selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Dubbelpost
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Hej

Som det flest har märkt har det på sista tiden blivit fler och fler dubbelpost, såg tom ett trippelpost. Vad jag tror är orsak till att det blir fler är att forumet går allt segare och medlemarna trycker en gång till när det inte händer något första gången.

Finns det inget att göra åt det här problemet?
Själv tror jag inte det är en lösning att man ska kunna ta bort inlägg(som varit påtal), iaf ingen bra lösning. Kan man inte begräns att man kan max göra ett inlägg på en tråd var 5:e minut eller liknade!? Självklart skulle det bästa vara att snabba upp forumet också, men kanske inte möjligt då det kostar pengar.

edit: Var visst kvadruppelpost inte trippel! :)

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 12:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Som du säger så vore ju bästa lösningen att forumet snabbades upp lite och slutade bete sig märkligt då och då. Det är faktiskt inte undersökt än om vår hosting provider (b-one) kan göra något åt saken utan att ta ut en massa pengar för det, det är mer en känsla vi har att det är så det skulle sluta ;)

Någonting man kan göra för att slippa dubbelposter är att kolla om det faktiskt blev en post eller ej när man tryckt på knappen men t.ex. får upp en "Spara som..."-dialog. Inte snyggaste lösningen direkt dock...

Att införa en begränsning på att man inte får posta inom t.ex. 20 sekunder efter sin senaste post är en bra idé. Jag ska ta mig en titt på om det finns färdiga lösningar för det för vår forummjukvara. Att ha möjlighet att plocka bort sina egna inlägg är annars inte så dumt heller, tycker jag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 13:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Frivilliga bidrag för bättre server/anslutning kanske vore något?

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Att lägga in en tidsspärr skulle nog riskerar att ta död på (eller i vart fall begränsa) en del av de intressanta diskussionerna som ofta förekommer här på forumet.

Jag personligen tycker nog att det finns bättre lösningar, som att man själv skulle kunna ta bort ev dubletter. Naturligtvis finns det nackdelar med det också, men jag vet att det går att lägga in begränsningar i form av att det endast går att ta bort sista inlägget i en tråd då det fungerar så på ett par andra forum jag sitter på med precis samma system (och faktiskt även skin...). Möjligen går det även att lägga in en tidsspärr så att man inte kan ta bort kommentarer som är äldre än tex 20 min.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
dr Hollow wrote:
Att lägga in en tidsspärr skulle nog riskerar att ta död på (eller i vart fall begränsa) en del av de intressanta diskussionerna som ofta förekommer här på forumet.
Håller med. Det har ju sin poäng att kunna posta på friskt ibland!

Edit:
jajo wrote:
Frivilliga bidrag för bättre server/anslutning kanske vore något?

/ jajo
Håller även med här, om det skulle behövas extra medel.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 14:12 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Öh...vänta nu, tycker ni att det är sunt beteende att posta ett inlägg inom 20 sekunder efter det senaste? :shock:

Jag kan inte säga annat än att jag inte håller med er. Notera att förslaget alltså är att man inte ska kunna posta igen inom 20 sekunder efter sitt senaste inlägg. Att folk faktiskt postar så ofta med vilje gissar jag är extremt sällsynt här på selleri.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Ayn wrote:
Öh...vänta nu, tycker ni att det är sunt beteende att posta ett inlägg inom 20 sekunder efter det senaste? :shock:

Jag kan inte säga annat än att jag inte håller med er. Notera att förslaget alltså är att man inte ska kunna posta igen inom 20 sekunder efter sitt senaste inlägg. Att folk faktiskt postar så ofta med vilje gissar jag är extremt sällsynt här på selleri.
Jag får be om ursäkt, läste "minuter" i Clas förslag och sen "20" i ditt svar och fick ihop det till "20 min".

En spärr på max 20 sek skulle kanske kunna funka, och inte innebära några problem som jag kan se det. Dock finns en risk, iom att forumet nu går så sakta ibland, att vi ändå skulle kunna få se dubbelposter. Dessutom har jag vid något tillfälle råkat posta dubbelt för att jag har min browser inställt på auto-uppdatering och räkar denna uppdatering komma samtidigt som bekräftelsefönstret så registreras inlägget två ggr, vet inte om detta skulle stoppas med en spärr så som föreslagits.

Jag kan hellet inte se några större problem med att man skulle kunna ta bort sista inlägget i en sträng. Risken är förstås att skribenten inte vill stå för sina ord när man nyktrat till lite, men då kan man ju redan idag gå in och ändra i inlägget.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 15:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ah, puuuh! Det lät lite galet där ett tag :)

Nu ska det funka att ta bort sina egna meddelanden i alla forumsektioner. Vi ska ta oss en titt på andra åtgärder, både kortsiktiga och långsiktiga.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 20:20 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Förut har det varit minst 15 sekunder mellan postningar av inlägg, det har vi ändrat till 45 nu, knappast något större problem att inte få skriva svar så fort. Tror dock inte att det hjälper mot just det här problemet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Ändringen av spärren har medfört ett problem som jag har stött på nu två ggr, vilket troligen är mer än antalet ggr jag råkat göra dubbelposter. Spärren förhindrar nämligen också att man ändrar i sitt nyss postade inlägg, och då jag skriver fortare än jag tänker (och då skriver jag inte ens särskillt snabbt...) så får jag ofta gå tillbaka och ändra något stavfel eller liknande. Efter förändringen så måste jag då vänta minst 45 sek innan jag kan ändra detta.

Vet inte om det är ett problem stort nog för att ändra spärren, men tänkte iaf påtala att jag stör mig på detta


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
förstår inte heller anledningen med 45s spärren

O varför kan man inte radera det första av dubbelposten?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 09:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jan, läs hela tråden så förstår du förhoppningsvis.

dr Hollow, det var ju en lite trist bieffekt. Hm...svår avvägning. Personligen tror jag att det bästa blir att ändå ha den kvar för tillfället, och istället satsa på att försöka komma åt grundproblemet, att forumet är segt under 'populära' tider. Förhoppningsvis går det att lösa relativt snart :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
dr Hollow wrote:
Spärren förhindrar nämligen också att man ändrar i sitt nyss postade inlägg,......
Jag redigerar också ofta mina nyligen postade inlägg men har aldrig råkat ut för samma problem. [Firefox 1.5.0.8]

Edit nr.1: Testar att göra Edit så snabbt det bara går på mitt postade inlägg. Testing, testing, etta två trea.
Edit nr.2: Tycks fungera bra!
Edit nr.3: 45-sekundersregeln skapar inga problem för mig iaf.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Roland wrote:
dr Hollow wrote:
Spärren förhindrar nämligen också att man ändrar i sitt nyss postade inlägg,......
Jag redigerar också ofta mina nyligen postade inlägg men har aldrig råkat ut för samma problem. [Firefox 1.5.0.8]

Edit nr.1: Testar att göra Edit så snabbt det bara går på mitt postade inlägg. Testing, testing, etta två trea.
Edit nr.2: Tycks fungera bra!
Edit nr.3: 45-sekundersregeln skapar inga problem för mig iaf.
Regeln gäller bara på forumsektionen "Diskutera Linn".

Ett tips är att köra "Förhandsgranska" först och läsa inlägget innan man skickar.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
Jan, läs hela tråden så förstår du förhoppningsvis.
No offence Ayn, men detta är bara ett oförskämt skitsvar!
Att föra in spärrar är bara begränsande o irriterande.
Låt oss kunna radera inlägg istället. =överlåt ansvaret till användarna.
Eller gå åtminståne tillbaks till 15s.

O ja...jag förhandsgranskar inläggen. Kan bli fel ändå...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited