selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:33

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Nov 04, 2006 22:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag närvarade på den konserten nu ikväll (4/11 19.00-20.30) och kan bara sammanfatta spelningen som riktigt, riktigt bra!
På senare tid har jag börjat ramla ner i folkmusikträsket och fick i tisdags nys om att denna i Sverige relativt okände folkmusiker skulle spela i Luleå. Hämtade ut biljetten igår och såg samtidigt att Mats Zetterqvist och Norrbottens Kammarorkester ska uppträda nästa helg. Ska försöka närvara då också.
I alla fall... Susanne är från Nordnorge och hennes musik influeras mycket av folkmusiken därifrån, men är inte riktigt att jämföra med traditionell folkmusik. Musiken låter lite mer som grupper som Hoven Droven, Harv eller Hedningarna. Alla låtar hon spelade under kvällen var verk som hon skrivit själv. Många lugna stycken, men även en del polskor med bra sväng i. Tog lite bilder under konserten också.

Attachments:
IMG_0546s.jpg
IMG_0546s.jpg [ 189.32 KiB | Viewed 688 times ]
IMG_0556s.jpg
IMG_0556s.jpg [ 183.65 KiB | Viewed 686 times ]
IMG_0567s.jpg
IMG_0567s.jpg [ 216.15 KiB | Viewed 685 times ]
IMG_0598s.jpg
IMG_0598s.jpg [ 168.28 KiB | Viewed 688 times ]
IMG_0641s.jpg
IMG_0641s.jpg [ 205.42 KiB | Viewed 687 times ]

Last edited by Gule on Sun Nov 05, 2006 12:07, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 04, 2006 22:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fint... ingen aning vad detta är, men var själv på Teaterhuset och såg "Spicy Advice Ragtime Band". 8 man starkt band, eller en var iofs tjej... men nu fattar.

Inte riktigt min grej med all denna gamla ragtime-musik. Mycket från de första åren av 1900-talet... en del bluesigare inslag och modernare musik bjöds även på.

Dom var duktiga och spelade ganska enkelt uppfattade jag det som. Iaf i jämförelse med mycket annan musik. Dom verkade uppskattas men jag föll inte för det.

Imorgon var det visst nån lirare på Jazzomat som var utsedd till bästa jazzist i Sverige eller vad det nu var. Så dålig koll på de flesta namn i genren.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 04, 2006 22:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

equi2 wrote:
Fint... ingen aning vad detta är, men var själv på Teaterhuset och såg "Spicy Advice Ragtime Band". 8 man starkt band, eller en var iofs tjej... men nu fattar.

Inte riktigt min grej med all denna gamla ragtime-musik. Mycket från de första åren av 1900-talet... en del bluesigare inslag och modernare musik bjöds även på.

Dom var duktiga och spelade ganska enkelt uppfattade jag det som. Iaf i jämförelse med mycket annan musik. Dom verkade uppskattas men jag föll inte för det.
Jag tycker det låter helt klart spännande ändå. Hade helt missat detta. Tyvärr är jag lite för bra på att missa alla evenemang som är iom att jag inte har någon dagstidning. :(
Quote:
Imorgon var det visst nån lirare på Jazzomat som var utsedd till bästa jazzist i Sverige eller vad det nu var. Så dålig koll på de flesta namn i genren.
Också spännande! Visste inte ens om att Jazzomat hade öppnat. :)
Vet du när spelningen börjar?

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 05, 2006 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Söndag 5/11 Fabian Kallerdahl kl 19.00

Piano: Fabian Kallerdahl Galore
Gitarr: Per Flamman Westling
Bas: Stefan Wingefors
Trummor: Lars Lade Kjellfelt

Vet inte vad detta är egentligen...

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ]