selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 12:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Ska väl presentera mig då, såg att jag hunnit bli erfaren medlem redan innan jag köpt min första linnanläggning :wink:

Detta är dock åtgärdat sedan igår :D

Jag är 37 år och har väl egentligen alltid varit hifiintresserad, men genom åren så har så mycket annat prioriterats, såsom resor, mc, dykning mm.
Nu har jag en son på två år och ett barn till på väg och känner att det är läge för lite lugnare aktiviteter. Samtidigt har jag länge känt av att jag saknar det där härliga ljudet som får en att omedvetet stampa takten när man lyssnar på en bra anläggning.

Genom åren har jag haft diverse anläggningar i budgetklassen, mest yamaha, som jag gillat ganska mycket. Min mest fasansfulla hifiupplevelse hade jag med en f.d flickväns samsunganläggning. Det var en allt i ett anläggning som skulle se ut som flera separata delar, allt i en vämjelig gråsvart plast och med, det är jag övertygad om, komponenter som hämtats från någort ryskt överskottslager för gamla radioapparater. Högtalarnakablarna var, ja, låt oss säga att lampsladdar är som atlantkabel i jämförelse.

Med allt detta bakom mig har jag nu införskaffat min första linnanläggning. Det är en Classik K och ett par Katan som matas via K20 kabel.

Jag installerade anläggningen i går och VILKET LYFT!!!
Betänk dock att de jämförelser jag gör är med min yamaha pianocraft 200 och det skiljer ju lite i pris... Jag vet också att placering av högtalare, rummets akustik mm inte är optimala, men det är samma förutsättningar som för yamahan.

Jag började spela U2 som länge varit mitt favoritband och vilken otrolig känsla. Det lät helt enkelt som att det var dubbelt så många instrument som spelade, det är det närmaste jag kan beskriva det som. Jag fick också en känsla av att vara mycket "närmare" musiken, nästan som om den spelade runtomkring mig.
Min sambo som varit lite skeptisk till framförallt utgiften för en ny stereo "när vi redan har en som duger och man hör ju ingen skillnad ändå" utbrast snart: OJ! Det tycker jag var ett bra betyg. Hon gillade dessutom högtalarna skarpt (dom är vita).
Efter U2 följde snart Santana (shaman och supernatural), lite ACDC, som fick min två årige son att börja hopppa omkring och "headbanga" :wink:
Sedan följde lite klassiskt (beethoven), lite roxy music och slutligen Sade (attans vilken sensuell röst den damen har :!: )
När det sedan var läggdags för sonen så gick han fram till högtalarna och pussde dem godnatt :lol:

Det var en väldigt lyckad första musik-kväll för familjen och det lär bli fler :D

Edit Nu är K20 ersatt av K400 bi-wire. Jag gjorde ett köp-byte med Lejonklou så nu har jag kablar av rätt längd till stereobänken.
Och visst är det skillnad med dom nya kablarna. Queen rockar riktigt fett :D


Attachments:
File comment: Vit Classik K
2.JPG
2.JPG [ 122.85 KiB | Viewed 3122 times ]
File comment: Anläggningen
1.JPG
1.JPG [ 141.53 KiB | Viewed 3144 times ]

_________________
GForce


Last edited by GForce on Wed Feb 14, 2007 22:27, edited 5 times in total.
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 12:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jäklar vad kul! Grattis! :)

Jag tror att det finns väldigt många som tänker att det räcker om man har något som det kan låta ljud ur. Det är inte förrän man hört hur det KAN låta som det inte längre finns någon återvändo...det är ju inte bara ljudnörderi, utan man mår helt enkelt så bra av att få lyssna på bra musik på ett bra sätt. Det är bra medicin efter en lång dag...eller en bra start på en annan :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Grattis, vad roligt att höra att allt gick bra och familjen gillade inköptet till slut. Kul detalj det där med sonen som pussade godnatt.
Upplever liknande saker hemma, bla hade jag med min 4 åriga dotter en dag när jag var och fyndade lite vinyl, hon plockade på sig en bunt skivor som hon hittade, lite Pippi och Pelle Svanslös mm, när vi kom hem så blev det en familjekväll framför stereon i stället för framför TV:n vilket var otroligt uppskattande. Detta händer rätt ofta numera vilket är hur roligt som helst, dock börjar man kunna barn skivorna utantill :wink:
Man blir verkligen glad över att spica lite plattor.

Lite bilder får du gärna lägga upp :)

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Va härligt att sagan fick ett lyckligt slut, med alla dessa bryderier, sen strulet med att grejerna "försvann" på vägen och sedan familjens uppskattning för grejerna. Nu förstår du nog att Katan är verkligen inga dåliga grejer, och som många andra säger, de växer med uppgiften.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 14:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Bra att allt är på sin plats. Njut nu länge innan du börjar fundera på att förändra i anlägningen. Bitarna faller på plats och man tappar ofta mycket när man börjar lyssna för mycket på hur det ska låta etc. Lyssna på musiken!

Katan i vit kan vara snyggt. Själv tycker jag väl att ett par snygga högtalare i trä oftast är snyggast, men bara det passar in så är vita Katan helfina.

Lyckat alltså! Vad jag förstår fick du ett bra pris och Classiken är jäkligt mycket för pengarna vill jag lova. Att du dessutom fick högtalarna i vitt i erbjudandet, betyder att du hade turen med dig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Underbar historia! Grattis!

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 09:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Tackar för tips och råd på vägen till min anläggning!

Igår satt jag och lyssnade på Pink Floyd, Dark side of the moon.
Det är en sådan otrolig skillnad mot för när jag lyssnade på den gamla anläggningen. Om de i framtiden kommande uppgraderingarna till bättre linnkomponenter ger lika stora skillnader kommer jag att bli mycket fattig :wink:

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
GForce wrote:
Tackar för tips och råd på vägen till min anläggning!

Igår satt jag och lyssnade på Pink Floyd, Dark side of the moon.
Det är en sådan otrolig skillnad mot för när jag lyssnade på den gamla anläggningen. Om de i framtiden kommande uppgraderingarna till bättre linnkomponenter ger lika stora skillnader kommer jag att bli mycket fattig :wink:
Du fastnar och kommer gå ner i det berömda träsket varesej du vill eller inte för här finns inga broar färdigbyggda :D

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Kul att du är nöjd! Det är en grym känsla när det blir så där kul kul att lyssna.

Lite nyfiken på hur du har dina Katan uppställda (/hängda?), du har inte skrivit något om Katan-stativ. Har för mig du tänkte ställa dem på en bänk? Verkar på dina intryck som att det fungerar i alla fall! Vore kul att se bilder!

Har du tunat in uppställningen? Det gör stor skillnad kommer du märka. Katanstativ gör också mycket gott.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
grattis!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 20:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
monkeydevil wrote:
Kul att du är nöjd! Det är en grym känsla när det blir så där kul kul att lyssna.

Lite nyfiken på hur du har dina Katan uppställda (/hängda?), du har inte skrivit något om Katan-stativ. Har för mig du tänkte ställa dem på en bänk? Verkar på dina intryck som att det fungerar i alla fall! Vore kul att se bilder!

Har du tunat in uppställningen? Det gör stor skillnad kommer du märka. Katanstativ gör också mycket gott.
Jag har dem på bänk. Inte helt optimalt men ändå mycket bättre ljud än tidigare. Jag har laborerat lite med olika vinkling och avstånd till väggen och tycker att jag hittat ett bra läge.

_________________
GForce


Last edited by GForce on Thu Nov 09, 2006 21:41, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 20:30 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Annars går det finfint att lägga in bilder i inläggen direkt :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 20:48 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ser riktigt bra ut, var lite skeptisk till "icke-trä" men var inte alls så tokigt och grymt läckert med matchande stereo/högtalare. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 21:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Sony wrote:
Ser riktigt bra ut, var lite skeptisk till "icke-trä" men var inte alls så tokigt och grymt läckert med matchande stereo/högtalare. :D
På bilderna ser högtalarna vitare ut än bänken men på riktigt är det samma nyans.

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 21:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Ayn wrote:
Annars går det finfint att lägga in bilder i inläggen direkt :)
Jo, jag såg det sen... :oops:

_________________
GForce


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited