) Koppla förbi säkringarna i skåpet kanske är att ta i
Ska förtydliga att mitt tips var helt seriöst, förbättringar i ljudet skojar man inte om, haha.

Vet minst en som, också i sin ungdom, testat det...

O vem har haft en Linnapparat som brunnit upp?


Varje fix ger liten effekt - men sammantaget blir det stor förbättring. Ibland kan EN liten fix få allt att falla på plats!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited