selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 19, 2005 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
daniel.n wrote:
WOG har tyvärr gått i konkurs, hörde jag på ett annat forum.
Alldeles nyss eller?? Var i kontakt med dom för ungefär två månader sen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 19, 2005 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Känns som det var ungefär två månader sen jag hörde det :), så det kanske var grundlösa rykten. Sajten deras var nere å så iaf (bja.se) och verkar vara det fortfarande. Hembiobutiken.se hade deras sortiment ("Soundy") men inte nu längre..

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 19, 2005 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
daniel.n wrote:
Känns som det var ungefär två månader sen jag hörde det :), så det kanske var grundlösa rykten. Sajten deras var nere å så iaf (bja.se) och verkar vara det fortfarande. Hembiobutiken.se hade deras sortiment ("Soundy") men inte nu längre..
Här är länken till hemsidan jag har kollat på. Hoppas inte dom har konkat...

http://www.wogindustri.se/


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 19, 2005 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Varför WOG hylla?
en harmonihylla är överlägsen sk "vanliga" HIFI hyllor o finns i de flesta färger...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 19, 2005 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
sportbilsentusiasten wrote:
Varför WOG hylla?
en harmonihylla är överlägsen sk "vanliga" HIFI hyllor o finns i de flesta färger...
"4-hyllplan i klassisk handbyggd vaxad björk: 9700:-
Introduktonspris på Oden 2 uppgradering fram till midsommar: 950:- "

Känns lite hårt just nu att betala för hyllan jag behöver, det blir ju ett antal lådor som du vet....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 19, 2005 23:47 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Oj! Nog för att jag visste att Harmonihyllan var dyr, men SÅ dyr... :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 20, 2005 08:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
OK, den är dyr.
Vad kostar en WOG o hur stor förbättring gör den?
Skulle tro att du tycker harmonihyllan är mycket prisvärd om du hör o jämför...
WOG är framtagen mest för för att se snygg ut (som de flesta andra hyllor)
Vad jag vet är det två hyllor som är riktigt musikaliska = utvecklad för att svänga bra; Harmonihyllan o Fraim.

Har hört/ägt flertalet hyllor, harmonihyllan är skitbra.
Har man inte slantarna skulle jag köra med IKEA bord; billigt o bra!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 20, 2005 08:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Mar 16, 2004 19:04
Posts: 34
Location: Västkusten
Dom 9700 SEK är i senaste utförande (Oden 2)

Dyrt ? En 4 "plans" Naim Fraim går på runt 28.000 SEK så allt är som vanligt relativt.

Jag var för jag skaffade Harmonyhyllan också ytterst tveksam "lite plank/metalstänger/fjederbrickor" i byggsats för 10 papp ? Men en ytterst pädagogisk demo hos Anders fick mig på andra tanker.

Det är självklart att alla timer som Anders har lagt på byggande och lyssnade ochså kostar, kompetens är inte grattis.

Linn grejor (gäller troligtvis andra fabrikat också) är ytterst känsliga för vad dom placeras på. Jag har för några veckor sedan gjort en "Oden 2" resultatet var direkt efter montering rent bedrövligt, massor med detaljer men 0.0 driv/punch. Efter ett par samtal med Anders och korrigeringer
hur hårt olika delar är spännt, så föll det hela på plats.
Skildnaden en bra hylla gör är STOR.

Du har en seriös (och snygg) anläggning med mycket pengar investerat och för en kostnad på kanske 10% av det du redan har investerat gör du anläggningen rättvisa.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 20, 2005 08:09 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Allt är relativt, jämför du Harmoni med Fraim jämför du ju dock mot mer extrem prisnivå uppåt. Jämfört med nåt slags genomsnitt ligger Harmoni på ganska rejält mycket mer än annat.

MEN, om en Harmoni-hylla ger de förbättringar ni pratar om kan den ju ändå vara mycket prisvärd, inget snack om den saken. Skulle vara kul att kika in hos Anders på Tonläget om jag har vägarna förbi Göteborg nån gång, och få sig en demo. Som jag nämnt i tråden om underlagets betydelse har jag inte tyckt mig uppleva någon särskild skillnad (om någon alls) när jag ställt saker på mer eller mindre optimala underlag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 20, 2005 09:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
audiman wrote:
Dom 9700 SEK är i senaste utförande (Oden 2)

Dyrt ? En 4 "plans" Naim Fraim går på runt 28.000 SEK så allt är som vanligt relativt.

Jag var för jag skaffade Harmonyhyllan också ytterst tveksam "lite plank/metalstänger/fjederbrickor" i byggsats för 10 papp ? Men en ytterst pädagogisk demo hos Anders fick mig på andra tanker.

Det är självklart att alla timer som Anders har lagt på byggande och lyssnade ochså kostar, kompetens är inte grattis.

Linn grejor (gäller troligtvis andra fabrikat också) är ytterst känsliga för vad dom placeras på. Jag har för några veckor sedan gjort en "Oden 2" resultatet var direkt efter montering rent bedrövligt, massor med detaljer men 0.0 driv/punch. Efter ett par samtal med Anders och korrigeringer
hur hårt olika delar är spännt, så föll det hela på plats.
Skildnaden en bra hylla gör är STOR.

Du har en seriös (och snygg) anläggning med mycket pengar investerat och för en kostnad på kanske 10% av det du redan har investerat gör du anläggningen rättvisa.
Om du läser prislistan så kostar Oden2 uppgraderingen 1500:- och en "vanlig" hylla 9700:-.

Problemet är att man inte har obegränsat med kapital så dom ca 20´ som en hylla med 8 (!) plan kostar får nog vänta ett tag. Blir nog som du Jan föreslår ett budgetalternativ som låter hyfsat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 20, 2005 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
En bra hylla att ställa sakerna på gör mycket stor skillnad. Jag har hellre ett sämre slutsteg än byter bort min Fraim. Jag har gjort MÅNGA jämförelser med olika underlag och uppställningar och vill påstå att en bra hylla ett är ytterst kostnadseffektivt sätt att uppgradera musikåtergivningen.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 20, 2005 12:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Det är säkert så att Harmonihyllan är bättre, men om WOG duger för Jörgens silver-lådor så ska det väl fungera för din del också. :D

Dock blir det tight med alla dina lådor, även om du kör med de lägre måtten mellan hyllplanen som jag har. Du har alltså (4 klout, exotic, ikemi, basic, 2 filterlådor) 9 delar om jag inte missat något, och att en tionde som är någon sorts förstärkare till skivspelaren dyker upp inom en snar framtid är väl inte helt orimligt? En wog med 10 plan skulle vara en lustigt syn det, 15 cm/hyllplan är 1.5 m högt(!!).... och definitivt olustig när dina kamrater efter ett par öl ska gå förbi den ut på balkongen... :roll: Och två i bredd täcker väl bakongdörren, får det rum 3 lådor i bredd på den bredare varianten skulle det kanske vara något, men vet inte om det går.

Det bästa alternativet är kanske att slå in väggen till sovrummet så du får lite mer yta... :idea:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 20, 2005 16:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Mar 16, 2004 19:04
Posts: 34
Location: Västkusten
Otto inte för att låta otrevlig :mrgreen: men såhär står det på Tonlägets hemsida:

"En ny 4-hyllors Harmonihylla i vaxad handbyggd björk inkl Oden 2 kostar 9700kr."


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 20, 2005 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Sony wrote:
Det är säkert så att Harmonihyllan är bättre, men om WOG duger för Jörgens silver-lådor så ska det väl fungera för din del också. :D
Som att säga att det är onödigt att byta en Kollektor mot en Exotik eftersom en Kollektor "duger".


/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 20, 2005 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
audiman wrote:
Otto inte för att låta otrevlig :mrgreen: men såhär står det på Tonlägets hemsida:

"En ny 4-hyllors Harmonihylla i vaxad handbyggd björk inkl Oden 2 kostar 9700kr."
Du är inte otrevlig bara en messerschmit :lol: :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited