selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 13:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bildöverföring CMS R1
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 11:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 10, 2006 22:53
Posts: 259
Location: Umeå (Luleå)
Hej!

Jag har ställt frågan tidigare, men vart inte riktigt klok på vad som gällde :)

Vad är lämpligaste kabeln att föra över bilden med från en CMS R1 till en LCD tv? Kör idag med en S-vhs kabel p.g.a att det är den enda kabeln som går att få in i tv:n då den hänger på väggen (vansinnig konstruktion).

Jag tycker bilden känns "så där"......speciellt röda och blåa färger blir väldigt skarpa och onaturliga. Nu kör jag visserligen med en enkel, billig kabel (99 kr)....kan det hjälpa att köpa en bättre kabel? Är som sagt inte så sugen på att måsta plocka ner tv:n från väggen och ställa den på bordsstativ för att få in en scartkabel, men om nu bilden blir avsevärt mycket bättre så kan det ju vara värt det. Det måste gå att få bättre bild än vad jag har nu tycker jag.

Tar tacksamt emot tips :)


Mvh
Jonas


Top
   
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Classic wrote:
Hej!

Jag har ställt frågan tidigare, men vart inte riktigt klok på vad som gällde :)

Vad är lämpligaste kabeln att föra över bilden med från en CMS R1 till en LCD tv? Kör idag med en S-vhs kabel p.g.a att det är den enda kabeln som går att få in i tv:n då den hänger på väggen (vansinnig konstruktion).

Jag tycker bilden känns "så där"......speciellt röda och blåa färger blir väldigt skarpa och onaturliga. Nu kör jag visserligen med en enkel, billig kabel (99 kr)....kan det hjälpa att köpa en bättre kabel? Är som sagt inte så sugen på att måsta plocka ner tv:n från väggen och ställa den på bordsstativ för att få in en scartkabel, men om nu bilden blir avsevärt mycket bättre så kan det ju vara värt det. Det måste gå att få bättre bild än vad jag har nu tycker jag.

Tar tacksamt emot tips :)


Mvh
Jonas
Det finns två alternativ - komponent (Yb Pb Y) och HDMI. Vad som är bäst beror mer på tvn än på spelaren så att låna hem två kablar för jämförelse är kanske inte så dumt. Min erfarenhet är att komponent oftast är bäst.

/ jajo


Top
   
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 11:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 10, 2006 22:53
Posts: 259
Location: Umeå (Luleå)
jajo wrote:
Classic wrote:
Hej!

Jag har ställt frågan tidigare, men vart inte riktigt klok på vad som gällde :)

Vad är lämpligaste kabeln att föra över bilden med från en CMS R1 till en LCD tv? Kör idag med en S-vhs kabel p.g.a att det är den enda kabeln som går att få in i tv:n då den hänger på väggen (vansinnig konstruktion).

Jag tycker bilden känns "så där"......speciellt röda och blåa färger blir väldigt skarpa och onaturliga. Nu kör jag visserligen med en enkel, billig kabel (99 kr)....kan det hjälpa att köpa en bättre kabel? Är som sagt inte så sugen på att måsta plocka ner tv:n från väggen och ställa den på bordsstativ för att få in en scartkabel, men om nu bilden blir avsevärt mycket bättre så kan det ju vara värt det. Det måste gå att få bättre bild än vad jag har nu tycker jag.

Tar tacksamt emot tips :)


Mvh
Jonas
Det finns två alternativ - komponent (Yb Pb Y) och HDMI. Vad som är bäst beror mer på tvn än på spelaren så att låna hem två kablar för jämförelse är kanske inte så dumt. Min erfarenhet är att komponent oftast är bäst.

/ jajo
Att komponent och HDMI skall vara bäst är jag medveten om, men det är endast scart och s-vhs som går att köra på min maskin


Top
   
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Classic wrote:
Att komponent och HDMI skall vara bäst är jag medveten om, men det är endast scart och s-vhs som går att köra på min maskin
Scart borde vara bättre om tvn klarar komponent via scarten (du måste se till att du har en kabel som klarar det också).

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 11:46 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
S-VHS är f.ö. ett format liksom VHS. I kabelvärlden är det S-VIDEO som gäller :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 11:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 10, 2006 22:53
Posts: 259
Location: Umeå (Luleå)
Ayn wrote:
S-VHS är f.ö. ett format liksom VHS. I kabelvärlden är det S-VIDEO som gäller :)

Hm.....Så sant så :oops:


Top
   
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Classic wrote:
Hej!

Kör idag med en S-vhs kabel p.g.a att det är den enda kabeln som går att få in i tv:n då den hänger på väggen (vansinnig konstruktion).
Jag har rekat inför köpandet av väggTV i 2 år nu o detta är en grej man ofta ser.
Dessutom sprider de ut anslutningar o strömintag så det ser ut som ett vattenfall av kablar om man skulle hänga upp skiten på väggen...
Uselt.
Sedan är det mode att ha stora blanka ramar runt bildytan som speglar allt i rummet.

Hur puckade är konstruktörarna på en skala 1-10 :?

Jag kör med en 15m lång S-videokabel (low budget lakrisslang) in i en tjockTV o har inga problem alls.
Kan du justera bilden i din TV??
Vad man kan göra i Unidisk vet jag inte då min bild var klockren direkt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 12:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
CMS R1 har inte komponent ut vad jag vet. S-video eller RGB via scart är nog vad du har att välja på. Testa vad som blir bäst!
Vår tjock-TV tar bland annat komponent in, men presterar av någon anledning bäst med RGB.

S-video från en CMS R1 ska bli riktigt bra, inget skarpt rött/blått etc som du beskriver!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 12:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 10, 2006 22:53
Posts: 259
Location: Umeå (Luleå)
sportbilsentusiasten wrote:
Classic wrote:
Hej!

Kör idag med en S-vhs kabel p.g.a att det är den enda kabeln som går att få in i tv:n då den hänger på väggen (vansinnig konstruktion).
Jag har rekat inför köpandet av väggTV i 2 år nu o detta är en grej man ofta ser.
Dessutom sprider de ut anslutningar o strömintag så det ser ut som ett vattenfall av kablar om man skulle hänga upp skiten på väggen...
Uselt.
Sedan är det mode att ha stora blanka ramar runt bildytan som speglar allt i rummet.

Hur puckade är konstruktörarna på en skala 1-10 :?

Jag kör med en 15m lång S-videokabel (low budget lakrisslang) in i en tjockTV o har inga problem alls.
Kan du justera bilden i din TV??
Vad man kan göra i Unidisk vet jag inte då min bild var klockren direkt...
Håller med dig till fullo! Tillverkarna verkar inte ha tänkt över huvud taget här :shock: Visst går det att ställa in tv;n men sammtidigt så är det perfekt bild då jag ser på tv så jag tror snarare att det beror på kabeln, eller kvaliteten på kabeln. LCD tv är väl kanske lite känsligare på "rätt" kabel en vanlig bildrörs tv skulle jag tro

// Jonas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 12:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 10, 2006 22:53
Posts: 259
Location: Umeå (Luleå)
Lejonklou wrote:
CMS R1 har inte komponent ut vad jag vet. S-video eller RGB via scart är nog vad du har att välja på. Testa vad som blir bäst!
Vår tjock-TV tar bland annat komponent in, men presterar av någon anledning bäst med RGB.

S-video från en CMS R1 ska bli riktigt bra, inget skarpt rött/blått etc som du beskriver!

OK! Har också tidigare hört att S-video skall bli bra. Har ingen instruktionsbok till spelaren, men kanske det är någon inställning i den som skall ställas om......finns ju massor att välja på vad gäller upplösning, PAL, NTSC m.m m.m.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Lejonklou wrote:
CMS R1 har inte komponent ut vad jag vet. S-video eller RGB via scart är nog vad du har att välja på. Testa vad som blir bäst!
Tyvärr så klarar inte CMS R1 rgb så Classik du får nöja dig med s-video. Antigen via scart eller s-video kabel. Vad gäller video standaren så tycker jag att du ska köra Native om det finns annars PAL. Vad gäller bild inställningar är det bäst att börja på tvn inte tvärt om. Köpa ny kabel? kanske! testa!

ps: Ser man på en Umeå (Luleå) person till! :)

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 17:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 30, 2006 14:52
Posts: 200
Location: Piteå
Det beror väldigt mycket på tv:n om den kan prestera bra bild med S-Video. Testa först att kalibrera tv:n med t.ex. The Calibrator eller ännu hellre DVE. Får du fortfarande inte till bilden kan du kika på en ny kabel från t.ex. Supra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 12:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 10, 2006 22:53
Posts: 259
Location: Umeå (Luleå)
OK! Tack för alla tips! Tolkar det som att det är ungefär likvärdigt att köra scart som s-video...rätta mig om jag har fel.

Skall hur som helst kolla över alla inställningar i tv och spelare innan jag funderar på ny kabel. Förhoppningsvis skall väl det då hjälpa till att bli bättre bild.


Mvh
Jonas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 18:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Oct 16, 2006 19:48
Posts: 39
Location: Luleå
Men klarar en Di av scart till komponent? Eller är det endast scart --> RGB.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Scart är en kontakt. S-video är en typ av videosignal.

CMS R2/Di/05 klarar av att skicka composit, s-video och RGB och component via scart (eller skicka composit, s-video och component
via separata kontakter på "Phono"-versionerna).

CMS R1 kan skicka composit och s-video via scart eller via RCA resp
mini-DIN (s k s-video-kontakt).

Bildkvalitet i allmänhet gällande olika typer av bildsignaler:
Composit = skit
S-video = lite bättre (dock riktigt bra från en CMS!)
RGB = riktigt bra
Component = ännu bättre, speciellt på långa längder
HDMI/DVI = lite bättre/lite sämre än Component och RGB beroende
på apparater... Kan dock vara problem vid längre än 8meter.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited