selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Linnofil wrote:
Men visst låter det bättre?
Ja helt klart.
Linnofil wrote:
4. Alla värmesystemets kopplingar till jord, d.v.s. varmvattenberedare, ledningar ner i marken m.m. har otroligt mycket gängtejp och är därmed elektriskt isolerade från jord.
Inte en chans, hela systemet är från 1949...

Skönt, tack.

Det enklaste om man vill jorda en classik vore väl att koppla sladden till en av skruvarna till höljet? Jag satte den i jordskruven på min Kairn.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 18, 2006 02:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Linnofil wrote:
Sen har jag med otvetydlig framgång satt dit 10A säkringar i apparaterna.
Det här är ett av de "gamla fula" knepen som jag faktiskt omvärderat på senare år. Att sätta i större säkringar kan göra att det låter sämre. På Slipsik är det den allra minsta säkringen som går att använda (utan att brinna av) som låter bäst. Märkligt men sant.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 18, 2007 18:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Börjar det inte bli dags för nya bilder här :idea:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 02, 2007 17:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 30, 2006 14:52
Posts: 200
Location: Piteå
Bilder, bilder!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 14, 2007 01:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Här kommer lite bilder från en lyssningsdag hos min kompis uda i början av januari. Jag tog med mig mina prylar hem till uda för jämförande lyssning.
Ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén. Jag hade inte kameran med mig så bilderna togs med mobilen.
Vi hade inte heller tänkt att ställa upp så mycket grejjer från början, men när vi väl kom igång så blev vi nyfikna på olika kombinationer.

Mitt starkaste och bestående minne av dagen var när vi koplade in uni 2.1 till classiken och vidare till katan. Att dessa små sockerbitar kunde låta så bra imponerade stort på oss båda :D


Attachments:
File comment: Uni 2.1 fick mata classiken via både silver och svarta interconnect. Vi testade "blint" och kom till samma (föga förvånande) slutsats: Silver låter bäst.
DSC00095.JPG
DSC00095.JPG [ 332.31 KiB | Viewed 1909 times ]
File comment: Vi testade också att köra clasiken som källa till 2x aktiva lk140 och keilidh. Det lät sådär, men det kanske beror på att keilidh är "knepiga" att få till? Vi testade inte att flytta runt högtalarna.
DSC00091.JPG
DSC00091.JPG [ 453.84 KiB | Viewed 1910 times ]
File comment: Lite mekande mellan lyssning. Mimiken ovanpå uni 2.1 kopplades också in på classiken. Det lät dock inte lika bra som classiken.
DSC00088.JPG
DSC00088.JPG [ 470.21 KiB | Viewed 1911 times ]
File comment: Classiken matades med SB för jämförelse med dess egen transport och dac. Vi kunde faktiskt inte höra någon skillnad.
Stor skillnad blev det däremot när classiken matades av uni 2.1. Herrejösses! Allt, och då menar jag verkligen allt blev så mycket bättre.
Det säger mig två saker, dels att source first verkligen gäller och dels att förstärkeriet i classiken samt katan verkligen håller hög klass då de kunde tillgodogöra sig den bättre källan så bra som de gjorde.

DSC00086.JPG
DSC00086.JPG [ 442.83 KiB | Viewed 1909 times ]
File comment: Keilidh, katan, akurate, squeezebox, classik musik k, mimik, unidisk 2.1, 2xlk140.
DSC00084.JPG
DSC00084.JPG [ 467.81 KiB | Viewed 1910 times ]
File comment: Så här går det när två vuxna män har en ledig lördag... Min sambos kommentar när hon såg bilderna var att det var tur att jag tog över mina prylar till uda och inte tvärt om...
DSC00083.JPG
DSC00083.JPG [ 446.95 KiB | Viewed 1913 times ]
File comment: Lite av uda's prylar. LP12, exotik, uni 2.1, wakonda, squeezebox, 2x AV5125 (aktiva).
DSC00080.JPG
DSC00080.JPG [ 438.23 KiB | Viewed 1917 times ]
File comment: Vi började lite lugnt med katan och classik. Katan ser ut som små sockerbitar brevid akurate. Sony, känner du igen stativen? Funkar kanon och låter mycket bättre än tidigare.
DSC00078.JPG
DSC00078.JPG [ 416.57 KiB | Viewed 1919 times ]

_________________
GForce


Last edited by GForce on Wed Feb 14, 2007 20:44, edited 1 time in total.
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 14, 2007 10:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jösses, fin lyssningssession!

Tack för mini-reportaget! Extra tack för intrycken om Squeezebox, de kommer väl till pass för undertecknad som är på g att skaffa en som bekant... 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 14, 2007 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
Jösses, fin lyssningssession!
Dito.
Guld att kunna meka runt som ni gjort!
Tack för infon


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 14, 2007 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
japp kul reportage :)

Tror att det är ganska bra att testa på detta viss för att få en bra bild av olika delar vad det gör för systemet i hemiljö

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 14, 2007 11:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Ayn wrote:
Jösses, fin lyssningssession!

Tack för mini-reportaget! Extra tack för intrycken om Squeezebox, de kommer väl till pass för undertecknad som är på g att skaffa en som bekant... 8)
Tack!
Sb'n var en positiv överaskning. Till priset sett är den ett fynd. I din setup, med en 5103 så är jag helt säker på att bästa resultat uppnås genom att du kör via coax till 5103 och där gör d/a omvandlingen. Tänkt dock på att du ev. behöver lite längre coaxkabel (1m eller mer). Det beror på de "reflektioner" som uppstår i en digitalkabel.
Här är en artikel som förklarar fenomenet: http://www.positive-feedback.com/Issue14/spdif.htm

Det är inte säkert att du behöver längre kabel om 5103:ans samplingsfrekvens är tillräckligt hög, men å andra sidan så kan man ha lite längre kabel utan att det försämrar signalen och vara på den säkra sidan.

Det ska tydligen också gå att modda de digitala utgångsstegen i Sb'n för bättre resultat. Många verkar också para ihop den med bra externa dac:ar med mycket gott resultat, så din 5103:a borde funka riktigt bra.

Så nu väntar jag med spänning på ett omfattande fotoreportage när du införskaffat sb'n :wink:

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 14, 2007 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Har själv varit lite hemlig, men har införskaffat en Squeezebox. Tycker den presterar bra, men låter väldigt olikt Linn-spelare. Många parametrar som jag tycker Squeezeboxen faktiskt gör bättre än Genkin, dock inte alla.

Blir kanske att skriva mer om den lilla krabaten när lusten faller in och jag har tid över.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 14, 2007 20:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 16, 2005 20:16
Posts: 268
Kul rapport!
Låter riktigt intressant att göra som ni gjorde med att mata med olika källor. Det säger en del om hur bra Classik/Katan är !
Jag antar att det tog lite tid att labba med allt detta!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 14, 2007 20:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
equi2 wrote:
Har själv varit lite hemlig, men har införskaffat en Squeezebox. Tycker den presterar bra, men låter väldigt olikt Linn-spelare. Många parametrar som jag tycker Squeezeboxen faktiskt gör bättre än Genkin, dock inte alla.

Blir kanske att skriva mer om den lilla krabaten när lusten faller in och jag har tid över.
Ja, skriv gärna ner dina intryck. Jag har en "deal" med sambon. Om jag slutar snusa så får jag köpa en SB. Jag vill gärna veta om det är värt det, att snusa är ju så gott :lol:
Hur kör du SB'n, genom en extern dac eller får SB:s dac svettas?

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 14, 2007 20:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Fredrik S wrote:
Kul rapport!
Låter riktigt intressant att göra som ni gjorde med att mata med olika källor. Det säger en del om hur bra Classik/Katan är !
Jag antar att det tog lite tid att labba med allt detta!
Ja, vi höll på 7-8 timmar, men vi hade lika gärna kunnat hålla på hela helgen om vi hade haft den tiden.

Det var en del saker vi inte hann med att testa, bla så skulle det ha varit kul att köra classik som källa och försteg och koppla vidare till 2x aktiva av5125 och vidare till akurate. Att det hade låtit klart sämre än uni 2.1 och exotik (som normalt sitter där) är ju klart, men det hade varit kul att veta HUR mycket sämre.

_________________
GForce


Last edited by GForce on Thu Feb 15, 2007 00:24, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 14, 2007 22:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Jobbade hemma idag så jag passade på att ta lite bilder på anläggningen. Nu står katan på stativ som inköptes från Sony.


Attachments:
File comment: Denna bild visar tydligt problemet med den djupa tv'n mellan högtalarna. Det gör sannolikt att en del av ljudet "fastnar" och inte kan röra sig mellan högtalarna och inte heller bakåt på ett bra sätt. Jag har märkt att ju längre ut från bakväggen jag flyttat ut högtalarna desto bättre har det låtit. Nu är dom så långt ut som jag vågar ha dom, om jag flyttar ut dom längre så hamnar stativens fötter framför bänken och där går sonens autostrada, där han far fram med sin trehjuling i ljudets hastighet...
Jag får leva med denna kompromiss tills i oktober då vi flyttar. I nya lägenheten är förutsättningarna bättre samt att vi då också kommer att ha en platt-tv som inte stör ljudet lika mycket.
Är det måhända ett tecken på att man är hifi-skadad, att man köper en platt-tv inte för bildens skull utan för att den inte ska störa stereon så mycket? ;-)

Sidovy.JPG
Sidovy.JPG [ 345.57 KiB | Viewed 1915 times ]
File comment: Detta är barnanpassningslösning nr 2. Inte vidare snyggt men tyvärr nödvändigt för tillfället. Repet, som är hamprep och ganska "dött" resonansmässigt går genom den översta öglan bakpå stativen och ner in under och runt det bakre benet på bänken. För att ytterligare undvika resonans i repet så är det inte hårt draget utan ganska löst. Tanken är att om stativet välter så ska det inte slå i golvet utan hindras av repet som kommer att "styra" det mot bakväggen. Så istället för en stor smäll och spräckta högtalare så ska dom "bara" dunka i lite lagom i bakväggen (högtalarna sitter ju kvar tack vare L-krokarna). Så är teorin i alla fall...
Rep.jpg
Rep.jpg [ 174.9 KiB | Viewed 1908 times ]
File comment: För närvarande testar jag en placering där högtalarna står 30cm från bakväggen och invinklade 1,5cm, alltså ena hörnet står på 30cm och det andra på 31,5cm från bakväggen. Detta är en kompromiss pga bautatv'n mitt emellan högtalarna men det låter bäst hittills med denna placering.
Ovanifrån.JPG
Ovanifrån.JPG [ 266.2 KiB | Viewed 1911 times ]
File comment: Detaljbild på barnanpassning av högtalaren. Jag har skruvat i L-krokar i hörnen på varje högtalare (jo, det finns gott om material att skruva i). L-krokarna går in under den översta plattan på stativen utan att vidröra denna. Man slipper på detta sätt vibrationer som fortplantar sig i stativen. Om stativen skulle tippa till lite så griper L-krokarna i plattan och högtalaren ramlar inte av. Jag fick detta tips från Lejonklou som har samma lösning. Vad detta gör med andrahandsvärdet är en annan femma, men jag kommer ändå aldrig att sälja mina katan, så det så ;-)
L-skruv.JPG
L-skruv.JPG [ 229.13 KiB | Viewed 1909 times ]
File comment: Nu står högtalarna på stativ med skeets för att spara golvet. Klart bättre ljud än tidigare. Jag har också försökt att dämpa bänken genom att stoppa in tidningar och fösa ihop en del utrustning. Det går faktiskt bra att ha luckorna stänga även då man spelar en längre tid eftersom det är ganska bra ventilation ut bakom bänken.
Bänk.JPG
Bänk.JPG [ 333.28 KiB | Viewed 1916 times ]

_________________
GForce
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 00:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 16, 2005 20:16
Posts: 268
GForce wrote:
Ja, vi höll på 7-8 timmar, men vi hade lika gärna kunnat hålla på hela helgen om vi hade haft den tiden.

Det var en del saker vi inte hann med att testa, bla så skulle det ha varit kul att köra classik som källa och försteg och koppla vidare till 2x aktiva av5125 och vidare till akurate. Att det hade låtit klart sämre än uni 2.1 och exotik (som normalt sitter där) är ju klart, men det hade varit kul att veta HUR mycket sämre.
Riktigt bra uppplägg, det är ju en av (inte den viktigaste) anledningen att det blev Linn för mig. Uppgradering/kompletering.
Önskar att jag hade haft tid/möjlighet att göra något liknande. Ni har ju haft riktigt skoj!

Snygg ide' med L-skruven även om det svider att skruva i högtalarna, vet inte om jag hade gjort det :shock:

Riktigt prydlig anläggning i övrigt.

Fredrik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited