dr Hollow wrote:
"Nu pratar ni teknisk mumbo-jumbo som konsumenterna inte förstår" som en känd tv-profil brukar säga...
Och i detta fall får jag klassa in mig i gruppen "konsumenterna" för jag har inte den blekaste aning om vad PAL-speedup är. Någon här som kan förklara det för mig?
99% av det material man ser är antingen film-sourcat (hollywood-rullar, högbudgetproduktioner) eller video-sourcat (allt annat, dvs de flesta tv-serier, många europeiska filmer, etc). Film spelas in i 24 progressiva frames per sekund som beroende på om du som slutkonsument köpt en NTSC eller PAL DVD ska konverteras från dessa 24 till din TV's 50 eller 60Hz.
24->60 gör man genom att spela upp varje jämn frame 3 ggr i rad och dom udda 2 ggr, där varje "gång" är en sextiondels sekund, vilket gör hälften att av dom 24 ursprungsframesen återges under 50% längre tid än dom andra, det ger skakningar som syns vid framförallt panoreringar, "judder".
24->50 däremot, som här i PAL-territorium, körs i 2-2-mönster (varjue ursprungsframe visas i två femtiondelars sekund) vilket gör att redan när 48 femtiondelars sekunder har gått så har du visat en hel sekund från ursprungsmaterialet, du kommer hinna se 1/24 sekunder till innan din sekund är slut. Det gör att du ser ursprungsmaterialet ungefär 5% snabbare än det är tänkt, vilket gör att PAL-filmer alltid har en 5% kortare speltid än sina NTSC-kusiner. Denna speedup, vilket förutom att pilla på timingen i skådespelares interaktioner med varandra osv, gör också att ljudet pitchas upp, James Earl Jones låter inte lika ball när man pitchat upp hans röst.
Ibland, på riktigt stora produktioner typ LOTR, kompenserar man denna upp-pitchning, men oftast inte.
(Videomaterial spelas in i 30 interlaced fps och är en annan, rejält mycket längre, diskussion

)