selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page 1 2 3 4 510 Next
Author Message
PostPosted: Fri Apr 02, 2004 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Tjena!

Jag tänkte delge vad jag avnjuter min musik på:

Ikemi
Kairn
Klout (bfa)
AV5125
Tunebox
Kaber aktiva

Är i valet och kvalet om det blir nytt försteg eller kanske nya högtalare....

Edit/

Jag tänkte skriva lite om hur min Linnhistoria harr sett ut genom åren.
Ljud och musik har alltid varit en liten sidohobby för mig, det började när jag fick en skivspelare/bandare/radio (en sån där platt sak med plastlock, sharp om jag inte minns helt fel) den står fortfarande kvar hemma hos min föräldrar. Då inhandlades mina första och enda vinyl, ett par Ozzy, Quiet Riot, Guns N´ Roses och några till.
Sedan stod stereobiten i träda ända tills jag började på gymnasiet och där så gav jag mig in i en omöjlig bransch, nämligen att få ett vettigt ljud i bilen. Det gick inte så bra som jag tänkt det.
Insåg snabbt att jag inte ville lyssna på när plåten i bakluckan och jalusin vibrerade av de orena bastonerna så det blev ett projekt som bordlades för all framtid.
Efter ytterligare ett par år så hade ett par kompisar gett sig in i Linnvärlden och hängde dagarna i ända hos Per som då hade Stereokompaniet eller det hette väl Fru Musika då.
På den vägen är det, var dock lite avvaktande från början men senare så köpte jag ett par Helix, Intek och en Arcam cd. Bytte sedan till Keilidh och Intek mot Majik. Sedan så köpte jag ett Lk100 och aktiva kort till Keilidh och satt på det ett tag.
Fick sedan nys på en bekant som skulle avyttra lite prylar, slog till på det och köpte Karik V, Kairn, ett Lk100 och ett soundstylerack (Kairn och racket är kvar idag).
Körde aktiva Keilidh ett bra tag ända till jag fick tag på mina Kaber som är till salu för tillfället, tryckte dit ett lk100 till och njöt av den tajta musiken som uppstod.
Bytte sedan ut en 100 mot en 140 och insåg snabbt att dom andra måste också bytas. Ganska snabbt blev det en 5125 och en tunebox tillsammans med ett lk140, riktigt bra faktiskt. Kariken byttes mot en Ikemi också.
Bytte sedan ut 140:an mot en Klout, då började baselementet jobba som det är tänkt.

Som sagt, bilder är under produktion.

Numera ser systemet ut så här:

Ikemi
Kairn Pro slimline brilliant
Tunebox
Klout (diskant)
Klout (mellan)
AV5105 (bas) ett lån tillsvidare
Kaber Aktiv
samtliga signalkablar är numera Linns svarta.

/Fredrik :)


Last edited by OTTO on Sun Jun 19, 2005 11:05, edited 8 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 02, 2004 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Hej och välkommen hit. trevligt system du har där. Är det klimax kontrol du funderar på att byta till? Och vilka högtalare är det du funderar på?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 02, 2004 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Nja.....kanske beroende på hur mycket pengar man skall lägga ut.
Det är väl klokt att vänta till de nya produkterna har funnits en stund så kanske man slår till på en 5103, eller?
Visst finns det någon spelare med inbyggt försteg? kanske byter cd och försteg?
Har inte riktigt koll på förstegsfronten med alla kanaler hit och dit. Ang högtalare så skulle jag vilja ha några som spelar med lite mer "tryck" om nån förstår.
Kaber aktivt spelar ruskigt exakt och tajt med grym kontroll, skulle gärna vilja behålla det i dom nya vad det nu blir??


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 02, 2004 22:24 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Mar 12, 2004 12:31
Posts: 14
Location: Boden
Förstår vad du menar med mer tryck, gillar oxå kaber för att dom är snabba och exakta. Men ibland önskar man sig lite mer tryck. Har skaffat en sub och det funkar rätt bra men ändå inte riktigt som man vill.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 30, 2004 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
OTTO skrev
Quote:
Visst finns det någon spelare med inbyggt försteg? kanske byter cd och försteg?
Nya Unidisk SC har tydligen inbyggt flerkanals försteg. Den släpps på marknaden om någon vecka sisådär för 45.000. Men det lär väl dröja innan man hittar den beg...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 01, 2004 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jag har levt med Kaber i åtta år förut. Kaber kan vara fantastiska som nästan inget annat men dom kan också, i vissa rum, vara nästan omöjliga att få till. Om man skall behålla dom tycker jag beror mycket på det. Sedan kom dom till i en tid när Linn inte gjorde CD-spelare och jag vill påstå att dom nog är utvecklade ihop med en LP12:a. Dom är som bäst med vinyl alltså tycker jag.

Nytt är det nog minst Espek som gäller, dom ger det man saknar i Kaber och är så bra att man inte saknar något från Kaber. Men dom har blivit lite väl dyra. Alternativ är att hitta ett par bättre beg 5140 för OK pris, köp Espek-element och fötter och du har något väldigt nära för en klart lägre peng, med nya fräscha element.

Bättre försteg än Kairn finns ju (om man inte lirar vinyl) och bättre blir det ju men jag tror inte man kan skylla på Kairn om det är något som inte känns rätt.


Top
   
PostPosted: Thu May 13, 2004 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
OTTO wrote:

Är i valet och kvalet om det blir nytt försteg eller kanske nya högtalare....
Det blev nya högtalare........Keltik!!

Sony skall eventuellt bidra med sin kamera så förhoppningsvis så kommer det bilder snart.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 13, 2004 22:29 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Bilder kommer inom ett par dagar, vi ska bara hitta nån kväll som passar...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 03, 2004 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Tyvärr så fick säljaren av Keltik grym ångest så affären är lagt på is. Behåller Kaber och byter ut 5125 mot två Klout, en kommer i morgon och en önskas köpa.
Kommer förmodligen att bli kapad av många för bytet men att köra aktivt med likadana slutsteg känns rätt. Dessutom så gillar jag soundet från klout.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 03, 2004 19:07 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Blir nog kanonbra det. Gissar att du vet vad du byter bort och till, får hoppas att du får tag i en till klout så fort som möjligt. Antar att det är lite svårt att byta in en 5125 mot två klout i en butik.. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 03, 2004 19:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Skaffa en till Klout så kommer du aldrig byta högtalare, såvida du kör aktivt! Det blir så snuskigt sjukt tryck i aktiva Kaber tillsammans med feta slutsteg!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 03, 2004 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Sony wrote:
Blir nog kanonbra det. Gissar att du vet vad du byter bort och till, får hoppas att du får tag i en till klout så fort som möjligt. Antar att det är lite svårt att byta in en 5125 mot två klout i en butik.. :D
I och med att jag haft en klout nu i snart fem månader och 5125 i drygt ett år så har jag rett ut skillnaderna och likheterna mellan dessa.

Eftersom klout inte växer på trän´ så kan det bli svårt, det har du rätt i.
En kompis till fredde ville gärna ha en 5125 och bli av en klout så det löste sig ganska smidigt.
young wrote:
Skaffa en till Klout så kommer du aldrig byta högtalare, såvida du kör aktivt! Det blir så snuskigt sjukt tryck i aktiva Kaber tillsammans med feta slutsteg!
Givet så kör man aktivt!! Har även passiva filter liggandes men dom passar kanske i tråden om linnhistoria, dom ser inte riktigt kloka ut.

Får väl köra utan bassteget ett tag och lyssna på diskant och mellan *skratt*
Det gick ett rykte om att du young har en drös med steg som bara samlar damm..........kanske kan hyra ett till jag får tag på en klout till??


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 03, 2004 22:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Givetvis får du låna några om du vill, för de gör verkligen inget annat än just samlar damm. Tjagge vet var jag håller till och har mitt nr.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Synd med Keltik
Lycka till med att hitta en Klout till bör väl inte vara så svårt ändå.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
young wrote:
Givetvis får du låna några om du vill, för de gör verkligen inget annat än just samlar damm. Tjagge vet var jag håller till och har mitt nr.
Låter förträffligt, man kan nog få liv i basen med en 5105. Tjagge drog på konsert med Yes i Stockholm i helgen så vi får höras efter den.
Hur går det med att få liv i din anläggning då??


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited